اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت

فارس من| پیگیری پیامک جنجالی همراه اول/ توضیح اپراتور و وزارت ارتباطات چه بود؟

ارسال پیامک نظرسنجی انتخاباتی توسط اپراتور همراه اول با انتقادات زیادی همراه شد و مخاطبان خواستار پاسخگویی وزارت ارتباطات به‌عنوان نهاد ناظر بر اپراتورها شدند.

فارس من| پیگیری پیامک جنجالی همراه اول/ توضیح اپراتور و وزارت ارتباطات چه بود؟

گروه ارتباطات و فناوری اطلاعات خبرگزاری فارس؛ برخی از کاربران فارس با ثبت سوژه در این سامانه با عنوان « لزوم پاسخگویی آذری جهرمی به پیامک انتخاباتی همراه اول» از پیامک انتخاباتی همراه اول انتقاد کرده اند.

سردبیر این سوژه می‌گوید: «با نزدیک شدن به ایام انتخابات شاهد تحرکات مشکوک برخی افراد و نهادها در مورد انتخابات و تاثیرگذاری به نفع فرد یا حزب خاصی هستیم که در این بین نقش وزارت ارتباطات، علی‌الخصوص در شرایط کرونا که بیشتر مسائل در فضای مجازی در جریان است بیش از بقیه است.

وی گفت: به همین دلیل لازم است نمایندگان به صورت فوری خواستار پاسخگویی آقای آذری جهرمی درباره این موضوعات، مخصوصاً پیامک همراه اول باشند تا جلوی تأثیرگذاری منفی در انتخاب مردم را گرفته و شاهد مهندسی انتخابات به نفع افراد خاصی نباشیم.»

ماجرای بحث برانگیز پیامک انتخاباتی همراه اول چه بود؟

ماجرا از این قرار است که همراه اول پیامکی با محتوای نه چندان مرسوم برای مشترکان خود ارسال کرد که در آن درباره مشارکت در انتخابات و نظر مردم درباره کاندیداها نظرسنجی کرده بود.

پیش تر چنین اقدامی در انتخابات گذشته سابقه نداشته است. همواره بستر موبایل، بستری برای تبلیغات بوده اما تبلیغ در چارچوب ضوابط تعیین شده انتخاباتی انجام می‌شد.


6 گزینه‌ای که همراه اول برای انتخابات ریاست جمهوری 1400 معرفی کرده بود، انتقادبرانگیز شد

اغلب کاربران از این پیامک تعجب کردند. برخی به آن انتقاد کردند و برخی هم از آن استقبال کردند و حتی در آن شرکت کردند.

برخی از کاربران پرسیدند که چرا کاندیداهای احتمالی دیگر در گزینه‌ها نبوده اند؟ عده‌ای این لیست را جهت دهی به افکار عمومی دانستند. برخی هم به استفاده نادرست از عنوان مسئولیت اجتماعی در این پیامک گلایه کردند و گفتند که نظرسنجی در خصوص کاندیداهای احتمالی، نمی تواند نمودی از مسئولیت اجتماعی باشد. 

اما مهم ترین انتقاد این بود: چرا همراه اول؟ چرا یک اپراتور ارتباطی به این موضوع وارد شده است؟ 

همراه اول چه پاسخی داد؟

بعد از بالاگرفتن انتقادات، سید یاسر رایگانی، مدیر ارتباطات همراه اول طی یک توییت در خصوص ارسال پیامک انتخاباتی را توضیح داد. پاسخی که البته از نظر بسیاری از منتقدان، قانع‌کننده نبود.


همراه اول که پیامک انتخاباتی  را مشارکت عمومی و رسالت اجتماعی خود عنوان کرد

اگرچه همراه اول اعلام کرد که نتیجه این پویش به صورت مجزا اعلام نمی شود، اما باز هم این سوال کاربران بی پاسخ ماند که همراه اول با این اطلاعات چه خواهد کرد و آیا نیاز به اجازه برای استفاده از این بستر برای ارسال پیامک انتخاباتی نداشته است؟ 

کمی بعد، رایگانی از افزایش تعداد شرکت کنندگان به یک میلیون نفر در پویش جنجالی این اپراتور خبر داد. با استناد به گفته این مدیر که این اقدام همراه اول را پیامک همگانی خوانده بود و با در نظر گرفتن اینکه همراه اول ۶۸ میلیون مشترک فعال دارد، آمار یک میلیونی مشارکت کنندگان، با توجه به بازخوردهای منفی و حواشی ایجاد شده پیرامون پیامک، نشان می‌دهد که پویش چندان موفق نبوده است؛ حتی مدیران و مالکان این شرکت را با هزینه زیاد در سیبل نقد قرار داد.


همراه اول حدود 68 میلیون مشترک فعال دارد و فقط یک میلیون نفر در پویش انتخاباتی آن شرکت کردند

واکنش وزارت ارتباطات درباره اقدام انتخاباتی همراه اول 

اما یکی از سوالاتی که در خصوص این تجربه جدید، زیاد پرسیده شد، این بود که اساسا چنین استفاده‌ای از بستر همراه اول مجاز بوده است؟

خبرنگار فارس این موضوع را از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان نهاد ناظر بر فعالیت اپراتورها پیگیری کرد.

سید جمال هادیان، رئیس مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال خبرنگار فارس، گفت: اقدام همراه اول برای ما هم عجیب بود و اطلاعی نداشتیم.

وی ادامه داد: دعوت به مشارکت خوب است؛ اما شاید این نوع دعوت به مشارکت از مصادیق مسوولیت‌های اجتماعی محسوب نشود.
به گفته این مقام مسوول، اینکه با دستور چه مجموعه‌ای همراه اول این اقدام را انجام داده است، برای ما هم روشن نیست و گزارش اولیه‌ای به وزارت اطلاعات ارسال شده و آنها در حال بررسی موضوع هستند.

گزارش از: فاطمه سامعی

 انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول