اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

«درناها» مهمان تالاب بین‌المللی قوریگل بستان‌آباد

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان‌شرقی گفت: پرندگان درنا بعد از سال‌ها میهمان تالاب بین‌المللی قوریگل شدند.

«درناها» مهمان تالاب بین‌المللی قوریگل بستان‌آباد

به گزارش خبرگزاری فارس از بستان‌آباد، حسن عباس‌نژاد با اشاره به قرارگیری تالاب بین‌المللی قوریگل در مسیر بین‌المللی مهاجرت پرندگان (Bird Fly ways) اظهار داشت: معمولا با توجه به مسیرهای مهاجرتی شناخته شده درنا، این‌گونه بسیار به ندرت در این تالاب مشاهده می‌شود ولی امسال فرود دسته‌های مهاجر درنا، اردک سرسفید و سایر گونه‌های مهم پرندگان مهاجر در قوریگل نشان از اهمیت بالای این تالاب از نقطه نظر قابلیت‌های زیستگاهی به عنوان محدوده مهم تنوع زیستی و پرندگان (IBA) قابل طرح است.

وی افزود:گونه درنا با توجه به تک همسر بودن و وفاداری به جفت خود تا آخر عمر، از احترام ویژه‌ای در آذربایجان برخوردار بوده و به عنوان سفیر بهار در فرهنگ ما شناخته می‌شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: این اتفاق مهم در تاریخ قوریگل در این برهه زمانی با توجه به مشکلاتی که در تامین و انتقال حق‌آبه تنها تالاب ثبت شده استان در کنوانسیون رامسر روی می‌دهد، شاید تلنگر و هشداری باشد برای دست‌اندرکاران مدیریت آب استان باشد.

گزارش فارس حاکی است، تالاب قوریگل در 18 کیلومتری شمال‌غرب بستان‌آباد و 45 کیلومتری جنوب‌شرقی تبریز قرار گرفته که ارتفاع آن از سطح دریا 1890 متر می‌باشد.

 این تالاب دارای شکل هندسی نامنظم و دارای آب شیرین بوده و منابع طبیعی تامین‌کننده آب این تالاب از آب‌های جاری ناشی از برف و باران و تعدادی چشمه‌های زیرزمینی است که در کف آن جریان دارند.

با توجه به اینکه تالاب قوریگل جزو تالاب‌های بین‌المللی ثبت شده در کنوانسیون رامسر می‌باشد و نیز زیستگاه شماری از پرندگان مهاجر آبزی و حمایت شده محسوب می‌شود، از این‌رو دارای اهمیت ملی و بین‌المللی است و از کارکردهای اکولوژیکی آن، حفاظت به عنوان یک هدف اولیه و اصلی بر سایر بهره‌وری‌ها مقدم می‌باشد.

انتهای پیام/ 60035/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول