اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

رشد سرمایه‌گذاری در دوره روحانی از دهه ۶۰ هم بدتر شد/ گسترده‌تر شدن شکاف طبقاتی در دهه۹۰

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی گفت: در دهه۶۰ که جنگ تحمیلی را داشتیم رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی ۱.۵درصد بود، یعنی وضعیت رشد سرمایه‌گذاری در دهه۹۰ از دهه۶۰ هم به‌مراتب بدتر شد.

رشد سرمایه‌گذاری در دوره روحانی از دهه ۶۰ هم بدتر شد/ گسترده‌تر شدن شکاف طبقاتی در دهه۹۰

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی با وحید شقاقی‌شهری، رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه خوارزمی و کارشناس مسائل اقتصادی انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.

دهه۹۰، دهه فرصت‌سوزی بود 

- به نظر بنده دهه۹۰، دهه فرصت‌سوزی و از دست رفتن فرصت‌ها بود و حتی بین دهه‌های گذشته در حوزه اقتصاد کارنامه بسیار ضعیفی در این دهه به نتیجه رسیده است.

- آخرین اطلاعات نشان می‌دهد ایران در سال۲۰۲۰، ۴۵۳میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی جاری و هزار و ۷۲میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی به قدرت برابری خرید داشته است، ولی رقبا یعنی ترکیه و عربستان فاصله خود را با کشور ما در حوزه تولید بسیار بیشتر کرده‌اند.

- در آغاز دهه۹۰ فاصله ایران با دو رقیب منطقه‌ای کمتر از ۱۰۰میلیارد دلار بود و الان این فاصله به دوبرابر افزایش یافته است.

رشد اقتصادی ایران در دهه ۹۰ صفر شد

- میانگین رشد اقتصادی ایران در دهه۹۰ صفر شد و جزء پایین‌ترین میانگین رشدهای ایران درطول ۵۰سال اخیر بوده است، درحالی که ترکیه ۶درصد و عربستان‌سعودی ۳.۵ درصد رشد اقتصادی را در دهه۹۰ تجربه کردند.

- رشد اقتصادی بدون نفت ایران هم به ۱.۴ درصد رسید که کمترین میزان رشد اقتصادی ایران از دهه۴۰ تاکنون بوده است.

رشد سرمایه‌گذاری در دوره روحانی از دهه ۶۰ هم بدتر شد

- وقتی آمار را ملاحظه می‌کنیم درطول دهه‌های گذشته ایران از دهه ۴۰ تا ۹۰، کمترین میزان رشد اقتصادی را در دهه اخیر داشتیم.

- میانگین رشد سرمایه ثابت ناخالص در دهه۹۰ منفی ۵درصد شد که این رقم، کمترین میزان رشد سرمایه‌گذاری از دهه۴۰ تاکنون بوده است.

- حتی در دهه۶۰ که جنگ تحمیلی را داشتیم رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص منفی ۱.۵درصد بود، یعنی وضعیت رشد سرمایه‌گذاری در دهه۹۰ از دهه۶۰ هم به‌مراتب بدتر شد. 

 سال ۹۸ رشد اقتصادی اندک، رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده است

- سال۹۸ به تفکیک بخش‌های اقتصادی وضعیت مناسب نبوده، چراکه رشد اقتصادی ایران اندک و رشد سرمایه‌گذاری منفی بوده و ۷۲درصد رشد اقتصادی در دهه۹۰ وابسته به بخش نفت بوده است.

- در این دوره نتوانستیم رشد اقتصادی را با کاهش وابستگی به بخش نفت تجربه کنیم. لذا رشد اقتصادی دهه۹۰، ۷۷درصد وابسته به بخش نفت بوده است.

در حوزه رقابت‌پذیری اقتصاد جایگاه ما تنزل یافته است

- در حوزه بهبود فضای کسب‌وکار هدف‌گیری ما این بود که به رتبه هفتادم دنیا برسیم ولی وقتی آمارها را ملاحظه می‌کنیم متوجه می‌شویم در سال‌های اخیر در رتبه۱۲۸ قرار گرفته‌ایم.

- در ابتدای دهه۹۰ شاخص رقابت‌پذیری اقتصاد ایران در دنیا رتبه۶۹ بود ولی آخرین عدد سال۲۰۲۰ به جایگاه۹۹ تنزل یافته است.

در دوره روحانی ۱۴میلیارد دلار تراز تجاری غیرنفتی کسری داشته است

- یکی از ضعف‌های اقتصاد ایران کسری‌های تجاری غیرنفتی بود، قرار این بود که ما صادرات غیرنفتی را بهبود ببخشیم و واردات را ساماندهی کنیم تا کسری‌های تجاری غیرنفتی ما کاهش یابد.

- متاسفانه طبق آمار در دهه۹۰، ۱۴میلیارد دلار تراز تجاری غیرنفتی کسری داشته است.

افزایش فاصله بین فقیرترین با ثروتمندترین طبقه درآمدی 

- ضریب جینی ما در سال۹۰ به ۳۷صدم رسیده بود ولی اکنون آخرین عدد نشان می‌دهد ضریب جینی ما به ۴۱صدم رسیده و شکاف طبقاتی ما درطول دهه۹۰ گسترده‌تر و فاصله بین فقیرترین با ثروتمندترین طبقه درآمدی هم درطول این دهه بیشتر شد.

- درواقع ما شاهد تشدید نابرابری درآمدی و گسترش شکاف طبقاتی در دهه۹۰ به‌دلیل عدم اجرای سیاست‌های بازتوزیع ثروت مثل اجرای سیاست‌های صحیح نظام مالیاتی و اصلاح نظام یارانه‌ای بودیم و نتوانستیم سیاست‌های بازتوزیع ثروت را اصلاح کنیم.

میانگین تورم دوره روحانی بالاترین رقم از دهه ۴۰ تاکنون است

- میانگین تورم دهه۹۰، ۲۴درصد بود که جزء بالاترین تورم‌ها از دهه۴۰ هجری شمسی تاکنون است.

- در حوزه رشد نقدینگی نیز با رشد نقدینگی ۲۸درصد، میانگین دهه۹۰ بالاترین رشد نقدینگی درطول دهه‌های گذشته است، لذا در حوزه سیاست‌های پولی و بانکی هم توفیق چندانی در دوره دولت فعلی نداشته‌ایم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول