اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

ساماندهی بازار تاریخی زنجان در اولویت میراث فرهنگی باشد/ مرمت 50 شیء تاریخی

نماینده ولی فقیه در استان زنجان گفت: ساماندهی، حفاظت و مرمت بازار بزرگ زنجان باید از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی باشد و در جریان مرمت و بازسازی بازار زنجان، باید حفظ هویت تاریخی آن مورد نظر باشد.

ساماندهی بازار تاریخی زنجان در اولویت میراث فرهنگی باشد/ مرمت 50 شیء تاریخی

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، آیت‌الله شیخ علی خاتمی در جلسه با مدیرکل میراث فرهنگی استان زنجان اظهار کرد: میراث فرهنگی به‌عنوان بخشی از گذشته ما باید همواره مورد توجه قرارگیرد و آثار تاریخی و فرهنگی همچون بازار زنجان جزو سرمایه‌های اصلی استان و کشور محسوب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در استان زنجان با بیان اینکه ساماندهی، حفاظت و مرمت بازار بزرگ زنجان باید از اولویت‌های اداره کل میراث فرهنگی باشد و در جریان مرمت و بازسازی بازار زنجان، باید حفظ هویت تاریخی، معماری و بافت قدیمی این مجموعه با رعایت ضوابط و قوانین مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: جلوگیری از تخریب آثار تاریخی و حفظ و مرمت این بناهای ارزشمند به شکل شایسته می­‌تواند به رونق گردشگری استان کمک شایانی بکند.

وی درباره حوزه گردشگری گفت: زیرساخت‌های گردشگری استان به‌ واسطه ظرفیت‌های ارزشمندی که دارد بسیار نیازمند توجه است و باید زیرساخت‌های جدید برای جذب و ماندگاری گردشگران ایجاد شود.

آیت‌الله خاتمی افزود: رونق تولید صنایع‌دستی علاوه بر ارتقای سطح درآمد افراد می‌تواند منجر به رونق اقتصادی صنعتگران شود و صنایع‌دستی امروزه بهترین ابزار برای چرخاندن اقتصاد خانواده‌هاست و باید آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم در این دیدار با اشاره به اهمیت حوزه میراث‌فرهنگی گفت: در سال گذشته 15 بنای تاریخی در استان مرمت شد و مردان نمکی و ۵۰ شیء و سکه در موزه ذوالفقاری مورد پاک‌سازی، رنگ‌سنجی و مستند نگاری قرار گرفت و ۶۵۰ قلم شیء تاریخی فرهنگی استان هم در سامانه جام ثبت شد.

امیر ارجمند افزود: در سال گذشته اثر ناملموس، ۶ اثر منقول، ۸ اثر غیرمنقول و ۶ اثر طبیعی به ثبت رسید و مجموع آثار ثبتی استان زنجان به عدد ۸۷۹ اثر رسید.

وی تصریح کرد: همچنین در این مدت نزدیک به 2 هزار و 162 مورد پایش یگان حفاظت در خصوص حفاظت از آثار تاریخی انجام شد که به‌منظور دستیابی به داده‌های فرهنگی و تاریخی، سال گذشته کاوش‌ها و پژوهش‌های باستان‌شناسی زیادی هم انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه طی سال جاری اقداماتی نظیر مرمت و نماسازی خانه‌ خدیوی، مقبره چلبی اوغلو، تکمیل مرمت مسجد چهلستون، کاروانسرای نیک پی، مرمت سنگ محوطه داش کسن، عمارت دانشور کرسف، مرمت لمبه‌­ها انجام خواهد شد، گفت: از دیگر اقداماتی که امسال انجام می‌شود، مرمت درب و پنجره‌های موزه دوالفقاری، ساماندهی و کف سازی بازار بالا، ساماندهی و کف سازی بازار پایین، ساماندهی و کف سازی معابر در روستای قوزلو و روستای گلابر است.

وی تصریح کرد: ساماندهی قلعه سانسیز، مرمت تزیینات داخلی گنبد سلطانیه در جبهه شمالی و شمال غربی، مرمت برج و باروی جنوب شرقی گنبد سلطانیه و ... آغاز و تا پایان سال جاری تداوم خواهند داشت.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان زنجان افزود: در راستای نیل به اهداف حفاظتی و صیانتی از ابنیه‌ تاریخی این اداره‌کل، از ابتدای سال جاری در سطح استان بیش از 20 کارگاه در حوزه‌های حفاظتی، مرمتی و بازسازی آغاز به کار  خواهند کرد و با نظارت کارشناسان و متخصصان این امر تا پایان سال جاری تداوم خواهند داشت.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول