اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

مشارکت حداکثری ملت ایران در انتخابات پیام جهانی دارد

علمای اهل سنت استان کردستان ضمن دعوت از آحاد مردم برای مشارکت پرشور و با بصیرت در انتخابات، اعتقاد دارند؛ مشارکت حداکثری در انتخابات 28 خردادماه جاری ضمن انتخاب دولتی انقلابی و با پشتوانه مردمی، پیام جهانی دارد.

مشارکت حداکثری ملت ایران در انتخابات پیام جهانی دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است، سابقه انتخابات در ایران، به دوران انقلاب مشروطه در سال 1285 شمسی بر می‌گردد.

تا پیش از مشروطه، نظام سیاسی ایران بر استبداد و خودکامگی قدرت یا استبداد مطلقه مبتنی بود. در نظام‌های استبدادی، اراده ملت در امور کشور نقشی نداشت و تمام امور در دست شاه متمرکز بود. به عبارتی، قوای سه‌گانه امروزی، مقننه، مجریه و قضاییه، همه در اختیار شاه بود و او تصمیم‌گیری می‌کرد، مردم رعیت شاه محسوب می‌شدند و نظر آنان در مدیریت و حاکمیت تأثیری نداشت. پیروزی انقلاب مشروطه موجب شد تا نهادهای مدنی در کشور شکل گیرد. نظام استبدادی مطلقه به مشروطه سلطنتی تبدیل، از قدرت شاه کاسته شد.

نهاد دولت و کابینه وزرا به عنوان قوه مجریه به‌طور رسمی شکل گرفت، پارلمان یا مجلس شورای ملی تأسیس و کشور دارای قانون اساسی شد، اما از آنجا که در نظام مشروطه، پادشاه وجود داشت و نظام جمهوری در میان نبود، انتخابات ریاست‌جمهوری نیز معنا نداشت، در ایران، نخستین بار پس از پیروزی انقلاب اسلامی انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

مردم با شرکت در انتخابات، نوعی نظارت بر امور و مسیر حرکت جامعه خود اعمال نموده و سلامت روند عمومی کشور خود را تامین می‌کنند؛ بنابراین به دلیل همین حقی که قانون به آنان داده، وظیفه و مسئولیتی نیز بر عهده آنان قرار گرفته که آن، اعمال این حق است و از طریق حضور و مشارکت در انتخابات عملی خواهد شد.

 انتخابات نشان‌دهنده آگاهی و شعور سیاسی مردم یک جامعه و حساسیت‌های آنان به نظامی است که در آن به سر می‌برند. انتخابات در بعد داخلی، اراده ملی را به معرض نمایش گذاشته و نشان می‌دهد که مردم از اتحاد، یکپارچگی و عزم ملی برخوردارند و در بعد خارجی نیز اقتدار ملی و شوکت سیاسی خود را به جهانیان نشان می‌دهد و کشورهای دیگر بر اساس میزان آراء و حضور مردم و حساسیت‌های آنان در اموری که قوام‌دهنده یک نظام مدنی است، روابط خود را  تنظیم می‌کنند.

از جنبه ملی هم انتخابات مهم است، چرا که حیات و سربلندی و عزت یک ملت در دست خودشان است. اگر خواهان چنین عزت و سربلندی هستند ناگزیر باید در اموری که به کشور مربوط می‌شود، اراده ملی و روح جمعی خود را به نمایش بگذارند و از هویت ملی خویش حراست کنند.

انتخابات از دیدگاه امام خمینی(ره)

امام خمینی(ره) معمار بزرگ انقلاب اسلامی مردم را صاحبان اصلی انقلاب می و مشارکت آنان را ضامن تداوم انقلاب بیان داشته اند. حضرت امام همچنین همبستگی میان مردم را عامل اصلی خنثی نمودن توطئه‌های دشمنان در داخل و خارج می دانستند.

امام راحل بر حضور حداکثری مردم در انتخابات تاکید می‌کردند و بر این اعتقاد بودند که میزان رای مردم بعد از انقلاب نباید در مقایسه با قبل از انقلاب از سطح کمتری برخوردار باشد، چرا که تبلیغات دشمنان در خارج از کشور و شکست خوردگان سیاسی در داخل آن را بهانه‌ای برای ناکارآمدی و مایوس شدن مردم از انقلاب و نظام دانسته و از آن بهره‌برداری‌های مغرضانه سیاسی می‌کنند.

امام خمینی (ره) درباره اهمیت حضور و شرکت مردم در انتخابات می فرمایند: "این وظیفه‌ای است الهی وظیفه‌ای است ملی وظیفه ای است انسانی وظیفه‌ای است که ما باید به آن عمل بکنیم همه مان باید در انتخابات شرکت بکنیم."

انتخابات از دیدگاه رهبری

انتخابات در کشور ما یک فرصت بسیار بزرگ است و نباید از دست داد. مخالفین جمهوری اسلامی نمی‌خواهند از این فرصت استفاده شود. این یک امکان برای ملت است. یک ظرفیت بزرگ برای پیشرفت کشور است. شور انقلابی مردم را نشان می‌دهد وقتی مردم در انتخابات شرکت کنند و شور خود را نشان دهند موجب امنیت کشور و پس زدن طمع دشمن می شود. هرچه انتخابات پرشورتر و با اقبال عمومی مردم بیشتر همراه شود اثرات و منافعش برای کشور و مردم بیشتر خواهد بود.

آنچه مهم است؛ مشارکت همه اقشار، گروه‌های سیاسی، اصناف، و ورزشکاران، علما، دانشجویان و… در انتخابات پیش‌رو می‌تواند اعتبار انتخابات را افزایش داده و این امر موجب می‌شود رئیس جمهور آینده با پشتوانه محکم‌تری در راستای اجرای خواسته‌های مردم گام بردارد، روحانیون و علمای اهل‌سنت کردستان مشارکت حداکثری در انتخابات را بسیار مهم دانسته و خواستار مشارکت و حضور دشمن شکن اقشار مردم در این عرصه سرنوشت‌ساز باشد.

 مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیام مهمی برای جهان دارد

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج با بیان اینکه تک‌تک ما به عنوان ایرانی در برابر سرنوشت نظام و کشورمان مسئولیت داریم، اظهار کرد: امروز به برکت تلاش شبانه‌روزی نیروهای امنیتی و انتظامی امنیت کاملا پایدار بر کشور ما حاکم است و همین مسئله زمینه توسعه و پیشرفت را فراهم کرده و باید قدر این امنیت را بدانیم.

امام جمعه سنندج تصریح کرد: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیام مهمی برای جهان دارد حضور پرشور و آگاهانه مردم در انتخابات بهادادن به انقلاب و ارزش‌هایی است که از برکت این نظام الهی به دست آورده‌ایم.

به گفته این عالم اهل سنت، در آیات متعدد قرآن کریم در مورد اهمیت مشارکت تاکید شده است، خداوند در این کتاب آسمانی همه انسان‌ها را به مشورت و شور کردن دعوت می‌کند.

ماموستا رستمی با بیان اینکه مشارکت حداکثری و با بصیرت مردم در انتخابات موجب یاس و شکست توطئه‌های دشمنان و برون رفت از مشکلات خواهد شد، خاطرنشان کرد: انتخابات به سرنوشت ملت و اقتدار ملی گره خورده است، انتخاب مسوولان و نظارت بر کار آنان، وظیفه و حق مردم است و این مسئله در قالب شرکت پرشور و دلسوزانه در انتخابات معنا پیدا می‌کند.

هدف دشمنان خدشه‌دار کردن حضور گسترده مردم در انتخابات است

ماموستا ملاهاشم نوری امام جمعه اهل سنت قروه هم بر اهمیت مشارکت در انتخابات تاکید کرد و اظهار داشت: حضور مردم در انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر و روستا یک امر ضروری است و بر اساس شرایط زمانی کشور یک واجب شرعی است.

وی گفت: هدف دشمنان خدشه‌دار کردن حضور گسترده مردم در انتخابات است، اما ملت فهیم ایران همواره ثابت کرده‌اند که توجهی به دخالت و واسطه‌گری دشمنان ندارند و قطعا با حضور پرشور و آگاهی سرنوشت کشور اسلامی را به دست خودشان تعیین می‌کنند.

 هدف دشمنان خدشه‌دار کردن حضور گسترده مردم در انتخابات است، اما ملت فهیم ایران همواره ثابت کرده‌اند که توجهی به دخالت دشمنان ندارند

 

به گفته ماموستا نوری، به فرموده مقام معظم رهبری پیروز واقعی صحنه انتخابات ملت هستند و با مشارکت حداکثری خود موجب یاس و ناامیدی هرچه بیشتر دشمنان خواهند شد.

وی مشارکت حداکثری مردم و حفظ سلامت انتخابات را مورد تاکید قرار داد و افزود: مشارکت حداکثری مردم در انتخابات پیشرو موجب شکست دشمنان در استراتژی تحریم برای ناامیدی مردم می‌شود.

ماموستا نوری اذعان داشت: امروز دشمنان براین باورند که تحریم‌های اقتصادی موجب ناامیدی و یاس ملت ایران شده و همین مسئله حضورشان در انتخابات را کم خواهد کرد.

وی با عنوان اینکه اگر مشارکت در انتخابات کم باشد این برداشت می‌شود که تحریم‌ها تاثیر خود را در ایجاد شکاف میان ملت و نظام گذاشته است، گفت: مشارکت آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات موجب افزایش قدرت چانه‌زنی کشور در عرصه بین‌المللی و ساماندهی مشکلات داخلی کشور خواهد شد.

 نگاه دنیا به انتخابات 28 خرداد ایران دوخته شده

ماموستا امین راستی از علمای اهل سنت کردستان می‌گوید: انتخابات در کشور ما فرصت بسیار بزرگ است که نباید از دست برود.

وی با اشاره به اینکه  شرکت در انتخابات واجب و تعیین سرنوشت در قالب برگزاری انتخابات ریشه در قرآن و حدیث دارد، گفت: باید همه کسانی‌که شرایط رأی دادند را دارند در 28 خردادماه امسال پای صندوق‌های رأی‌گیری حاضر شوند و از بین اصلح‌ها اصلح‌ترین را برای زمامداری دولت‌ آینده انتخاب کنند.

باید همه کسانی‌که شرایط رأی دادند را دارند در 28 خردادماه امسال پای صندوق‌های رأی‌گیری حاضر شوند

 

وی تصریح کرد: امروز دشمنان نظام از هر فرصتی برای ضربه‌زدن به انقلاب الهی ملت ایران استفاده می‌کنند سال‌های سال است به بهانه‌های مختلف سعی در بی‌اعتماد کردن مردم نسبت به نظام و کم‌رنگ‌کردن حضور مردم در عرصه‌های سرنوشت‌ساز را دارند، اما به لطف و برکت الهی و بصیرت ملت ایران دشمنان همواره محکوم به شکست بوده‌اند.

امام جمعه موقت سنندج حضور پرشور مردم پای صندوق‌های رأی را بیانگر رشد اجتماعی و سیاسی جامعه دانست و اذعان کرد: نگاه دنیا به انتخابات 28 خرداد ایران دوخته است این آزمون بزرگ دیگری برای ملت ماست و قطعا این مردم هستند که پیروز این میدان خواهند بود.

وی به رسالت مسئولان و نامزدهای انتخاباتی هم گریزی زد و گفت:‌ مسئولان باید با تلاش زمینه برگزاری انتخابات پرشور و بدون دغدغه را برای ملت فراهم سازند و نامزدهای انتخاباتی هم با دادن وعده‌های قابل عمل شور و شوق انتخابات را فراهم سازند.

شرکت در انتخابات یک رسالت ملی و شرعی است 

ماموستا سیداحسن حسینی امام جمعه بهاران سنندج هم با دعوت از مردم همیشه در صحنه برای حضور در انتخابات، اظهار کرد: شرکت در انتخابات به معنای طرفداری از امنیت و آسایش و ارزش و احترام گذاشتن به خون پاک شهدا است.

وی تصریح کرد: شرکت در انتخابات یک رسالت ملی و شرعی است و حضور پرشور مردم در عرصه انتخابات اقتدار ملی و امنیت پایدار و مردمی کشور ما را به جهانیان نشان می‌دهد.

ماموستا حسینی با بیان اینکه شرکت همه واجدین شرایط در انتخابات ادا کردن حق نظام است، گفت: تجربه همواره به ما نشان داده که رسانه‌های بیگانه در زمان انتخابات با تکاپوی زیاد در تلاش هستند تا با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی و اشاعه اکاذیب، اذهان عمومی را تشویش و با ایجاد یاس و ناامیدی از میزان مشارکت مردم در انتخابات بکاهند ولی خوشبختانه همیشه تیر آنها خطا رفته است.

مردم با حضور با بصیرت در انتخابات موجب یاس دشمنان شوند

ماموستا عارف عنایتی نیز یکی از مهم‌‌‌‌‌‌‌‌ترین ویژگی‌های نظام مقدس جمهوری اسلامی را برگزاری انتخابات دانست و گفت: شاهدیم که به صورت میانگین سالانه یک بار در کشور جمهوری اسلامی ایران انتخابات با حضور و مشارکت اقشار مردم برگزاری می‌شود.

وی اضافه کرد: انتخابات پیش‌رو نسبت به انتخابات‌های گذشته از حساسیت بسیار زیادی برخوردار است، لذا تمام استعمار و دشمنان اسلام و انقلاب تلاش و برنامه‌ریزی جدی برای کمرنگ کردن حضور مردم ایران در عرصه سرنوشت‌ساز دارند.

عضو شورای افتاء استان کردستان با بیان اینکه دشمنان نظام مشارکت کمرنگ مردم در انتخابات را «نه گفتن به انقلاب اسلامی» برای خود معنا کرده‌اند، گفت: دشمن برای دستیابی به این هدف و رویای خام دست به هر توطئه‌ای می‌زند، مردم باید با بصیرت تمام توطئه دشمنان را همچون همیشه نقش برآب کنند.

ماموستا عنایتی تصریح کرد: از همه مردم با هر قومیت، گویش و منش و نژادی دعوت می‌کنیم که با حضور آگاهانه خود در انتخابات تمام دسیسه‌های دشمنان را نابود کنند.

 از همه مردم با هر قومیت، گویش و منش و نژادی دعوت می‌کنیم که با حضور آگاهانه خود در انتخابات تمام دسیسه‌های دشمنان را نابود کنند

 

وی با بیان اینکه مشارکت پرشور و حداکثری مردم ایران در عرصه انتخابات رسوایی دشمنان را رقم خواهد زد، گفت: از مسئولان هم می‌خواهیم با توجه بیش از پیش به مردم و رفع مشکلات و تنگناها پاسخگوی حضور همیشه در عرصه ملت باشند.

وی گفت: همانطور که مردم نسبت به نظام وفادار هستند، مسئولان هم با خدمت صادقانه به مردم قدردان آنها باشند.

و اما...

 مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۰ بیش از هر دوره دیگری برای حیات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی ایران ضروری است در خصوص تکلیف و حق‌بودن حضور حداکثری در مشارکت‌های سیاسی و انتخابات، دو رویکرد وجود دارد. 

اسلام به انسان‌ها حق داده سرنوشت خود را تعیین کنند. بر این اساس عدم حضور در پای صندوق­‌های رأی، مذموم و ناپسند است؛ زیرا پشت­ پا­زدن به وظیفه­ شهروندی است که در هیچ جای دنیا پسندیده نیست. طبق این دیدگاه، شرکت در انتخابات وظیفه­ ای شهروندی است و کسی نباید در انجام این وظیفه کوتاهی کند.

نکته دوم اینکه؛ حضور مردم در عرصه­‌ سیاسی، تکلیف الهی است؛ یعنی در جامعه­ دینی، همه‌ی انسان‌ها باید در تعیین سرنوشت خویش اثرگذار باشند؛ بنابراین هر یک از شهروندان، باید این حضور همگانی را تکلیف الهی بدانند.

انتهای پیام/2330/71/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول