اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

پیکان و از دست دادن 3 امتیاز به دلیل نقض قوانین؟/ بیانیه، تهدید و غیرفوتبالی سازی؛ آخرین ترفندها برای جبران خسارت

تیم فوتبال پیکان در حالی از شکایت به مراجع بالاتر صحبت می کند که فیفا صراحتا در خصوص نقض قوانین اعلام موضع کرده و شکست 3 بر صفر را برای نقض قوانین در نظر گرفته است.

پیکان و از دست دادن 3 امتیاز به دلیل نقض قوانین؟/ بیانیه، تهدید و غیرفوتبالی سازی؛ آخرین ترفندها برای جبران خسارت

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، در هفته بیست و سوم، دربی صنعتی لیگ برتر برگزار شد که طی آن  پیکان 2 بر یک سایپا را شکست داد. در اواخر این مسابقه اتفاقی افتاد که در روزهای اخیر تبدیل به موردی برای بحث و اختلاف نظر بسیاری از اهالی فوتبال شده است.

پیکان در دقیقه 97، ششمین تعویضش را انجام داد؛ در حالیکه قانون فیفا به علت شرایط کرونایی به تیم‌ها اجازه 5 تعویض را می‌دهد. برخی این مسابقه را با دیدار دو تیم رم و اسپتزیا که سال گذشته در جام حذفی ایتالیا برگزار شد و رم اقدام به انجام 6 تعویض کرد، مقایسه می‌کنند. در آن بازی، این تیم با اینکه نتیجه را واگذار کرده بود اما نتیجه 3 بر صفر به سود حریف اعلام شد. البته به نظر می‌رسد این اشتباه از سوی رمی‌ها به این خاطر بوده که مسئولان این تیم قصد داشتند از تعویض اضافه در وقت‌های تلف شده استفاده کنند که مشخص شد این قانون برای جام حذفی و در شرایطی که فیفا تعویض ها را به 5 عدد افزایش داده، کارایی ندارد.

طبق آیین نامه "برگزاری مسابقات لیگ برتر و لیگ دسته اول" کشورمان، تیم‌ها در مسابقات پلی‌آف می‌توانند در وقت‌های اضافه تعویض چهارم خودشان را انجام بدهند. یعنی این قانون مربوط به زمانی است که سه تعویض برای هر تیم در نظر گرفته شده و بازی حذفی بوده باشد؛ نه مربوط به لیگ.  در نتیجه، این قوانین و تبعاتش مشمول شرایط کنونی برگزاری مسابقات نمی شود.

برخی معتقدند پیکان از بازیکن غیرمجاز استفاده کرده اما بر اساس آیین نامه برگزاری مسابقات سال 98 و آیین نامه انضباطی 97، مطلب یا اشاره‌ای در خصوص اینکه تعویض بیشتر از حد مجاز در تعاریف بازیکن غیر مجاز قرار بگیرد، نیست. یعنی قانونی در مورد اینکه اگر بازیکنی خارج از تعداد تعویض‌های مجاز وارد زمین شد، مصداق بازیکن غیر مجاز باشد، وجود ندارد. در نتیجه، اکنون قاعده "بازیکن غیرمجاز" صادق بر شرایط کنونی نمی شود.

طبق آیین‌نامه برگزاری مسابقات فیفا در سال 2020 و آیین نامه انضباطی آن در سال 2019، انجام تعویض بیش از تعداد مجاز، مصداق نقض مقررات برگزاری مسابقه است که باعث 3 بر صفر شدن اعلام شدن نتیجه می شود و هیچ ربطی هم به موثر بودن یا نبودن بازیکن مربوطه ندارد.

بند 4 ماده 46 آیین نامه فیفا عنوان می‌کند که بازیکن غیر مجاز، بازیکنی است که شرایط تعریف شده در مقررات مربوط به فیفا را نداشته باشد. از طرفی بر اساس قانون سوم بازی در مقررات 2020-2019 تعداد تعویض‌ها حداکثر 5 است.

با این حال، ماده 117 آیین نامه انضباطی فوتبال ایران عنوان می‌کند: "هرجا که در این مقررات، مجازات تخلفات به صورت دقیق و قطعی معین نشده باشد و تعیین مجازات به رکن قضایی تفویض شده باشد، رکن قضایی مجاز است تا با ملاحظه کلیه اوضاع و احوال حاکم بر موضوع و سوابق شخص متخلف و رعایت کیفیات مخففه یا مشدده و بررسی رویه قضایی، در چارچوب مجازات‌های پیش‌بینی شده در این مقررات، مبادرت به انتخاب مجازات، اتخاذ تصمیم و صدور رای نماید .

البته، بر اساس ماده 5 این آیین نامه، "رکن قضایی باید در اجرا و تفسیر این مقررات به ترتیب زیر تصمیم گیری نماید:

 الف- مراجعه به اساسنامه، مقررات، آئین نامه‌ها، بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها یا تصمیمات فدراسیون فوتبال

 ب- مراجعه به اساسنامه، مقررات، آیین نامه‌ها، بخشنامه‌ها، دستورالعمل‌ها و تصمیمات فیفا و کنفدراسیون آسیا‌، مقررات بازی (Game the of Laws)، مقررات بین المللی بازی‌های فوتسال و فوتبال ساحلی

ج-در صورت فقدان قاعده قابل استناد در مقررات فوق و عدم کفایت آن‌ها، استناد به قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران که رکن قضایی صالح، متناسب تشخیص دهد."

آیین نامه برگزاری مسابقات نیز در مورد قوانینی که نیاز به تفسیر دارند، می‌گوید:

ضمن اینکه مبحث اقدامات و احکام انضباطی در آیین نامه برگزاری مسابقات نیز به صورت زیر است:

با این تفاسیر، تصمیم گیری نهایی بر عهده کمیته انضباطی است. اعضای این کمیته پس از بررسی‌های لازم و در صورت نیاز انجام تفسیر از قوانین، رای نهایی را در این خصوص اعلام می‌کنند. اگرچه قواعد بین المللی دلالت بر این دارد که نتیجه بازی بایستی 3 بر صفر به سود سایپا اعلام شود و پرونده مورد نظر، مصداق نقض قوانین فوتبال است.

* بیانیه و تهدید و غیرفوتبالی سازی یک پرونده فوتبالی

اما در این میان مشخص نیست پیکان چرا اقدام به انتشار بیانیه و تهدید به شکایت در مراجع بالاتر و خارجی می کند. آیا وزارت ورزش در انجام 6 تعویض پیکان که مشخصا اشتباه سرمربی و مدیر این تیم بوده، دخالتی داشته که حالا این باشگاه در کنار فدراسیون، وزارت‌خانه را هم تهدید می‌کند؟ آیا چنین رفتاری غیرفوتبالی سازی و دولتی کردن روندهای فوتبالی نیست که فیفا و ای اف سی نیز مخالف جدی آن هستند؟ اکنون که قواعد و مقررات مشخص است، چنین رفتاری، ریشه در چه واقعیتی دارد؟

البته، اشاره حسن زاده رئیس کمیته انضباطی به بازی انجام شده در ایتالیا، صرفا اشاره‌ای به یک تصمیم انضباطی در مورد نقض قوانین مسابقه است و در این مورد هم همانطور که اشاره شد، فیفا صراحتا قانون را اعلام کرده و هشدار تیمی که خودش مقصر اصلی و اول این اشتباه است، چیزی به جز فرار رو به جلو نیست. مسئولان پیکان باید اجازه بدهند کمیته انضباطی در این خصوص با آرامش و تمرکز به بررسی همه جوانب بپردازد چراکه انتشار بیانیه و جنگ رسانه‌ای کمکی به این تیم نمی‌کند. باید صبر کرد و دید که تصمیم این کمیته چه خواهد بود و چگونه عمل می کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول