اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمانشاه

زنگ خطر تعطیلی دامداری‌های کرمانشاه به صدا درآمد/ ارز دولتی گرفتند اما خوراک دام نیاورده‌اند!

خشکسالی و سوء مدیریت بالای جان دامداران کرمانشاهی شده است، استانی که قطب تولید شیر کشور است حالا به دلیل عدم توزیع درست خوراک دام با مشکلات زیادی مواجه شده و تولیدکنندگان آن می‌گویند نهایتاً چند ماه دیگر بتوانند سرپا بمانند.

زنگ خطر تعطیلی دامداری‌های کرمانشاه به صدا درآمد/ ارز دولتی گرفتند اما خوراک دام نیاورده‌اند!

خبرگزاری فارس-کرمانشاه-شکیبا کولیوند: در وضعیتی که شیوع ویروس کرونا بر واحدهای تولیدی و کسب‌وکارهای بسیاری صدمه زد؛ دامداری‌های کرمانشاه علاوه بر پیامدهای شیوع این ویروس با مشکلات تأمین خوراک دام، خشک‌سالی و مواردی از این دست نیز روبرو هستند. موضوعی که به‌راستی در پی آن می‌توان گفت که زنگ خطر تعطیلی دامداری‌های کرمانشاه به صدا درآمده است.

استان کرمانشاه به عنوان یکی از استان‌های غربی کشور از گذشته‌های دور، در عرصه کشاورزی و دام‌پروری مطرح بوده است و در این بین، صنعت دام‌پروری از جمله صنایع مهمی است که ارزش‌افزوده زیادی می‌تواند به‌همراه داشته باشد. ارزش‌افزوده‌ای که هم برای استان هم برای سرمایه‌گذاران این عرصه مناسب خواهد بود اما باید دید تا چه حد از این ظرفیت در مسیر اشتغال‌زایی، درآمدزایی، تولید و توسعه در استان استفاده شده است.

بنابه سخنان معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه در فروردین‌ماه سال ۱۳۹۹، روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن شیر از استان کرمانشاه خارج می‌شد.

بهرام‌ خانی با بیان اینکه تولید شیرخام در استان کرمانشاه برابر ۳۵۰ هزار تن بوده است، خاطرنشان کرد: سرانه تولید شیر در استان بیش از سرانه مصرف آن است. بدین‌ترتیب شیر قابل جمع‌آوری ما که در روند صنعت قرار می‌گیرد، نزدیک به ۲۵۰ هزار تن است و مابقی به‌عنوان شیر عشایری وارد چرخه خودمصرفی و تبدیل به روغن و محصولات محلی می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه روزانه حدود ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن شیر، از استان کرمانشاه خارج می‌شود، یادآور شد: معادل این میزان توسط کارخانه‌های لبنی به استان وارد می‌شود، یعنی صادرات و واردات ما در این زمینه برابر است.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی استان کرمانشاه با تأکید بر اینکه استان کرمانشاه ظرفیت مناسبی برای توسعه دام‌پروری دارد، ادامه داد: برنامه‌ای که برای استان کرمانشاه داریم، رساندن تولید شیرخام استان کرمانشاه به ۵۰۰ هزار تن است که در این مسیر، تحقق افزایش تولید شیر در استان در گرو توسعه واحدهای پرورش گاو شیری، در کنار تکمیل ظرفیت واحدهای موجود و بازگرداندن واحدهای غیرفعال به چرخه تولید است.

از سوی دیگر، آذرماه سال گذشته بود که رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با تصریح براینکه درحالی‌که در استان کرمانشاه واحدهای دامداری بسیاری احداث شده اما شاهد این هستیم که واحدهای لبنی استان رو به تعطیلی رفته است، خاطرنشان کرد: این روند، موجب شده است تا شیرهای تولیدی استان کرمانشاه به شرکت‌های دیگری چون کاله فروخته شوند و یا برای ورود به موضوع صنایع تبدیلی بستنی و یا شیر خشک به استان‌های دیگری ارسال شوند، حال آن‌که در استان کرمانشاه ظرفیت احداث یک واحد تولید شیرخشک وجود دارد.

سیدمهدی افخمی، به میزان تولیدات شیر در واحدهای دامداری صنعتی فعال در استان اشاره کرد و گفت: تولید روزانه ۱۵ تا ۲۵ تن شیر در هر یک از واحدهای دامداری صنعتی مختلف در استان کرمانشاه و طرح‌های توسعه‌ای برای برخی از دامداری‌ها نشان از تولید مناسب شیر در استان کرمانشاه دارد.

وی ادامه داد: از سویی، بخش خصوصی در این مسیر ورود پیدا کرده و حتی شرکت شستا نیز برنامه‌هایی در جهت توسعه واحدهای دامداری استان کرمانشاه دارد.

رئیس انجمن صنایع لبنی استان کرمانشاه با بیان این پتانسیل‌ها یادآور شد: نیاز به احداث یک واحد تولید شیر خشک در استان کرمانشاه داریم چراکه در حال حاضر، شیرهای تولیدی استان به دیگر استان‌ها فرستاده می‌شود.

افخمی به موقعیت مناسب استان کرمانشاه به لحاظ آب و هوایی برای تولیدات دامی اشاره کرد و گفت: زمینه تولید خوراک دام نیز در استان بسیار مساعد است به نوعی که از استان‌هایی چون اصفهان، شیراز و همدان برای خرید ذرت علوفه‌ای مناسب به کرمانشاه می‌آیند بدین سان، حال که زمینه برای دام‌پروری سبک و سنگین در استان مهیّا است نیاز است تا صنایع لبنی و تبدیلی در این حوزه را نیز در استان کرمانشاه توسعه بخشیم.

اما به‌راستی حال وضعیت فعالان این عرصه چگونه است؟ آیا توانسته‌ایم واحدهای تولیدی در این عرصه را سرپا نگه داشته و به طرح‌های توسعه‌ای آن‌ها کمک کنیم و در مسیر تکمیل زنجیره تولید در این عرصه قدم بگذاریم یا دامداری‌های استان این روزها با مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند؟

در این زمینه پای صحبت‌های امیر طاهرآبادی؛ مدیر یک گاوداری در شهرستان کنگاور و علیرضا حقیقی؛ مدیر گاوداری‌ای در شهرستان صحنه از استان کرمانشاه نشستیم تا حال‌وروز کاری و فضای دامداری آن‌ها را جویا شویم که در ادامه متن این گفتگو را می‌خوانید:

از افزایش سه برابری قیمت خوراک دام تا کاهش مصرف لبنیات و گوشت

مدیر گاوداری شهرستان کنگاور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس، صحبت‌های خود را با این جمله آغاز کرد: وضعیت خوبی نداریم! بحث خشک‌سالی از یک سو و بحث تأمین خوراک دام از سوی دیگر!

امیر طاهرآبادی با تصریح بر اینکه در بازار نمی‌توانیم جو پیدا کنیم، اظهار کرد: گندمی که برای خوراک مردم است؛ خریداری می‌شود و برای نهاده‌های دامی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه در خصوص وضعیت نهاده‌های مورد نیاز دامی با افزایش شدید قیمت‌ها روبرو هستیم، اظهار کرد: این نهاده‌ها، امروز با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت به دست ما می‌رسند و قیمت علوفه نیز به همین ترتیب، رشد دو برابری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: نهاده‌هایی که با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان می‌آیند، به دست مصرف‌کننده نمی‌رسند و اگر هم برسند، تنها 40 درصد مصرف ما با آن‌ها تأمین می‌شود.

مدیر گاوداری شهرستان کنگاور با اشاره به اینکه بایستی ۶۰ درصد نهاده‌های مورد نیازمان را از بازار آزاد تهیه کنیم، عنوان کرد: قیمت این نهاده‌ها نسبت به سال گذشته، رشد سه برابری داشته است به نوعی که اگر آن‌ها را سال گذشته با قیمت یک هزار و ۷۰۰ تومان خریداری می‌کردیم، در حال حاضر آن‌ها را باید با قیمتی در حدود پنج هزار و ۳۰۰ تومان بخریم!

طاهرآبادی با اشاره به این وضعیت مطرح کرد: ۴۵ نیروی کار به‌صورت مستقیم در گاوداری ما مشغول به کار هستند و روزانه ۲۴ تا ۲۵ تن تولید شیر داریم که از این میزان تولید، مقداری در استان کرمانشاه و باقی آن به استان‌های همجوار می‌رود.

وی در بخش پایانی این گفت‌و‌گو به تأثیرات شیوع ویروس کرونا بر وضعیت این گاوداری پرداخت و گفت: تعطیلی رستوران‌ها موجب کاهش میزان درخواست برای خرید گوشت شد و از سویی دیگر، شیوع این ویروس باعث شد تا در مجموع با کاهش چشمگیر مصرف گوشت و لبنیات روبرو شویم.

هیچ‌چیز گیر نمی‌آید!

مدیر گاوداری در شهرستان صحنه در گفت‌و‌گو با فارس مطرح کرد: متأسفانه در زمینه نهاده‌های دامی و خوراک دام باید بگویم، هیچ‌چیزی گیر نمی‌آید!

علیرضا حقیقی با بیان این موضوع تشریح کرد: یا نهاده‌ها و خوراک دام مورد نیازمان نیست که آن‌ها را خریداری کنیم یا با افزایش قیمت بسیاری روبرو است.

وی با تصریح بر اینکه این‌طور که پیش می‌رود، بایستی آخرش گاوداری را جمع کنیم، اظهار کرد: از سال ۱۳۶۵ مشغول به فعالیت در این عرصه هستم اما این روزها مادام می‌بینم که قیمت نهاده‌های مورد نیاز روز به روز در حال افزایش است اما از طرفی نمی‌توانم یک ریال شیرهای تولیدی گاوداری را بفروشم!

مدیر گاوداری در شهرستان صحنه با تصریح بر اینکه ماهی ۱۰ تا ۱۲ میلیون تومان از جیب خودم برای پیش بردن گاوداری هزینه می‌کنم، عنوان کرد: هم‌اکنون به‌جز خودم سه نیروی کار دارم.

حقیقی با تصریح بر اینکه با افزایش دو برابری قیمت نهاده‌ها روبرو هستیم، اظهار کرد: متأسفانه به سبب خشک‌سالی حتی کاه خالی مورد نیاز دام گیرمان نمی‌آید.

وی ادامه داد: یونجه‌ای را که سال گذشته با قیمت کیلویی دو هزار و ۵۰۰ تومان خریده‌ام، هم‌اکنون سر زمین حتی به قیمت پنج هزار تومان نیز به ما نمی‌فروشند!

وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن ابراز تأسف و ناراحتی مطرح کرد: دو ماه نمی‌کشد که باید مجموعه را تعطیل کنم، آیا سایر فعالان این عرصه هم تا این حد با چنین مشکلاتی گریبانگیر هستند؟!

گرانی نهاده‌های دامی، تعطیلی واحدهای دامداری، نبود صنایع تبدیلی و بی‌توجهی به برندسازی محصولات لبنی استان از یک سو و البته شیوع چندین ماهه ویروس کرونا و تأثیرات آن بر مصرف گوشت و لبنیات از سوی دیگری فشارهای مضاعفی است که این روزها دامداران استان کرمانشاه را تهدید می‌کند.

صنعت دام‌پروری از جمله صنایع مهمی است که ارزش‌افزوده زیادی می‌تواند به‌همراه داشته باشد. ارزش‌افزوده‌ای که هم برای استان هم برای سرمایه‌گذاران این عرصه مناسب خواهد بود اما به‌راستی در استان‌های غربی کشورمان که به ‌لحاظ شرایط آب و هوایی و منطقه‌ای، هم امکان تولید علوفه و هم امکان تولید شیر و صادرات محصولات لبنی از مرزهای غربی را دارند. تا چه حد در این عرصه موفق عمل کرده‌اند؟

به‌راستی، در وضعیتی که شیوع ویروس کرونا بر واحدهای تولیدی و کسب‌وکارهای بسیاری صدمه زد؛ دامداری‌های کرمانشاه علاوه بر این پیامدهای شیوع این ویروس با مشکلات تأمین خوراک دام، خشک‌سالی و مواردی از این دست نیز روبرو هستند. موضوعی که به‌راستی در پی آن می‌توان گفت که زنگ خطر تعطیلی دامداری‌های کرمانشاه را در امتداد تعطیلی بسیار زیاد واحدهای لبنی به صدا درآمده است.

اما حال باید دید آیا مسئولین استانی در سالی که آمیخته با شعار «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» است، آیا به تولیدکنندگان و فعالین این عرصه که بخش مهمی از سبد غذایی مردم و البته سلامتی مردم را بر عهده دارند، نیم‌نگاهی خواهند کرد یا وضعیت پیش‌رو در نهایت منجر به تعطیلی و کمبود این کالاها و محصولات سالم در بازار و در نهایت، مشکلات عدیده دیگری خواهد شد.

انتهای پیام/ح/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول