اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

دیدار روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان؛ توسعه و گسترش روابط محور مذاکرات

روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان در شهر «دوشنبه» با یکدیگر دیدار و چگونگی توسعه روابط دوستی و مشارکت استراتژیک بین دو کشور را بررسی کردند.

دیدار روسای جمهور تاجیکستان و قزاقستان؛ توسعه و گسترش روابط محور مذاکرات

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، «قاسم ژامرت تاکایف» رئیس جمهور قزاقستان که در راس یک هیات از مقامات عالی رتبه این کشور وارد تاجیکستان شده با «امامعلی رحمان» رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

در طول این دیدار جنبه‌های مهم روابط بین دولتی تاجیکستان و قزاقستان، مسائل منطقه‌ای و بین المللی و وضعیت فعلی و چشم انداز روابط با «نورسلطان» به طور مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

رحمان در سخنانی ضمن خوش آمد گویی به رئیس جمهور قزاقستان برای مردم این کشور دوست صلح و موفقیت آرزو کرد.

رئیس جمهور تاجیکستان در ادامه از نقش تاکایف و «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان در توسعه و گسترش همه جانبه روابط بین دو کشور و رساندن آن به سطح مشارکت استراتژیک قدردانی کرد.

وی تاکید کرد که تاجیکستان از همکاری استراتژیک با قزاقستان برادر قدردانی می‌کند . ما قصد داریم به تلاش‌های لازم برای توسعه بیشتر همکاری بین دو کشور در همه زمینه‌ها ادامه دهیم.

طرفین در جریان این مذاکرات در مورد توسعه و گسترش روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی - دیپلماتیک، بین پارلمانی، تجاری - اقتصادی، علمی - فنی، فرهنگی و بشردوستانه، امنیت و سایر حوزه‌های مهم و سودمند تبادل نظر کردند.

در این دیدار همچنین در مورد پشتیبانی متقابل در زمینه مبارزه با کرونا و اجرای اقدامات لازم برای کاهش تاثیر پاندمی بر اقتصاد دو کشور بحث و تاکید شد.

در این راستا، بر لزوم ادامه همکاری در زمینه تشخیص، پیشگیری و درمان بیماری همه گیر و سایر عفونت‌ها تاکید شد.

در این گفت  و گو توسعه همکاری تجاری و اقتصادی به عنوان زمینه اولویت‌دار روابط دو کشور عنوان و اظهار شد که نورسلطان در تجارت خارجی تاجیکستان در رتبه دوم قرار دارد. مبادله تجاری بین دو کشور در سال گذشته میلادی حدود یک میلیارد دلار برآورد شده است.

تاکید شد که به خاطر تعمیق بیشتر روابط در چارچوب فعالیت کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی بایستی توجه ویژه‌ای به بخش‌های تجاری، اقتصادی، صنعتی، کشاورزی، بازرگانی و سرمایه گذاری صورت گیرد.

طرف تاجیکی علاقه خود برای همکاری با قزاقستان در زمینه دیجیتالی سازی اقتصاد، نوآوری و واردات فناوری‌های مدرن، ایجاد شرکت‌های پردازش محصولات کشاورزی، صادرات محصولات سازگار با محیط زیست به قزاقستان، ایجاد مراکز توزیع عمده فروشی مشترک در خاک تاجیکستان و استفاده کامل از مناطق آزاد اقتصادی این کشور، ابراز داشت.

در زمینه حمل و نقل نیز بر لزوم توسعه روابط در حوزه راه آهن و سایر عرصه‌ها، از جمله اهمیت ازسرگیری ارتباط هوایی بین پایتخت‌های دو کشور تاکید شد.

طرفین همچنین در مورد تقویت همکاری در زمینه مهاجرت کاری، گسترش روابط علمی، فرهنگی و بشردوستانه بحث و تبادل نظر کردند.

مقامات ارشد دو کشور در طول این مذاکرات همچنین در مورد افزایش بورسیه برای تحصیل دانشجویان تاجیک در دانشگاه‌های قزاقستان و افتتاح شعبه ای از دانشگاه‌های قزاقستانی در قلمرو تاجیکستان توافق کردند.

روسای جمهور دو کشور ضمن بررسی موضوعات مربوط به روابط دوجانبه و چندجانبه در چارچوب سازمان های تاثیرگذار، از جمله سازمان ملل، جامعه همسود، سازمان پیمان امنیت جمعی، سازمان همکاری شانگهای و کنفرانس تعامل و اعتماد سازی در آسیا، با توجه به وضعیت در افغانستان، بر ضرورت تقویت همکاری مشترک ساختارهای امنیتی در زمینه مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر و جرایم سازمان یافته فراملی تاکید کردند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول