اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

احتمال نهایی شدن امتحانات پایه یازدهم/ کنکور ۲ بار در سال برگزار خواهد شد

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با بیان اینکه احتمال دارد امتحان نهایی در سال یازدهم تصویب شود، گفت: در این صورت، توزیع تنش را شاهد خواهیم بود و داوطلبان با نگرانی کمتری در کنکور شرکت خواهند کرد.

احتمال نهایی شدن امتحانات پایه یازدهم/ کنکور ۲ بار در سال برگزار خواهد شد

به گزارش گروه تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، جلسه 148 ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور به ریاست سعید رضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.

منصور کبگانیان قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه این جلسه، در جمع خبرنگاران طی سخنانی، گفت: در جلسه پیش از دستور، افزایش و همسان‌سازی حقوق اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها مطرح شد زیرا افزایش حقوق و مزایای استادان دانشگاه از مدت‌ها قبل انجام نشده بود.

وی با اشاره به نگرانی شورای عالی انقلاب فرهنگی نسبت به این موضوع، افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص مقایسه حقوق استادان دانشگاه‌های داخل با کشورهای همسایه و تلاش‌های این کشورها برای جذب محققان و اعضای هیأت علمی، ابراز نگرانی کرده بود.

* فرصت‌های کنکور برای شهرستان‌های به دور از امکانات در حال از بین رفتن بود

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور در ادامه به مبحث کنکور که در این ستاد مورد بحث و قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: فرصت‌های کنکور برای شهرستان‌های به دور از امکانات در حال از بین رفتن بود و با توجه به این شرایط، اعتقاد به ساماندهی کنکور و نه حذف آن داشتیم و اولین گام آن جدا کردن بحث سنجش از پذیرش بود.

وی ادامه داد: اینکه سرنوشت یک دانش آموز در چند ساعت کنکور به اخذ مشخص شود تنش روانی برای خانواده‌ها ایجاد می‌کرد و تصویب شده که برای رفع این مشکلات حداقل دو بار در سال کنکور بدهند و بخش مهم ۶۰ درصد این امتیازات در سابقه تحصیلی به صورت امتحانات نهایی است که قبلا تصویب کرده بودیم یک سال امتحان نهایی پایه دوازهم داشته باشیم و در حال هماهنگی هستیم تا با توجه به امکانات آموزش و پرورش امتحان نهایی در سال یازدهم و دوازدهم برگزار شود.

 کبگانیان با اشاره به اینکه امتحان نهایی در سال یازدهم احتمال دارد که تصویب شود، افزود: با این اقدامات توزیع تنش را شاهد خواهیم بود و داوطلبان با نگرانی کمتری در کنکور شرکت خواهند کرد. 

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: نکته جدی مورد بحث ما این است که سال اجرای این مصوبه نباید مورد نگرانی داوطلبان باشد زیرا زمان اجرا به صورت منطقی مشخص و اعلام می‌شود.

* مسؤولان رقابت در عرصه ماهواره‌ها را جدی بگیرند 

وی گفت: دستور کار دوم جلسه ۱۴۸ ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اینترنت ماهواره‌ای بود؛ اسپیس ایکس با قرادادی که  با وزارت دفاع آمریکا بسته و  چندین ماهواره  را در مدار قرار داده است.

کبگانیان گفت: شرکت استارلینگ، ماهواره‌های بسیار زیادی را به فضا فرستاده و یک قرارداد ۱۲ هزار و یک قرارداد دیگر برای ارسال ۴۲ هزار ماهواره به فضا است.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در سند توسعه هوا فضای کشور پیش‌بینی این آرایش پروازی برای ماهواره‌ها در داخل را کرده بودیم ولی متاسفانه مقداری حمایت ضعیف بود که باعث شده این حوزه تضعیف شود.

وی افزود: تأکید شد که مسؤولین این حوزه رقابت در عرصه ماهواره‌ها را جدی بگیرند زیرا عقب ماندن در این حوزه می‌تواند برای کشور ما آسیب زننده باشد؛ علاوه بر اینترنت که سرعت‌های خیلی بالایی در آینده پیدا خواهد کرد، استفاده از این امکانات محدودیت‌هایی به وجود می‌آورد که شاید با این همکاری‌هایی که با برخی از کشورها وجود دارد، این موضوع هم مقداری تقویت شود تا در حوزه فضایی و رقابت فضایی عقب نمانیم.

* دانشکده علوم پزشکی آبادان به دانشگاه علوم پزشکی ارتقا یافت

دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: دستور اصلی امروز ما اگر چه مربوط به آمایش آموزش عالی در حوزه سلامت و پزشکی بود، به دلیل کمبود وقت منوط به درخواست وزارت بهداشت بود.

وی تصریح کرد: در سند آمایش آموزش عالی وظایفی را بر عهده وزارت بهداشت گذاشته بودیم و ماده‌ای را تصویب کرده بودیم که در هر استان، مرکز آن استان دارای دانشگاه باشد ولی برخی از دانشکده‌های استان‌ها شرایط خاصی را دارند و به علت فاصله زیاد برای رسیدن مریض به بیمارستان و تعداد جمعیتی که در هر شهرستان وجود دارد و برخی از شاخص‌های دیگر درخواست کردیم که شورای گسترش وزارت بهداشت این نوع موارد را به ما اعلام کنند. 

وی افزود: در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبه‌ای را داشته‌ایم مبنی بر اینکه تشکیل دانشگاه علوم پزشکی استانی جدید منوط به تشکیل استان جدید است بنابراین در هر استان قاعده این بود که دانشکده جدید تشکیل نشود ولی در موارد خاص تشکیل دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی منوط به برخی شرایط است.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی توضیح داد: بر اساس این شرایط درخواست دانشکده علوم پزشکی آبادان مورد موافقت قرار گرفت و به دانشگاه علوم پزشکی آبادان ارتقا یافت. البته مقرر شده به محدوده آبادان و خرمشهر سرویس داده شود. شاخص‌های رتبه بندی و یکپارچه سازی دانشگاه‌ها باید هر چه زودتر مشخص و به ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ارسال شود.

وی افزود: همچنین در این جلسه مقرر شد وزارت بهداشت متن طرح رتبه‌بندی و اعتبارسنجی یکپارچه و جامع دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی کشور در حوزه سلامت و پزشکی را تهیه و به شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کنند تا طبق قاعده مصوبه آمایش آموزش عالی پزشکی به تصویب ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور برسد.
انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول