اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

نامه تشکل‌ها درباره بورسیه دانشجویان پزشکی در مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم

جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل طی نامه‌ای خواستار فراهم شدن مقدمات لازم برای بورسیه دانشجویان پزشکی و دندانپزشکی در مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم شدند.

نامه تشکل‌ها درباره بورسیه دانشجویان پزشکی در مراکز درمانی با اولویت مناطق محروم

به گزارش حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس؛ جمعی از دفاتر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل سراسر کشور در نامه‌ای به روسای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان امام خواستار تلاش برای فراهم شدن مقدمات بورسیه دانشجویان پزشکی برای فعالیت در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مناطق محروم کشور شدند.

متن این نامه به شرح زیر است:

جناب آقای دکتر فتاح
رئیس محترم بنیاد مستضعفان

جناب آقای دکتر مخبر
رئیس محترم ستاد اجرایی فرمان امام (ره)

سلام‌علیکم

همان‌طور که مستحضرید بسیاری از مردم به‌خصوص مردم مناطق محروم، اعم از شهری و روستایی، به دلیل نبود پزشک، دسترسی کافی به خدمات اولیه سلامت ندارند و هزینه‌های درمانی، از عوامل اصلی ایجاد فقر در این مناطق است. چراکه بسیاری برای دسترسی به خدمات پزشکی مجبور به سفر به مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها با صرف هزینه‌های هنگفت و مشقت فراوان خواهند شد. حتی در برخی مناطق محروم کشور بیمارستان‌ها و امکانات درمانی به دلیل نبود پزشک بلااستفاده مانده است. کمبود پزشک در کشور حداقل 50 درصد مردم را به‌صورت مستقیم درگیر کرده است.

با بالا رفتن نیاز به خدمات تخصصی پزشکی میزان درگیری مردم تا 90 درصد هم خواهد رفت. توزیع پزشکان در کشور نشان‌دهنده این است که 34 درصد کل پزشکان کشور و 45 درصد پزشکان متخصص در شهر تهران حضور دارند، در حالی که تهران دارای 11 درصد جمعیت کشور است.

درحال حاضر کشورمان دارای11/7 پزشک به ازای 10 هزار نفر از مردم است. ایران ازنظر سرانه پزشک نه‌تنها فاصله زیادی با کشورهای پیشرو در این حوزه دارد، بلکه در منطقه نیز از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. به‌طوری‌که در بین بیست‌وهفت کشور آسیای میانه و آسیای غربی ایران در جایگاه بیستم قرار دارد.

روند کنونی پذیرش دانشجوی پزشکی، به‌رغم وجود زیرساخت‌های آموزشی، بسیار پایین‌تر از نیاز کشور است. کشور ایران در 20 سال آینده، به دلیل خروج 45 درصد پزشکان کنونی از چرخه خدمت با بحران کمبود پزشک روبرو خواهد بود. از طرفی کشور تا 20 سال آینده با بحران پیری جمعیت روبرو می‌شود که این مسئله کشور را با معضلات جدی در حوزه سلامت روبرو خواهد کرد. با ادامه این روند و عدم‌مداخله به‌موقع نهادهای مختلف در آینده نزدیک کشور دوباره نیازمند واردات پزشک خارجی خواهد شد.

نظر به مأموریت ویژه ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و بنیاد مستضعفان در محرومیت‌زدایی از مناطق کمتر برخوردار از یک‌سو و سابقه درخشان این ستاد در عرصه سلامت، همچون اعزام گروه‌های درمانی-جهادی به مناطق محروم و توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی، دفاتر عضو اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور از حضورتان تقاضا خود را مبنی بر رسیدگی و در اولویت قرار دادن مسئله تأمین پایدار پزشک و دندان‌پزشک در مناطق محروم از طریق ایجاد بورسیه تحصیلی با اولویت داوطلبان بومی حضورتان تقدیم می‌دارند.

همچنین در صورت به نیاز به ارائه داده‌های کارشناسی تکمیلی، این دفاتر آمادگی خود را جهت ارائه توضیحات بیشتر اعلام می‌دارند.
پیشاپیش از حسن توجه جنابتان کمال امتنان را داریم.

دفاتر امضا کننده:

انجمن اسلامی دانشجویان۱۳۴۸ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی قم

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی دزفول

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل علوم پزشکی شیراز

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه شاهد

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج

انجمن اسلامی مستقل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه مازندران

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه ارومیه

انجمن اسلامی دانشحویان دانشگاه شهید چمران اهواز

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه سمنان

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه بیرجند

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبایی(ره)

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا همدان

انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی و حرفه ای شماره یک کرمانشاه

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه قم _خواهران

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی خاتم الانبیاء(ص) بهبهان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول