اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

عمان همچنان به دنبال واردات گاز ایران از بستر دریا/ برنامه مسقط برای توسعه لوله گاز به یمن

وزیر نفت و گاز عمان گفت ؛ کشورش تمایل دارد تا قراردادی که 6 سال پیش با ایران برای واردات نفت پارس جنوبی منعقد کرده، احیا کند و در نظر دارد تا این خط لوله را تا یمن گسترش دهد.

عمان همچنان به دنبال واردات گاز ایران از بستر دریا/ برنامه مسقط برای توسعه لوله گاز به یمن

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از اس اند پی پلاتس، وزیر نفت و گاز عمان گفت؛ کشورش تمایل دارد تا در صورت برقراری مجدد توافق هسته‌ای، برنامه‌های واردات گاز از ایران از طریق خط لوله را (که معطل مانده است) احیا کند و همچنین در حال بررسی توسعه شبکه خط لوله خود به یمن است.

محمد بن حمد الرمحی گفت: «من خوش بین هستم که اگر در اواخر سال جاری این اتفاق رخ ندهد، شاید به زودی در مورد زنده کردن دوباره آن پروژه صحبت خواهیم کرد.

«از نظر عمان، فرصت‌های بسیاری وجود دارد تا از آن پروژه به خوبی استفاده کنیم.»

این مقام عمانی تصریح کرد به دقت مذاکرات را زیر نظر دارد اما می خواهد مطمئن شود که اگر برجام به اجرا درآید، بادوام خواهد بود و (عمر آن به دولت فعلی آمریکا گره نمی‌خورد) مشمول درگیری سیاسی آینده آمریکا و ایران نمی‌شود.

وی افزود: «اگر تهدید تحریم های احتمالی آمریکا در آینده بر سر این پروزه وجود نداشته باشد، تامین گاز ثابت و تضمین شده باشد، ما می‌توانیم گاز بیشتری از ایران وارد کنیم.»

«نخستین سوالی که پرسیده می‌شود این است، اگر پس از بایدن، ترامپ بازگردد و دوباره توافق را لغو کند، چه می‌شود؟ این سوال پرسیده خواهد شد و ما باید مراقب باشیم که این بار چه نوع توافقی خواهیم داشت.»

* گسترش خط لوله به یمن

این خط لوله پیشنهادی از میدان گازی عظیم پارس جنوبی در ایران به بندر صحار در شمال عمان متصل می‌شود، جایی که خط لوله موجود به صلاله در نزدیکی مرز یمن می‌رسد.

رمحی توضیح داد: در حالت ایده آل، سپس، این خط لوله می تواند به یمن توسعه یابد.

«بالاخره روزی در یمن صلح برقرار خواهد شد... آنها نخستین چیزی که بعد از صلح درخواست خواهند کرد، انرژی است. گاز در کشوری مانند یمن مورد نیاز است تا از درگیری به سمت ایجاد صنایع و فرصت‌ها برای مردم خود حرکت کند.»

* قرارداد 6 سال معوق مانده

به گزارش فارس، پادشاه کشور عمان در ۴ شهریور ۹۲ به تهران سفر کرد که در این سفر، محمد بن حمد الرمحی، وزیر نفت این کشور توافقنامه‌ای را در زمینه واردات گاز از ایران از طریق خط لوله زیر بستر دریا با زنگنه امضا کرد. وزیر نفت نیز با اشاره به جزئیات این توافق‌نامه گفت: عملیات صادرات گاز به عمان از سال ۹۴ آغاز خواهد شد.

شش ماه بعد، در اسفند ۹۲ و در حاشیه سفر روحانی به مسقط، قرارداد صادرات گاز طبیعی ایران به عمان به امضای وزیران نفت دو طرف رسید.

سال 1396 در آن قرارداد به عنوان سال نهایی تکمیل پروژه در نظر گرفته شده بود، اما این پروژه به دلایل مختلفی از جمله مخالفت‌های امارات با عبور خط لوله از حریم دریایی این کشور و نیز به قدرت رسیدن ترامپ و خروج آمریکا از برجام معلق مانده است.

بر اساس این قرارداد، قرار است تا گاز مایع ایران طی 15 سال و به ارزش 60 میلیارد دلار به کشور عمان صادر شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول