اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

شبهه و شایعه

۱۴ شایعه انتخابات ۱۴۰۰/ هجمه‌ها علیه کدام نامزد بیشتر است؟

هرچه به زمان برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم، شایعات و هجمه‌ها برای دلسرد کردن مردم و کاهش مشارکت در انتخابات بیشتر می‌شود.

۱۴ شایعه انتخابات ۱۴۰۰/ هجمه‌ها علیه کدام نامزد بیشتر است؟

از شایعه  تا واقعیت: در روزهای گذشته طی گزارشی به آغاز پروژه ضدانقلاب برای کاهش مشارکت مردم در انتخابات پرداختیم(اینجا)، در گزارش پیش رو به شایعاتی که در هنگام ثبت‌نام کاندیداهای ریاست جمهوری و پس از آن در فضای مجازی و رسانه‌‌ای به وجود آمده می‌پردازیم:

 

* نظرسنجی جعلی سایت رهبری

پس از پایان ثبت نام کاندیداها، نظرسنجی ای با عنوان نظرسنجی سایت رهبر انقلاب درخصوص کاندیداهای ریاست جمهوری در شبکه های اجتماعی منتشر شده، شایعه‌ای که عنوان می‌شد آن را مهدی فضائلی طراحی کرده است.

 

اما این عضو دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تکذیب این ادعا عنوان کرد: نه بنده مدیر دفتر رهبری هستم،نه اصلا" چنین حسابی دارم،نه نظرسنجی کرده ام و نه دفتر حفظ و نشر چنین حساب و چنین نظرسنجی دارد.

 

* کلاهبرداری جدید انتخاباتی؛ اد کن و پول بگیر!

از چند هفته پیش برخی کانال‌ها و گروه‌های تلگرامی با راه‌اندازی شیوه‌ی ویژه کلاهبرداری، به کاربران وعده می‌دهند در ازای اضافه کردن اعضای جدید به گروه، مبالغی پول به حسابشان واریز می‌کنند؛ شیوه‌ای که این ‌بار با سوءاستفاده از نام برخی داوطلبان انتخابات و تحت عنوان هواداران کاندیدا کلید خورده است. این کانال‌ها معمولا پس از عضوگیری، یا به کانال تبلیغاتی تبدیل می‌شوند یا از اکانت‌های عضو شده جهت استفاده تبلیغاتی در سایر کانال‌ها استفاده می‌کنند.

 

* سانسور ثبت‌نام بقایی در انتخابات
در زمان ثبت‌نام سیزدهمین دوره ریاست جمهوری فیلمی با ادعای «سانسور ثبت‌نام بقایی در انتخابات» منتشر شد.

اما همانطور که از ظاهر بدون ماسک افراد هم مشخص است این فیلم اصلاً مربوط به این دوره انتخابات نیست و برای سال ۱۳۹۶ است که عده‌ای برای حاشیه‌سازی آن را در این زمان بازنشر داده‌اند.

نکته بعدی هم  آن که فیلم کامل پشت صحنه این ارتباط نشان می‌دهد که در لحظه ارتباط مجدد، خبرنگار شبکه خبر از عوامل پشت‌صحنه می‌گوید «از کجا ادامه بدهم؟ بقایی را نگم؟» به این معنا که ارتباط  از کجا قطع شده و از کجا دوباره باید شروع به گفتن دیالوگ بکنم.



* ثبت‌نام خاتمی در انتخابات

در ساعات پایانی زمان ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری به دلیل توییت خبرساز حسام الدین آشنا مشاور رئیس جمهور مبنی بر شگفتی در ساعات پایانی زمان ثبت نام انتخابات، برخی شایعه کردند که سیدمحمد خاتمی قرار است ثبت نام کند که مشخص شد شایعه‌ای بیش نبوده است. البته خبر ثبت‌نام حجت‌الاسلام ناطق نوری نیز در این فضا منتشر شد.

 

* شایعه رد صلاحیت چهره‌های سرشناس

درحالی که هنوز جلسات بررسی احراز یا رد صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری به پایان نرسیده برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی از رد صلاحیت تعدادی ازکاندیداها صحبت به میان آورده‌اند. محسن رضایی، سیدمصطفی تاجزاده، محمود احمدی‌نژاد، اسحاق جهانگیری، علیرضا زاکانی و سعید محمد از جمله افرادی هستند که شایعات اینچنینی درباره آنها مطرح شده است.

 

اما این موضوع با واکنش سخنگوی شورای نگهبان روبرو شد و وی در این باره عنوان کرد: اسامی منتشر شده از احراز صلاحیت یا رد داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها حقیقت ندارد و شورای نگهبان کاملا این اخبار را تکذیب می‌کند.

 

*  قرق ستاد انتخابات برای لاریجانی

پس از انتشار فیلم تبلیغاتی ثبت‌نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری، عده ای مدعی شدند که محوطه و سالن اصلی وزارت کشور  به صورت مجزا و در یک زمان دیگر در اختیار تیم این کاندیدا قرار گرفته اما بررسی دقیق‌ فیلم تبلیغاتی و فیلم‌های روز ثبت‌نام و بررسی خبرنگار مستقر ما در وزارت کشور حاکی از آن است که این فیلم مربوط به همان زمان ثبت نام است و نه روز دیگر.

 

 

* حضور آیت الله رئیسی از درب اختصاصی

بیشترین تخریب‌ها در چند روز اخیر علیه آیت‌الله رئیسی بوده است. یکی از این تخریب‌ها، شایعه ورود آیت الله ریسی از درب مخصوص به ستاد وزارت کشور بوده است.

این درحالی است که تمام پروتکل‌های اداری توسط وزارت کشور  انجام می‌شود و مسئولان آن جا هستند که مشخص می‌کنند، چه کسی و از چه مسیری وارد شود و براساس همان پروتکل‌ها غیر از آیت‌الله رئیسی چهره‌های دیگری هم از این مسیر وارد وزارت کشور شده بودند.

 

* تخریب رئیسی با پخش شایعه فیلتر اینستاگرام

یکی از معاونان رییس کل دادگستری استان تهران، نامه‌ای در مورد فیلترینگ اینستاگرام صادر کرده بود که بلافاصله در همان ساعات اولیه با مخالفت از سوی محمد جواد حشمتی، رئیس دادگستری استان تهران، بلااثر شد. اما این موضوع بهانه‌ای در دست رسانه‌های ضدانقلاب قرار داد که از آن با عنوان «هدیه انتخاباتی رئیسی؛ فیلترینگ اینستاگرام از ترس تحریم انتخابات» یاد کردند. این رسانه‌ها در جهت تخریب آیت‌الله رئیسی اینگونه بخش اول خبر را برجسته کردند و به مخالفت رئیس دادگستری تهران اشاره‌ای نکردند(اینجا).

 

* مگر آقای رئیسی نگفته بود برنامه ندارد؟

 در یکی دو روز گذشته شبهه‌ای مطرح شد مبنی بر اینکه: آیت الله رئیسی برنامه ۷هزار صفحه‌ای خود برای تشکیل دولت بعدی را منتشر کرده، مگر ایشان نگفته بود برنامه ای از قبل برای ورود به انتخابات ندارد؟ پس چگونه در طول کمتر از یک هفته بعد از ثبت نام، ۷ هزار صفحه برنامه تدوین کرده است؟

 

 

اما  ماجرا از این قرار است که از ماه‌ها قبل ۸۰ نفر از اساتید جوان دانشگاهی در۶ حوزه راهبردی، برنامه های تخصصی و اجرایی را با توجه به دغدغه های معیشتی مردم و با تکیه بر جهش تولید، تهیه و تدوین نموده اند تا در اختیار آیت الله رئیسی قرار دهند. زیرا از همان انتهای انتخابات سال ۹۶ این بحث وجود داشت که با توجه به رای بالای وی در اولین حضور انتخاباتی، باید در سال ۱۴۰۰ نیز کاندیدا شود. لذا از نظر اکثر فعالان سیاسی ایشان یک داوطلب بالقوه ریاست جمهوری ۱۴۰۰ بود.

تدوین این برنامه از همان ابتدا با اطلاع او انجام شده و قرار بود در اختیار هر دولت انقلابی که بر سر کار می آید قرار گیرد. اما بعد از ثبت نام آیت الله رئیسی برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، تیمی که این برنامه را تدوین کرده، آن را در اختیار او قرار می دهند. آیت الله رئیسی نیز با تایید کلی برنامه تدوین شده، تصمیم می گیرند تا آن را به حدود ۲۰۰ نفر از اساتید دانشگاهی ارسال کنند تا آن اساتید، نظرات تخصصی خود را برای بهبود آنچه نوشته شده دریافت نمایند. و آن ۷ هزار صفحه برنامه، فعلا در این مرحله قرار دارد.

 

* اختصاص برنامه‌های ویژه تلویزیون به آیت‌الله رئیسی

یکی دیگر از شایعاتی که در این مدت علیه آیت‌الله رئیسی منتشر شد، بحث اختصاص وقت و زمان گسترده به وی در آستانه انتخابات بود.

 

اما در این رابطه محمدسین رنجربران مدیر روابط عمومی رسانه ملی عنوان کرد: در یک‌سال اخیر از ۱۰۰ درصد سهم سه قوه‌ روی آنتن رسانه‌ی‌ملی، بیش از ۷۰ درصد سهم قوه‌ی مجریه، بیش از ۲۰ درصد سهم قوه‌ی مقننه و کمتر از ۱۰ درصد سهم قوه‌ی قضاییه بوده است. و در آستانه‌ی انتخابات هم سیاستگذاری همیشگی رسانه‌ی‌ملی این بوده که فارغ از حضور هر کدام از سران قوا در این عرصه، اخبار آن‌ها را پوشش می دهد. مثل رییس جمهور مستقر که در سال ۹۶ خودش نامزد انتخابات بود و طبق روال، برنامه‌های او پوشش داده می‌شد. 

البته آیت‌الله رئیسی، خودشان نیز از صداوسیما خواستند تا زمان انتخابات برنامه‌های قوه قضاییه را که خودش در آن حضور دارد را پوشش ندهد.

 

 

 

* اعلام کاندیداتوری رئیسی از کنار مزار حاج قاسم

بعد از شایعه سفر حجت الاسلام رئیسی به کرمان و اعلام کاندیداتوری ایشان در کنار مزار حاج قاسم سلیمانی، عکسی در فضای مجازی برای صحه گذاشتن بر این شایعه در حال انتشار است که مربوط به سال ۱۳۹۸ می‌باشد. عدم استفاده از ماسک توسط افراد حاضر در محوطه، به‌خوبی بیانگر آن است که این تصویر به روزهای اولیه پس از تدفین سردار سلیمانی (اربعین شهید) مربوط می‌شود.

 

 

*  فیلم ۸ سال پیش برای تخریب رئیس جدید قوه قضاییه

انتشار فیلمی تخریبی در زمان ریاست سابق قوه قضاییه و انتساب آن به دوره ریاست آیت الله رئیسی یکی دیگر از برنامه های تخزیبی علیه وی بود(اینجا).

 

* شایعه ساعت نجومی سعید محمد

پس از ثبت نام سعید محمد، برخی کاربران ساعت وی را سوژه خود قرار دادند و از ۱۵ میلیونی بودن آن صحبت به میان آوردند.

 

اما سعید محمد در این رابطه گفت: این ساعت هدیه بوده و در زمان دلار 3 هزارتومانی برایش خریده بودند .

البته شایعاتی چون کناره‌گیری وی از انتخابات و  حتی رد صلاحیت وی در روزهای گذشته منتشر شد که طبق صحبت‌های اخیر کدخدایی صحت ندارد.

 

*  تکذیب حمایت سخنرانان مشهور از لاریجانی

پیش از ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات، بیانیه‌ای منتسب به جمعی از اساتید حوزه علمیه در حمایت از علی لاریجانی برای شرکت در انتخابات منتشر شد که در آن نام چهره‌هایی چون حجت الاسلام ماندگاری، مسعود عالی و محمدرضا برادران دیده می‌شد اما این ۳ چهره در بیانیه‌ای حمایت خود را تکذیب کردند.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول