اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

خصوصی‌سازی آموزش فقط حجم ‏زیادی رانت ایجاد کرده است

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی در نشستی میان معلمان کشور، از ‏وجود تبعیض در آموزش و پرورش، لزوم ملی‌سازی این وزارتخانه، حذف خصوصی‌سازی آموزشی ‏و مقابله با مافیای کنکور گفت.‏

خصوصی‌سازی آموزش فقط حجم ‏زیادی رانت ایجاد کرده است

به گزارش خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس، مجید حسینی عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی در نشست ملی ‏مطالبه‌گران آموزش و پرورش با بیان اینکه دولت و آموزش و پرورش تبدیل به یک ماشین ‏تبعیض شده، اظهار کرد: مشکل معلم فقر نیست، بلکه فرق است؛ مدارس مختلف و حقوق متفاوت در ‏این سیستم وجود دارد که همیشه یک عده خاصی برنده‌اند و عده دیگری چیزی عایدشان ‏نمی‌شود و کارشان قانونی هم هست.‏

وی افزود: سالانه ۱۵ میلیون کتاب چاپ می‌شود اما شرکتی به نام افست چرا خصوصی است و ۵۰ ‏درصد هزینه ‏این موضوع به حساب مدیران قدیمی آموزش و پرورش و ۵۰ درصد دیگر آن به ‏حساب دولت ‏می‌رود؟ صندوق ذخیره فرهنگیان چرا خصوصی است؟ چرا منابع اصلی آموزش و ‏پرورش را به مدیران ‏بازنشسته می‌دهند؟

حسینی با اشاره به اینکه تمام منابع موجود در آموزش و پرورش در جیب یک عده‌ای که مرتبط ‏با سیستم هستند، واریز ‏می‌شود، گفت: ‏کار این طبقه مشخص، قانونی بوده و مسلط به ‏آموزش و پرورش‌ هستند و در این بین یک عده دیگری دنبال ‏رتبه‌بندی هستند.‏

* ‏۲۰ درصد طبقه بالا که مافیای آموزش و پرورش هستند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی ادامه داد: ‏200 هزار معلم غیرانتفاعی ‏داریم که از هرچیزی مانند بیمه محروم‌ هستند، یک عده حق‌التدریس هستند، ‏بعضی حکم صندلی ‏سفید دارند، هزار مدل قانون وجود دارد که ۸۰ درصد معلمان را دچار تبعیض ‏می‌کند.‏

وی با بیان ‏۲۰ درصد طبقه بالا که مافیای آموزش و پرورش هستند، طبقه برنده به شمار ‏می‌روند، گفت: دوسال پیش بودجه آموزش و پرورش ۵۰ هزار میلیارد بوده و این طبقه مسلط به ‏سیستم، همین ‏مقدار درآمد داشتند.‏ شما وزیری می‌شناسید که فرزندش در غیرانتفاعی نباشد؟ ‏وامی نگرفته باشد برای مدرسه ‏غیرانتفاعی‌اش؟ یک تعارض منافع عظیم بین این ۲۰ درصد طبقه ‏مسلط بر سیستم و ۸۰ درصد معلم وجود دارد.‏

* استدلال این بود که ثروتمندان برای کودکان‌شان ‏معلم خصوصی می‌گیرند، چرا ما برایشان ‏مدرسه نزنیم؟

حسینی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای یکی از معاونان آموزش و پرورش می‌گفت بیشترین حجم ‏افزایش حقوق در دولت ‏برای معلمان بوده است و حقوقی را که سه تومان بوده به چهار تومان ‏رسانده‌اند، به این افزایش ‏حقوق می‌گویند.‏

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران همچنین افزود: با آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان که صحبت ‏می‌کردم، پرسیدم چرا در فلان منطقه محرومی، مدرسه ‏نیست؟ گفت خیّر پیدا نکردیم. انگار ‏وظیفه دولت نیست.‏ حرفم این است که در آموزش و پرورش فساد نیست، اما طبقه ۲۰ ‏درصدی مسلط بر سیستم برای تبعیض هست.‏

وی با اشاره به اولین زمانی که قانون مدارس غیرانتفاعی را به مجلس بردند، ابراز کرد: در آن ‏زمان، شورای نگهبان ۱۴ ایراد قانون اساسی از ‏این طرح گرفت؛ اما استدلال مطرح شده برای ایجاد مدارس غیردولتی این بود که ثروتمندان برای کودکان‌شان ‏معلم خصوصی می‌گیرند، چرا ما برایشان ‏مدرسه نزنیم؟ استدلال دیگر هم این بود که از بودجه ‏آموزش و پرورش کم می‌کنند، اما نکردند.‏ طی این سال‌ها که قانون خصوصی کردن آموزش‌ها را ‏گذاشتند، نه از بودجه آموزش و پرورش کم ‏شده، نه به کیفیت آموزشی افزوده شده است.‏

*طی 10 سال اخیر دانش‌آموزان در کنکور ۷۰ برابر بیشتر تست منفی ‏زده‌اند

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی تأکید کرد: رنکینگ موسسه بین‌المللی ‏تیمز که آموزش و پرورش ایران رسما عضو آن است را ببینید، بین ۴۹ ‏کشور ۳۹ام شده‌ایم و این ‏کیفیت آموزشی ماست.‏ طی ده سال اخیر دانش آموزان در کنکور ۷۰ برابر بیشتر تست منفی ‏زده‌اند.‏ این روند خصوصی کردن آموزش نه از بار دولت کم کرده، نه کیفیت آموزشی را بالا برده، ‏در عوض ‏حجم زیادی رانت ایجاد کرده است.‏

وی با ارجاعی دوباره به تاریخ گفت: یکی از معاونان آموزش و پرورش می‌گفت که سال‌ها ‏پیش آقای نجفی دستور دادند همه ‏معاونان‌شان مدرسه غیرانتفاعی تأسیس کنند با زمین ‏رایگان و وام لازم.

*خصوصی‌سازی حجم زیادی رانت ایجاد کرده است

حسینی با ذکر اینکه خصوصی‌سازی حجم زیادی رانت ایجاد کرده و تبدیل به یک ماشین ‏تبعیض علیه معلم و دانش ‏آموز شده است، تصریح کرد: ‏مسأله اصلا فقر نیست، همین تبعیض است.‏ ‏‏۲۰۰ هزار معلم غیرانتفاعی را بیمه نمی‌کنند، اصلا به آنها معلم هم نمی‌گویند؛ طبق قانون، معلم ‏‏غیرانتفاعی نه کارگر است نه کارمند وزارت آموزش و پرورش، یعنی اگر حقوق‌شان را ندهند، نه ‏در ‏قانون کار می‌توانند شکایت کند و نه در وزارتخانه.‏

این منتقد نظام آموزشی خاطرنشان کرد: در قانون مدارس غیرانتفاعی آمده که تراز مدارس در ‏دولت به صورت سالانه باید چک شود، آیا یک ‏گزارش می‌توانید از تراز مدارس در دولت پیدا کنید ‏که بگوید چقدر از مردم پول گرفته‌اند؟ ‏حتی یک گزارش هم پیدا نمی‌شود.‏

وی با تأکید بر اینکه امروزه مشکل اصلی آموزش و پرورش ایران تبعیض است، گفت: بین ۲۳ ‏مدل مدرسه موجود، بین بچه‌ای ‏که در سیستان و بلوچستان به سختی درس می‌خواند و بچه‌ای که در ‏بالاشهر تهران ۱۲۰ میلیون خرج ‏تحصیلش می‌شود، بین معلمان متعددی که با نام‌های مختلف ‏استخدام کرده‌اند و‏ حتی بین تغییر کاربری‌های صورت گرفته تبعیض است؛ یک میلیون و پانصد هزار متر مربع ‏تغییر کاربری تجاری ‏در مدارس رخ داده که این رسماً کاسبی است.‏

*مسأله آموزش امروزه ناعدالتی و نابرابری به نفع یک عده ‏مسلط است

حسینی با بیان اینکه بودجه آموزش و پروش دوسال پیش 50 هزار میلیارد تومان بوده، ابراز کرد: ‏در همین زمان، ۲۰ هزار میلیارد تومان مدارس غیرانتفاعی صرفا برای ۱۱ درصد ‏دانش‌آموز از ‏مردم پول گرفته‌اند، اما آیا این مقدار خرج دانش آموز شده است؟ خیر، بیش از دو سوم سود کرده‌اند؛ ‏مدارس دولتی هم بیش از ۱۰ هزار میلیارد از مردم هزینه گرفته‌اند.‏

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران و منتقد نظام آموزشی همچنین افزود: ‏۸ تا ۱۰ هزار میلیارد ‏تومان مؤسسه‌های کنکور از مردم پول می‌گرفتند، باز همین ‏مقدار را ‏موسسه‌های زبان طلب ‏می‌کردند. یعنی تقریبا ۵۰ هزار میلیارد تومان دوسال پیش، قبل از ‏تورم از ‏مردم بابت آموزش ‏پول گرفتند. حالا امسال با تورم حساب کنید چقدر شده است.‏

وی ضمن اشاره به اینکه وزارتخانه هر مدلی که توانسته‌ درآمدزایی کرده‌ است اما موقع پرداخت ‏حقوق معلمان، بودجه ندارد، اظهار کرد: مسأله آموزش امروزه ناعدالتی و نابرابری به نفع یک عده ‏مسلط است.‏

*چرا وزیری زورش نمی‌رسد که مافیای کنکور را جمع کند؟

حسینی ادامه داد: در منطقه محرومی که رفته بودم، مدرسه‌ای را دیدم که کودکان بدون کفش ‏بودند، اما آموزش و ‏پرورش از آنها هم پول می‌گرفت، گفته بودند کاغذ ‏A4‎‏ بیاورید تا کارنامه ‏شما را تحویل دهیم.‏

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ضمن بیان اینکه یک مطالبه روشن بیشتر وجود ندارد، گفت: این ‏مطالبه، کیفیت، عدالت و منابع را ارتقا می‌دهد، تبعیض را هم از بین می‌برد، آن هم ملی‌سازی ‏آموزش و پرورش است.‏

وی همچنین تصریح کرد: می‌گویند از بودجه برای مدارس غیرانتفاعی کم شده، به کیفیت افزوده ‏شده، رنکینگ بین‌المللی افزایش پیدا کرده، سند تحول اجرا شده، همه‌اش دروغ است. همه این ‏موارد را با عدد و سند می‌توانم اثبات کنم که دروغ است.‏

حسینی با تأکید بر اینکه خصوصی‌سازی در آموزش باعث شده کیفیت، عدالت، شان معلم، ‏وضعیت آموزشی ازبین برود و یک باند سرمایه‌دار را به سیستم مسلط گرداند، گفت: روزی به آقای بطحایی ‏وزیر وقت آموزش و پرورش گفتم مافیای کنکور را چرا جمع نمی‌کنید؟ گفت زورم ‏نمی‌رسد. چرا وزیری زورش نمی‌رسد که مافیای کنکور را جمع کند؟

*کجای دنیا پیشاپیش پول مجله توزیع نشده را دریافت می‌کنند؟ 

این منتقد نظام آموزشی در ادامه ‏بیان کرد: در سیستم آموزشی ایران، از کتاب درسی و مجله ‏رشد هم پول درمی‌آورند، کجای دنیا پیشاپیش پول مجله توزیع نشده را دریافت می‌کنند؟ اگر این ‏ساختار تبعیضی تغییر نکند، بچه کارگر، کارگر شده و بچه پزشک، پزشک می‌شود؛ نفر اول کنکور پارسال کسی بوده که پدرش پزشک جراح بوده، ‏مدرسه علامه طباطبایی رفته و ۸۰ میلیون هزینه کلاس‌های کنکوری کرده است.

حسینی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش تبدیل به ماشین بزرگ تقسیم آدم‌ها به برنده و ‏بازنده، فقیر و غنی یا تقسیم معلم‌ها به خوب و بد، باسابقه و بی سابقه شده است، گفت: آموزش ‏باید ملی شود، دسترسی باکیفیت و برابر برای همه ملت ایران فراهم شود و این خلاف خواسته ‏کسانی است که در آموزش و پرورش مسلط شده‌اند. به خاطر دارم در اوایل دهه هفتاد می‌توانستیم ‏کتاب‌های خود را بخوانیم و به راحتی کنکور را صد درصد بزنیم، اما ‏اکنون خیر.‏

*مدرسه نباید ۲۳ مدل باشد

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ‏همچنین افزود: در بخش ساختار ملی‌سازی آموزش و پرورش، ‏ابتدا باید معلم و خانواده در تصمیم‌گیری‌های سیستم، حضور و تأثیر داشته باشند، یعنی اینکه ‏بگویند بچه چه چیزهای بیاموزد و این نیاز به تشکل‌های درست معلمی و دانش‌آموزی دارد.‏

وی به بیان معنای دیگر ملی‌سازی یعنی ساختاری که برچیده شدن خصوصی‌سازی است، اظهار کرد: مدرسه نباید ۲۳ مدل باشد، مدرسه یک مدل برای همه، آن هم ‏اسمش مدرسه است. معلم‌های خوب اول به مدارس سمپاد می‌روند، اگر نشود به شاهد یا بازهم ‏نشود به نمونه‌مردمی می‌روند تا به مدارس روستایی برسد، در واقع یک نظام طبقاتی درونی وجود ‏دارد.‏

این منتقد نظام آموزشی ‏ضمن اشاره به اینکه دولت منابع خصوصی‌سازی آموزش را باید تأمین ‏کند، خاطرنشان کرد: دولت باید حداقل در سال آینده ۲۰ هزار میلیارد بودجه بگذارد، با این کار ‏می‌تواند کل خصوصی‌سازی را جمع کند.‏

وی افزود: ملی‌سازی آموزشی در بخش محتوا هم باید صورت بگیرد، یعنی ابتدا باید به معلم ‏آموزش با کیفیت داده شود سپس تغییر محتوای آموزشی تستی و ‏ریاضی موجود به چیزی که آموزش زندگی دهد.‏

*در ایران به بچه‌ها از اهمیت کنکور می‌گوییم

حسینی با بیان اینکه در کانادا به بچه کلاس چهارم، اهمیت شنیده شدن صدای مردم در ‏دولت را آموزش می‌دهند، آن‌وقت دغدغه آموزشی در ایران در این سن، اعداد اعشاری است، ‏گفت: در ایران به بچه‌ها از اهمیت کنکور می‌گوییم، ارزش‌های رقابتی را یاد می‌دهیم، شکست ‏خوردن همکلاسی‌ها برای پیروزی خودشان را آموزش می‌دهیم که غلط است.‏

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ‏ادامه داد: آموزش عمومی در دبستان باید درخدمت ادبستان ‏باشد، زندگی، مشارکت جمعی و سیاست آموزش دهد. همینطور آموزش عمومی در دبیرستان ‏باید در خدمت اشتغال باشد.‏

وی با مهم خواندن این اصل که ساینس(علم) و ریسرچ(تحقیق) برای دانشگاه است، مدرسه برای ‏زندگی و اشتغال است، یادآور شد: چطور ۸۰ درصد مردم در آلمان به دانشگاه نمی‌روند، با اینکه ‏صنعتی ترین کشور جهان است؟ چون در مدرسه به مقدار لازم مهارت آموزش می‌دهند نه ‏انتگرالی که به کارشان نمی‌آید.‏

*باید از ‏کاندیداهای انتخاباتی پرسید که برنامه‌شان برای آموزش و پرورش چیست؟

حسینی تأکید کرد: آموزش با کیفیت معلمان بسیار مهم است، من به بیش از ۲۰ دانشگاه ‏فرهنگیان سر زدم، رسما دبیرستان است نه دانشگاه و مانند یک دبیرستان اداره می‌شود.

وی در انتها با توجه به اینکه معلمان باید در وسط هیاهوهای سیاسی باشند، گفت: باید از ‏کاندیداهای انتخاباتی پرسید که برنامه‌شان برای آموزش و پرورش چیست؟ همین افراد قرار است ‏آینده کشور ما را بسازند.‏

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول