اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

پس از سال‌ها انتظار؛ انشعاب مشترکان آبرسانی افشارزاده به شبکه آب شهر وصل شد

مشترکان تحت پوشش آبرسانی خصوصی افشارزاده در شهرستان فردیس دچار مشکلات متعدد و قطعی آب بودند که بالاخره انشعاب مشترکان به شبکه آبرسانی متصل شد اما برای بهتر شدن شرایط و رفع کامل مشکلات نیازمند پیگیری مسؤولان ذیربط است.

پس از سال‌ها انتظار؛  انشعاب مشترکان آبرسانی افشارزاده به شبکه آب شهر وصل شد

به گزارش خبرگزاری فارس از فردیس، پس از قطع چندروزه آب مشترکان تحت پوشش آبرسانی خصوصی افشارزاده در فردیس، انشعابات این محدوده به شبکه آب شرب شهرستان وصل شد، اما مشکل واگذاری آبرسانی افشارزاده به دولت به دلیل عدم همکاری مالک، همچنان پابرجاست.

این شبکه آبرسانی از جمله مجموعه‌های خصوصی است که از سال‌های گذشته آب شرب حدود ۵ هزار مشترک در  مناطق سرحدآباد، منظریه و برخی بخش‌های شمال شرقی فردیس را تامین می‌کند. طبق قانون، آبرسانی‌های خصوصی باید به اداره آب و فاضلاب تحویل داده شوند تا شاخص‌های نظارت و سلامت مردم در این خصوص اعمال شود. اما از بین آبرسانی‌‍های خصوصی فردیس که از زمان شهرستان شدن، به تدریج به آبفا واگذار شده،  آبرسانی افشارزاده همچنان در اختیار مالک خصوصی است و مشکلاتی از جمله قطعی چند روزه آب را برای مشترکین این آبرسانی ایجاد کرده که مداخله مسؤولان حاکمیتی از جمله فرماندار و دادستان شهرستان فردیس را به دنبال داشته است.‌

قطعی چندروزه آب مشترکین آبرسانی افشارزاده/ آب این منطقه کیفیت ندارد

به گفته عباسی یکی از مشترکین  آبرسانی افشارزاده در روزهای دوشنبه و سه شنبه گذشته، آب مناطق تحت پوشش آبرسانی افشارزاده  قطع شده و اعتراض مردم به گوش  آبفا و فرمانداری می‌رسد تا شاید مسؤولان امر فکری به حال مردم بکنند.

آقای حسینی یکی دیگر از این مشترکین می‌گوید: در هفته گذشته دوروز کامل آب قطع بود بعد هم در ساعت‌هایی با فشارخیلی کم وصل می‌شود. ناچارشدیم با تانکر آب کمکی از قلعه حسن خان بخریم. شب‌ها هم از ۱۰ شب تا صبح پمپ آب آپارتمان را خاموش می‌‍کنیم که صرفه جویی بشود. اما در فصل گرما قطعی آب شرایط را برای خانواده سخت می‌کند. کیفیت آب این منطقه اصلا خوب نیست و بسیار رسوب دارد و ما مجبور شدیم از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنیم که هر دو روز یکبار باید جرم گیری شود.

با پیگیری این مشکلات در هفته گذشته  فقط متوجه شدیم که جلسه شورای تامین شهرستان در این خصوص برگزار شده و برای رفع این مشکل تصمیم گیری می‌کند.‌ اما در واقع چون مالک آبرسانی خصوصی است، گره کار و رفع مشکل قطعی آب به دست او بازمی شود ومسئولیت آن بر عهده  آبفای شهرستان و حتی فرمانداری نیست. 

تدبیر شورای تامین فردیس برای رفع مشکل قطعی آب مشترکین افشارزاده/ مردم گرفتار دردسر آبرسانی خصوصی

در این خصوص با رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردیس گفتگو کردیم که به شرح ذیل است؛

محمد نیک فکر رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان فردیس  در این خصوص گفت: با توجه به قطعی آب محدوده تحت پوشش آبرسانی افشارزاده که ظاهرا به دلیل سوختن موتور چاه و تاخیرمالک در تعمیر آن ایجاد شده بود، با دستور فرماندار و دادستان محترم شهرستان، شبکه آب این منطقه از ۶ نقطه به شبکه آب شرب شهر فردیس متصل شد تا نیاز شهروندان برطرف شود. اما با وجود اینکه صورتجلسه تحویل آبرسانی افشارزاده در دفتر فرمانداراست و از سوی آبفا امضا شده، مالک  به بهانه‌های مختلف هنوز صورتجلسه را امضا نکرده است.

وی افزود:  مالک آبرسانی افشارزاده، آقای افشارزاده بوده که ادعا می کند، چندماهی است آبرسانی را به آقای رحمانی فروخته و متاسفانه ایشان برای واگذاری آبرسانی به دولت، هیچگونه همکاری نمی کند. علیرغم اینکه هزینه انشعاب و آب مصرفی به حساب این آبرسانی خصوصی واریز می شود، برای رفع مشکل مردم مسوولیت  تامین آب مشترکان  به دستور فرماندار و دادستان شهرستان، به آبفا واگذار شده که  بخاطر مردم آن را پذیرفتیم. 

این مقام مسؤول گفت: از آبرسانی افشارزاده ۱۰۰ متر زمین باقیمانده که آقای رحمانی حاضر به واگذاری آن نیست. ما تا حفر چاه جدید برای تامین آب این منطقه تا چندماه آینده همچنان مجبوریم از چاه افشارزاده و زمین مربوط به آن به صورت موقت استفاده کنیم که مالک برای این مدت محدود نیز از آبفا درخواست اجاره دارد؛ در حالیکه آبفا بدون هیچ منفعتی، در این خصوص فقط مسئولیت تامین آب مردم را عهده دار می‌شود. 

سازمان آب منطقه ای سهمیه آب فردیس را افزایش دهد

وی در بخش دیگری با اشاره به اینکه هنوز اطلاع دقیقی از تعداد مشترکین تحت پوشش آبرسانی افشارزاده در دسترس نیست، افزود: در حال حاضر انشعابات این مناطق به دو حلقه از چاه های آب فردیس متصل شده و ۲۵ لیتر بر ثانیه آب به این مناطق اختصاص یافته است. اما با توجه به مشکلات کم آبی در شهرستان، محدودیت تانین آب واضافه شدن چندهزار مشترک آبرسانی افشارزاده به شبکه آب شرب فردیس، از سازمان آب منطقه ای درخواست داریم سهمیه آب شهرستان فردیس را افزایش دهد تا بتوانیم آب مورد نیاز مردم را تامین کنیم و با مشکلات کمبود و قطعی آب مواجه نشویم. 

نیک فکر اضافه کرد: با توجه به پیک مصرف آب در تعطیلات پایانی هفته، تا کنون ۹۰ درصد مشکلات شهروندان در این مناطق حل شده و تا هفته آینده به صورت ۱۰۰ درصد مشکل قطعی و افت فشار آب در محدوده تحت پوشش آبرسانی افشارزاده حل می‌شود. 

جریمه بستن آب به روی هزاران نفر چیست؟!

اگرچه با تدبیر شورای تامین شهرستان مشکل قطعی آب مشترکین افشارزاده تا حدودی مرتفع شده است. اما آیا مالک خصوصی که هرماه هزینه آبونمان را دریافت کرده، می تواند به بهانه سوختن پمپ چاه، هزاران نفر  را حتی برای یک ساعت از آب محروم کند و مردم حتی ندانند باید دادشان را به کجا ببرند؟! آیا در این موارد که فرمانداری و آبفا مسئولیت ندارد و مالک خصوصی هم پاسخگو نیست، ضمانت اجرا و اهرم فشاری برای جلوگیری از این امر وجود ندارد و یا جریمه ای برای مالک خصوصی در نظر گرفته نمی شود؟!  امیدواریم کشمکش بین مالک فعلی و آبفا، دوباره مردم را دچار چالش کم آبی نکند. 

فردیسِ کم آب را دریابید!

 همه می‌دانیم فردیس از آب سدهای امیرکبیر و طالقان در استان البرز سهمی ندارد و منابع آب فردیس را حدود ۶۲ حلقه چاه تامین می کند که هرساله  با شروع فصل گرما، کم آبی به ویژه در بخش های شمالی شهر مردم را آزار می دهد.اما با وجود کم آبی ها، سال هاست که واگذاری زمین برای اجرای  طرح استقرار مخزن آب ذخیره فردیس در شهرک جان نما با کم کاری نمایندگان پیشین مجلس و اهمال مسؤولان مربوطه استان به نتیجه نرسیده است. 

حالا در صورت صحت گفته محلی‌ها، اضافه شدن بیش از ۵ هزار مشترک آبرسانی افشارزاده به شبکه آب شرب فردیس، احتمال بروز مشکل کم آبی در فردیس بیشتر می‌شود که امیدواریم سازمان آب منطقه ای نسبت به افزایش سهمیه آب شهرستان اقدام کند و مسؤولان استان مساعدت ویژه ای برای  تامین آب مورد نیاز شهر پرجمعیت فردیس داشته باشند.‌

انتهای پیام/ج/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول