اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

حجم زیادی از باغات در طول ۱۰ سال از بین رفته است/ کنترل آلودگی هوا راه حل ایجاد شهری با طراوت

فعال حوزه محیط زیست گفت: اطلاعات دردناک حاکی از آن است که حجم زیادی از باغ‌های تهران در ۱۰ سال نابود شده است در حالی که کشور قوانین متعددی چون قانون حفظ و گسترش فضای سبز را دارد که می‌تواند به درستی در مسیر حفاظت از باغات و پهنه‌های سبز به‌ کار گرفته شود.

حجم زیادی از باغات در طول ۱۰ سال از بین رفته است/ کنترل آلودگی هوا راه حل ایجاد شهری با طراوت

به گزارش خبرگزاری فارس از تهران، امین اسدی فعال حوزه محیط زیست و مسؤول کمیته محیط زیست شورای ائتلاف نیروهای انقلاب تهران شامگاه سه‌شنبه در همایش نادیده‌های تهران در سالن همایش‌های مسجد امام صادق(ع) منطقه ۱۳ تهران اظهار کرد: تعریف کلاسیک آلودگی هوا به ما می‌گوید که اضافه شدن ماده یا مواد خارجی به هوا که کیفیت هوا را تغییر داده و باعث تفاوت در وضعیت طبیعی هوا شود همچنین مضراتی برای جانداران، آثار و ابنیه به‌ دنبال داشته باشد، آلودگی هوا محسوب خواهد شد.

وی گفت:همه ما عادت کرده‌ایم که در دی و آذر هر سال این تعریف نظری را به تجربه عملی خود بدل کرده و هوای آلوده را در کلانشهر امتحان کنیم و از این مضرات کذایی چشم بپوشیم.

فعال محیط زیست افزود: در بهترین حالت با چند مُسکن و اقدام مقطعی مثل تعطیلی و کنترل خودروهای دودزا که بیشتر ماهیت نمایشی دارند و یا سخن گفتن از اختلافات سیاسی که مانع کار جدی است، پشت پروپاگاندایی که از اقدامات خود ساخته‌ایم سنگر بگیریم و بعد که بادی وزید و ایزد پاک، شهرها را از آلودگی نجات داد، مقصران را فراموش کنیم.

اسدی بیان کرد: ظاهراً حواسمان نیست که پاک شدن صورت مساله، مشکل ما را برطرف نمی‌کند. برای شما هم شاید جالب باشد که بدانید با چه منطقی بسیاری از مسببان نابودی باغات ترفیع درجه می‌گیرند.

وی در مورد بی‌توجهی به سرمایه‌های سبز شهر و نابودی و تخریب باغات و پهنه‌های تنفسی شهر افزود: اطلاعات دردناک حاکی از آن است که حجم زیادی از باغ‌های تهران در ۱۰ سال نابود شده است در حالی که کشور قوانین متعددی چون قانون حفظ و گسترش فضای سبز را دارد که می‌تواند به درستی در مسیر حفاظت از باغات و پهنه‌های سبز به‌ کار گرفته شود.

فعال محیط زیست عنوان کرد: مصوبه برج باغ‌های شورای اسلامی شهر تهران، ناکارآمدی و فسادپذیری مشاوران تهیه کننده طرح جامع و طرح تفصیلی و نیز فروش هرگونه تغییر کاربری و سطح اشغال توسط برخی از مدیران شهری اقداماتی است که ظاهراً قرار نیست هیچ‌گاه با مسببان برخورد قانونی انجام شود و نیاز به این است که مدعی العموم تنزل کیفیت زندگی و زیست‌پذیری شهرهایمان را یک تخلف قانونی پیگیری کند.

اسدی در مورد وابستگی شدید بخش مدیریت شهری به درآمدهای ناشی از تخلف از طرح‌های توسعه شهری بیان کرد: سیاست خودگردانی شهرداری‌ها دهه ۶۰ تا به امروز، صدمات غیر قابل جبرانی به نظام توسعه شهری کشور وارد کرده است که وابستگی شدید شهرداری‌ها به درآمدهای ناشی از ساخت و ساز موجب شده است که شهرسازی با وابستگی حدود ۷۵ درصد به درآمدهای ناشی از تخلفات ساختمانی در شهرهای ایران شکل گیرد.

وی در ادامه به راهکارهای لازم برای کاهش آلودگی هوا پرداخت و خاطرنشان کرد: ما راهکارهای زیادی برای کاهش آلودگی هوا داریم برای نمونه توسعه فضای سبز، کنترل وسایل نقلیه، جایگزین کردن وسایل نقلیه عمومی به جای وسایل نقلیه شخصی، از سرویس خارج کردن اتومبیل‌های فرسوده و قدیمی، جانشین کردن اتومبیل‌های نو و جدید مطابق با استاندارد موجود، فراهم کردن تسهیلات لازم قانونی برای کاهش هزینه‌های وسایل کنترلی و دیگر موارد که اگر به آن‌ها با جدیت پرداخته شود حجم زیادی از آلودگی هوا کاسته می‌شود و شاهد شهری با طراوت و به دور از آلودگی خواهیم بود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول