اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«خاشقچی ۲»؟ حبس هنرمند لبنانی در عربستان به جرم بیان مواضع

یک هنرمند لبنانی که بیش از یک ماه پیش خبر دستگیری او در رسانه‌های لبنانی سروصدا کرد، به جرم بیان مواضعش علیه ریاض دستگیر شده است و همچنان در زندان به سر می‌برد.

«خاشقچی ۲»؟ حبس هنرمند لبنانی در عربستان به جرم بیان مواضع

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، پس از گذشت بیش از یک ماه از زمان دستگیری «سمیر صفیر» آهنگساز لبنانی در عربستان و انتشار شایعاتی درباره او در رسانه‌‌های سعودی، روزنامه لبنانی «الاخبار» به نقل از برخی منابع ویژه خبر داد که ریاض او را به علت مواضع سیاسی‌اش که در یک مصاحبه تلویزیونی آن‌ را بیان کرده بود، دستگیر کرده است.

منابع لبنانی بیش از یک ماه پیش گزارش داده بودند که ریاض یکی از آهنگسازان این کشور را که به دعوت «ولید بن غازی» مدیر دفتر وزیر اطلاع‌رسانی سعودی به عربستان سفر کرده، دستگیر کرده‌ است.

پس از دستگیری او و به علت قطع ارتباطش با تمامی اعضای خانواده‌اش و عدم اطلاع هیچ یک از مقامات لبنانی درباره او، برخی منابع لبنانی به او لقب «خاشقچی۲» دادند آن هم برای اشاره به «جمال خاشقچی» شهروند سعودی و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن‌پُست است که در کنسولگری عربستان سعودی در آنکارا پس از چند روز قطع ارتباط، خبر ترور او منتشر شد.

روزنامه الاخبار در گزارش امروز خود در این خصوص نوشت که بیش از یک ماه از زمان دستگیری هنرمند لبنانی به عربستان سعودی می‌گذرد بی‌آنکه کسی اطلاعی درباره سرانجام او داشته باشد.

بر اساس این گزارش، عربستان سعودی رسما بیانیه‌ای درباره علت دستگیری سمیر صفیر و اتهامات او منتشر نکرده است و این وظیفه را تنها به چند کاربر توئیتر واگذار کرده تا آن‌ها اتهاماتی درباره دست داشتن این آهنگساز لبنانی در قاچاق  مواد مخدر و حضور در مهمانی‌های شبانه مطرح کنند درست مانند خبری که شبکه سعودی «العربیه» درباره «شربل وهبه»‌ وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان درباره دست داشتن او در قاچاق مواد مخدر منتشر کرد.

الاخبار می‌نویسد، شاید برخی خیال کنند که این لطیفه بد باشد؛ اما این اقدامات بیانگر تفکری است که این اجازه را می‌دهد تا علیه هر کسی که عربستان سعودی او را هتاک می‌داند، جرم جعل کند آن هم بدون هیچگونه مانع بازدارنده‌ای.

این روزنامه لبنانی در ادامه نوشت، به‌رغم آنکه ابتدایی‌ترین حقوق انسان ایجاب می‌کند خانواده فردی که بازداشت شده از اتهامات او آگاه شود، «این مجرم در سرزمین حرمین شریفین حضور دارد!».

طبق این گزارش، «ولید بخاری» سفیر عربستان سعودی در بیروت اطلاعی درباره اتهامات این آهنگساز لبنانی ندارد. از سوی دیگر، سازمان اطلاعات عربستان سعودی نیز به سؤال دستگاه‌های امنیتی لبنانی درباره سمیر صفیر پاسخ نداده است به‌طوریکه در پاسخ به آن‌ها گفته شده: «اجازه دادن اطلاعاتی درباره او به شما را نداریم».

الاخبار ادامه داد، در عین حال، کنسول و سفیر عربستان سعودی نیز به رغم‌ آنکه این مسئله را بازبینی کرده‌اند، از پاسخ در این خصوص خودداری کرده‌اند. با این حال، الاخبار اطلاع یافته که شربل وهبه وزیر امور خارجه سابق دولت پیشبرد امور لبنان از «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی، سفیر لبنان در ریاض و کنسول این کشور در جده در این خصوص توضیح خواسته بود؛ اما وزارت خارجه عربستان سعودی پاسخی به این یادداشت نداد و تنها سفیر لبنان در ریاض خبر داد که نیروهای امنیتی سعودی به صفیر اجازه ارتباط با همسرش را داده‌اند؛ اما او همچنان اجازه ندارد برای خود وکیل بگیرد و کسی نیز نمی‌تواند تا زمان پایان تحقیقات به ملاقات او برود.

این روزنامه لبنانی همچنین گزارش داد، اطلاعاتی به دست آورده که نشان می‌دهد سمیر صفیر به علت ارتکاب «جرم بیان کردن»  مواضع دستگیر شده  و یگان مبارزه با تروریسم عربستان سعودی- سمیر صفیر را در تاریخ نوزدهم ماه آوریل حدود ساعت دو بعدازظهر دستگیر کرده است.

در ادامه آمده است که نیروهای امنیتی سعودی دوربین‌های اطراف خانه صفیر را برداشتند و سرایدار خانه او را دستگیر کردند تا صفیر در آن روز دستگیر شود.

بر اساس این گزارش، این آهنگساز لبنانی دو بار با همسر خود تماس گرفته یک بار در سحرگاه روز بیستم ماه آوریل و پیش از بسته شدن خط تماس به او اطمینان خاطر داده که او هم‌اکنون در زندان «الذهبان» به سر می‌برد و حالش خوب است و نیروهای امنیتی سعودی داروهایش را به او داده‌اند.

در ادامه اشاره شده است که صفیر بیست روز پیش نیز به مدت دو دقیقه ساعت یک بامداد با همسر خود گفت‌و‌گو داشته تا از وضعیت او با خبر شود و در این دو دقیقه به او گفته است که  به علت چیزی که زمانی نوشته و آن را گفته دستگیر شده است.

منابع یادشده به الاخبار خبر دادند که سازمان امنیت عربستان سعودی برخی از مواضع سمیر صفیر را به ثبت رسانیده؛ مواضعی که به مذاق مقامات سعودی خوش نیامده است. 

این داستان از جایی شروع می‌شود که این آهنگساز لبنانی که مقیم عربستان بوده، تصویری از لحظه دریافت واکسن کرونا منتشر می‌کند و در توئیتی از ولی‌عهد عربستان سعودی به خاطر دادن این واکسن از او تشکر می‌کند. این تصویر باعث شد که «یک سری از کاربران توئیتر» در آرشیو اظهارات این آهنگساز لبنانی جست‌و‌جویی انجام دهند و هشتگ «#طرد_سمیر_صفیر_ مطلب» را به معنای اخراج سمیر صفیر یک مطالبه است، به راه بیندازند.

بر اساس گزارش الاخبار، افراد یادشده فیلم یکی از مصاحبه‌های صفیر با شبکه «otv» را منتشر می‌کنند که در آن به حکام سعودی طعنه می‌زند و در ارتباط با جنگ یمن نیز از ریاض می‌خواهد که به به جای بمباران افراد بی‌گناه، افراد گرسنه را غذا بدهد. طبق این گزارش او همچنین در بخشی از اظهاراتش مهارت خلبانان سعودی در هدایت هواپیماها را مورد تمسخر قرار داده است.

الاخبار همچنین اطلاع یافته که تعدادی از تبعه‌های لبنانی مقیم عربستان سعودی که با صفیر اختلاف داشتند در انتشار توئیت‌ها و مصاحبه‌های پیشین او نقش داشته‌اند.

بر اساس این گزارش، صفیر در بخشی از اظهاراتش عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرده و رسما حمایت خود را از مقاومت و جنبش حزب‌الله لبنان اعلام و همچنین محبت خود را به سید حسن نصرالله دبیرکل جنبش حزب‌الله لبنان ابراز کرده است که این مواضع به مذاق عربستان سعودی که به خود لقب «مملکة الخیر و المحبة» می‌دهد، خوش نیامده است و این اظهارات را به مثابه ضربه‌ای به امنیت ملی خود در نظر گرفته است.

این روزنامه لبنانی خاطر نشان می‌کند که صفیر از پنج سال پیش به عربستان سعودی رفت و آمد داشته و در آن کشور برای خود رستورانی افتتاح کرده است.

بر اساس این گزارش او از نُه ماه پیش در عربستان سعودی به صورت مستمر اقامت داشته تا اینکه دستگیر می‌شود.

الاخبار در پایان گزارش خود نوشت: «از بیش از بیست روز پیش، صفیر خبری از خانواده‌اش ندارد و پس از تماس دوم دیگر تماسی با آن‌ها نداشته و همچنین اعضای خانواده‌اش هم‌اکنون درباره سرانجام او اطلاعی ندارند چرا که در سرزمینی که در میادینش گردن می‌زنند، پرس‌وجو از فرد بازداشتی که خودش جرمش را نمی‌داند، ممنوع است؛ حتی پرسش خودش آنجا جرم است». 

این گزارش در حالی منتشر شده است که شربل وهبه وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان نیز اخیرا به علت اشاره ضمنی به نقش داشتن عربستان سعودی در توسعه نفوذ داعش در منطقه و پس از اعتراض شدید ریاض به اظهارات او، مجبور به استعفا از منصبش شد.

وهبه اخیرا در گفت‌و‌گو با شبکه «الحره» با اشاره ضمنی به عربستان سعودی که خود صفت «مملکة الخیر و المحبة» اطلاق می‌کند، گفته بود: «در مرحله دوم، داعشی‌ها آمدند و همان کشورهای اهل محبت، دوستی و برادری بودند که آن‌ها را آوردند. این کشورهای اهل محبت برای ما داعش آوردند و [بذر] آن را برای ما در دشت نینوی، الانبار [در عراق] و تدمر [در سوریه] کاشتند».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول