اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

ساز ناکوک بازار شیر در رفسنجان/ جهش قیمت خودسرانه از کجا آب می‌خورد؟

طی روزهای اخیر بازار شیر در رفسنجان دچار نابسامانی شده و شاهد مواردی از جمله افزایش خودسرانه قیمت شیر و یا عرضه نکردن آن هستیم.

ساز ناکوک بازار شیر در رفسنجان/ جهش قیمت خودسرانه از کجا آب می‌خورد؟

خبرگزاری فارس از کرمان، زهرا بمی: طی روزهای اخیر بازار شیر در رفسنجان دچار نابسامانی‌های زیادی شده و التهاب آن دامن مصرف‌کننده و تولیدکننده را همزمان گرفته است.

افزایش ناگهانی و البته خودسرانه قیمت شیر هم در هفته جاری سر و صدای زیادی به پا کرد به‌طوری که دستگاه‌های مربوطه نسبت به تذکر و نظارت فعال شدند.

اما داستان از کجا آب می‌خورد؟

عباسی، یکی از گاوداران رفسنجان که در یکی از روستاهای بخش مرکزی سکونت دارد و واحد دامداری‌اش هم در همان روستاست، می‌گوید: از سال گذشته هرچه کاه و بیده گران خریدیم و فشارها را تحمل کردیم از آن طرف متضرر شدیم چون اجازه گران کردن شیر را نداشتیم.

وی ادامه داد: قیمت نهاده‌ها به یکباره بالا رفت اما قیمت شیر افزایشی نداشت و اینگونه نمی‌شود کاسبی کرد، مسؤولان هم هیچ تسهیلاتی برای دامداران در نظر نمی‌گیرند و فقط هر روز شاهد افزایش قیمت‌ها هستیم، ما تولیدکنندگان گناهی نداریم که یک کیلو شیر برایمان خیلی بیشتر از این قیمت‌ها آب می‌خورد.

این گاودار با حالتی معترضانه می‌افزاید: اگر این روند پیش برود بهتر است گاوداری را تعطیل کنم و به سمت فروش و عرضه خوراک دام روی بیاورم چون به صرفه‌تر است!

امروز شیر در رفسنجان توزیع نشد

اما امروز پنج شنبه موضوع عرضه نشدن شیر هم به بازار اضافه شد و هیچ یک از سوپری‌ها و مراکز عرضه شیر و لبنیات شیر نداشتند که عرضه کنند، به‌ نظر می‌رسد گاوداران اعتصاب کردند و شیر را به مراکز فروش نرساندند.

در هفته جاری قیمت شیر از ۵۹۰۰ تومان به یکباره جهش یافت و با قیمت ۸۵۰۰ تومان در برخی مراکز عرضه شد که موجب اعتراض مردم شد.

مصطفی کدخدایی معاون فرماندار رفسنجان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رفسنجان اظهار کرد: موضوع سروصدا در بازار شیر از اردیبهشت سال گذشته شروع شد که علت سروصدا کردن این بود همه نهاده‌های دامی گران اما قیمت شیر مانند قبل ثابت است.

وی با اشاره به اینکه گاودارها زنجیره اشتغال خوبی در شهر و روستا ایجاد کردند و امیدوارانه به این شغل روی آوردند، افزود: اما صحبت‌شان این است که نگاهی به بحث نهاده‌های دامی نشده است.

کدخدایی با اشاره به اینکه در کل ایران قیمت شیر در هر شهرستان و استان متفاوت است، افزود: در استان کرمان، اگر رفسنجان و بردسیر را مقایسه کنیم در شهرستان برسیر که از نظر نهاده‌ها تا حدود زیادی خودکفاست، قیمت شیر با رفسنجان که باید هزینه خرید و کرایه بار جداگانه بپردازد تفاوت زیادی دارد.

وی عنوان کرد: قیمت هر سه کیلو کاه، شهریور سال گذشته ۷ هزارتومان بوده اما الان ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان و سایر نهاده‌ها هم همینگونه گران شدند.

توزیع شیر از عصر امروز طبق روال گذشته انجام می‌شود

کدخدایی از برگزاری جلسه خصوصی بین اعضای اتحادیه گاوداران طی هفته جاری یاد کرد و هدف از این جلسه را افزایش قیمت شیر عنوان کرد و ادامه داد: اما از نظر ما مجاز به افزایش قیمت نبودند و بنده به دادستان هم اعلام کردم که نباید افزایشی صورت گیرد تا در جلسه تخصصی در ستاد تنظیم بازار شهرستان تصمیم‌گیری شود.

وی خاطرنشان کرد: دوشنبه یا سه شنبه هفته آینده جلسه ستاد تنظیم بازار تشکیل خواهد شد و بنا به نظر اعضای ستاد در خصوص قیمت شیر تصمیم‌گیری می‌شود.

کدخدایی همچنین اشاره‌ای به موضوع عرضه نشدن شیر در روز پنج شنبه هم داشت و گفت: از ساعت ۵ عصر امروز شیر با همان قیمت قبلی در تمامی مراکز عرضه شیر و لبنیات توزیع خواهد شد و اگر مرکزی بیش از قیمت قبل اقدام به گرانفروشی کرد، مردم به فرمانداری و اداره صمت اطلاع بدهند.

وی با تأکید بر اینکه به مردم اطمینان می‌دهیم که از عصر امروز طبق روال قبل شیر توزیع می‌شود، اضافه کرد: متخلفان با هماهنگی با دادستانی و تعزیرات حکومتی معرفی خواهند شد.

انتهای پیام/۸۰۰۱۶/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول