اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

پیشرفت ۶۰ درصدی بزرگترین پروژه فرهنگی کشور در فارس

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: دو پروژه موزه منطقه‌ای فارس و باغ‌موزه مشاهیر شیراز با ۶۰ هزار مترمربع بزرگ‌ترین مجموعه فرهنگی کشور است که در شمال آرامگاه حافظ در حال ساخت می‌باشد.

پیشرفت ۶۰ درصدی بزرگترین پروژه فرهنگی کشور در فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، جمشید معینی امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: موزه منطقه‌ای فارس ۳۰ هزار متر مربع وسعت دارد که شامل ۴ گالری اصلی با مساحت یک هزار و ۶۰۰ مترمربع، یک پیش گالری، سالن اجتماعات و آمفی‌تئاتر، سینما تک، آزمایشگاه، نمازخانه، کافی‌شاپ و گنجینه امن اموال است.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: در حال حاضر در استان فارس ۲۵ هزار شی تاریخی و فرهنگی وجود دارد که تنها پنج هزار مورد از این اقلام و اشیا در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار دارند که با راه‌اندازی این موزه منطقه‌ای امکان نمایش مابقی اشیا نیز وجود خواهد داشت.

معینی با بیان اینکه موزه منطقه‌ای فارس یکی از ایمن‌ترین سازه‌های در حال ساخت کشور محسوب می‌شود، افزود: این موزه تحمل سه اتمسفر انفجار را دارد و یکی از امن‌ترین و ایمن‌ترین سازه‌های کشور است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس ادامه داد: کلنگ این پروژه سال ۱۳۸۷ به زمین زده شد اما از سال ۱۳۸۹ مراحل اجرایی آن آغاز شد به‌طوری‌که بیش از ۱۳ هزار مترمربع از اراضی منطقه تملک شد.

وی افزود: در واقع موزه منطقه‌ای شناسنامه فرهنگی یک منطقه به شمار می‌رود چراکه در این موزه تمامی آثار تاریخی و فرهنگی هنر معاصر معرفی می‌شود.

معینی اضافه کرد: چنانچه اعتبارات مورد نیاز برای این پروژه که حدود ۷۰۰ میلیارد ریال است تأمین شود، موزه تا ۱۴ ماه دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

او در خصوص پروژه باغ‌موزه مشاهیر نیز گفت: این پروژه حدود ۲۰ هزار مترمربع وسعت دارد که در کنار آرامگاه حافظ در حال ساخت است و همچنین در این محوطه پارکینگی به وسعت ۱۵ هزار مترمربع ساخته می‌شود.

معینی بیان کرد: پروژه باغ‌موزه مشاهیر به‌صورت bot به سرمایه‌گذار بخش خصوصی واگذارشده است که طبق برنامه‌ریزی‌ها مراحل تکمیل آن چهار ساله و بهره‌برداری سرمایه‌گذار هم به مدت ۱۳ سال تعیین‌ شده است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اضافه کرد:هم‌اکنون پروژه ۶۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا یک سال دیگر به بهره‌برداری می‌رسد.

معینی گفت: برای تکمیل موزه مشاهیر ۳۲ میلیارد تومان و برای پارکینگ مجموعه که گنجایش ۴۵۰ خورد را دارد ۴۵ میلیارد تومان هزینه می‌شود.

وی افزود: موزه مشاهیر در واقع ۲۰ هزار مترمربع وسعت دارد و از چهار باغ تشکیل شده است و هر ضلع ۲۴ رواق دارد که در مجموع ۴۸ تندیس از مشاهیر و ادبیان  جهان در این محل نصب می‌شود.

او ادامه داد: در واقع بخش خدماتی واداری مجموعه فرهنگی حافظ نیز در این محوطه جای می‌گیرد همچنین این محل دارای نمایشگاه و کارگاه‌ها و فروشگاه‌های صنایع‌دستی، کافی‌شاپ، بخش اداری، نمازخانه است.

سرپرست اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس اظهار کرد: ضلع شمالی باغ موزه مشاهیر قبر برخی از علمای بزرگ شیراز قرار گرفته که با حفظ و معرفی این قبور تاکیدی بر تاریخ دارالعلم بودن شیراز نیز می شود.

معینی با اشاره به اینکه شیراز نیازمند جاذبه جدید گردشگری است و گفت: در کنار جاذبه‌های سنتی موجود شیراز به جاذبه‌های جدید هم نیاز دارد که بی‌شک این دو پروژه مهم جزء جاذبه‌های جدید شهر شیراز محسوب می‌شود.

انتهای پیام/ن

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول