اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

رایزنی‌ها؛ از خلیج فارس تا اروپا

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران اوایل اردیبهشت ماه سفری به چهار کشور حوزه خلیج فارس داشت و در هفته‌های پایانی این ماه نیز به سوریه و سه کشور اروپایی سفر و با مقامات این کشورها ابعاد مختلف مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث و تبادل نظر قرار داد.

رایزنی‌ها؛ از خلیج فارس تا اروپا

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه رایزنی‌ها و سفرهایش در سال جدید شمسی (۱۴۰۰)، در روزهای نخست اردیبهشت ماه نیز در سفر به برخی از کشورهای حوزه خلیج فارس، رایزنی‌هایی را با مقامات این کشورها صورت داد و در هفته‌های پایانی نیز در سوریه حضور یافت و از آنجا به سه کشور اروپایی سفر کرد.

در نخستین ماه سال جاری (فروردین ماه) نیز شاهد رفت و آمدهایی در حوزه دیپلماسی بودیم؛ از سفر وزرای خارجه چین، روسیه و صربستان تا حضور نخست‌وزیر کره جنوبی در تهران و سفرهایی که ظریف به آسیای مرکزی و اندونزی داشت و حضور شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در ایران. (اینجا بخوانید)

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه اول اردیبهشت ماه میزبان «شاه محمود قریشی» وزیر امور خارجه پاکستان در تهران بود و در دیدار همتای پاکستانی امنیت و ثبات در مرزهای ایران و پاکستان را عنصر کلیدی در بهبود وضعیت مرزنشینان، مقابله با جرایم سازمان یافته و جلوگیری از مهاجرت‌های غیرقانونی خواند.

 

 

* آغاز سفر به حوزه خلیج فارس


دور جدید سفرهای ظریف به منطقه از پنجم اردیبهشت ماه آغاز شد. مقصد نخست این سفر دوحه بود و وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پنجم اردیبهشت ماه با امیر و وزیر خارجه قطر در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

این دیپلمات ارشد ایرانی در دیدار با «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» همتای قطری در دوحه با تاکید بر رویکرد ایران برای توسعه مناسبات با کشورهای منطقه، از گفت‌وگوهای منطقه‌ای در جهت ثبات و استقرار منطقه استقبال کرد و آن را ضرورتی جدی برشمرد.

 

 

«شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر هم در دیدار وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور و همچنین همکاری‌های فیمابین در منطقه، علاقه‌مندی کشورش را برای گسترش همکاری‌های دوجانبه یادآور شد.

 

 

ظریف هم در پایان این سفر و در توئیتی دیدارش با امیر قطر را عالی توصیف و تاکید کرد که همسایگان اولویت ایران هستند.

* رایزنی‌ها در بغداد و اربیل

بغداد مقصد بعدی این سفر بود و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ششم اردیبهشت ماه در بدو ورود به بغداد با بیان اینکه ایران و عراق از هر جهت به هم پیوسته‌اند، گفت: مایل به گسترده‌تر شدن نقش عراق در منطقه هستیم.

ظریف پس از ورود به بغداد به محل وزارت خارجه عراق رفت و در دیدار با «فؤاد حسین» همتای عراقی ضمن استقبال از ایفای نقش عراق در منطقه و ابراز نگرانی از اقدامات اخیر داعش در این کشور، بر پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی و همرزمانش تأکید کرد.

 

 

وزیر امور خارجه همان روز در دیدار با «برهم صالح» رئیس جمهور عراق ضمن با اهمیت خواندن نقش و حضور تاثیرگذار عراق در موضوعات منطقه، بر ضرورت وجود یک نظام امنیتی در منطقه با حضور همه کشورهای حوزه خلیج فارس تأکید کرد.

 

 

وی پس از آن با «محمد الحلبوسی» رئیس مجلس عراق دیدار کرد. الحلبوسی ششم اردیبهشت ماه در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران از فراهم شدن شرایط گسترش تجارت بین ایران و عراق حمایت کرد.

 

 

ظریف همچنین با «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق دیدار و به گفت‌وگو نشست.  نخست‌وزیر عراق در دیدار ظریف گفت: نگاه عراق به ایران تنها در چارچوب همسایگی نبوده، بلکه ایران شریک راهبردی عراق است. (اینجا بخوانید)

 

 

دیدار با مقامات و شخصیت‌های سیاسی و دینی عراق از دیگر برنامه‌های حضور ظریف در بغداد بود و او در این دیدار، عراق را جلودار مبارزه با داعش در منطقه خواند و بر حمایت ایران از عراق متحد و مقتدر تأکید کرد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران هفتم اردیبهشت ماه هم در گزارشی توئیتری از سفرش به بغداد و دیدارهای انجام شده، نوشت: در این دیدارها تأکید شد که همسایگان برای ایران در اولویت قرار دارند و از نقش محوری عراق در منطقه استقبال می‌کنیم.

 

 

رایزنی‌های ظریف یک روز بعد هم در بغداد ادامه یافت و وزیر امور خارجه ایران هفتم اردیبهشت در ادامه رایزنی‌هایش با مقامات و شخصیت‌های عراقی با «سید عمار الحکیم»، «عادل عبدالمهدی»، «نوری المالکی» و همچنین سراسقف کلیسای کاتولیک کلدانیان جهان دیدار و گفت‌وگو کرد.

 

 

 

ظریف در ادامه سفرش هفتم اردیبهشت ماه به اربیل رفت و با «مسرور بارزانی» نخست وزیر منطقه کردستان عراق دیدار کرد و در این دیدار بر ثبات و آرامش در عراق و عدم اجازه به اقدامات ضدایرانی در منطقه کردستان عراق تاکید شد.

 

 

ظریف همچنین با «مسعود بارزانی» رئیس حزب دموکرات کردستان عراق دیدار کرد و مسعود بارزانی در این دیدار گفت: اجازه نمی‌دهیم منطقه کردستان عراق محلی برای تهدید و ناامنی مرزی برای ایران باشد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پایان این سفر در گزارش توئیتری با اشاره به سفرش به بغداد و اربیل و دیدارهای انجام شده، نوشت که رایزنی‌های گسترده‌ای با چهره‌های برجسته در عراق و اربیل داشته است.

 

 

* حضور در مسقط

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هشتم اردیبهشت ماه هم به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات عمانی و با استقبال وزیر خارجه این کشور وارد مسقط شد.

 

 

وزیر خارجه سلطنت عمان در دیدار ظریف با ابراز خرسندی از همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف، گسترش همکاری‌های ایران و عمان را خواستار شد.

 

 

وزیر خارجه ایران همچنین با معاون رئیس شورای وزیران عمان در «مسقط» دیدار و در خصوص مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی گفت‌و‌گو کرد.

ظریف هشتم اردیبهشت ماه نیز در دیدار با «محمد عبدالسلام» مذاکره کننده ارشد دولت نجات ملی در مسقط بار دیگر حمایت جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش بس و انجام گفت‌وگوهای یمنی - یمنی را اعلام کرد.

 

 

وی در گفت‌وگویی ضمن تشریح اهداف سفرش به مسقط و رایزنی‌های انجام شده، گفت که گفت‌وگوهای خوبی با مقامات عمانی داشته و فردا (نهم اردیبهشت ماه) نیز ادامه خواهد یافت.

ظریف همچنین با وزیر دفتر سلطان عمان دیدار کرد. وزیر دفتر سلطان عمان در این دیدار روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف را مهم خواند و گسترش همکاری‌های به ویژه در برخی موضوعات منطقه‌ای را خواستار شد.

 

 

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در گزارشی توئیتری از سفرش به مسقط نوشت که گفت‌وگوهای پرباری درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای با مقام‌های عمانی داشته است.

 

 

* سفر به کویت

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از عمان و در مقصد پایانی سفرش به حوزه خلیج فارس به کویت رفت و با نخست‌وزیر و وزیر خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

«شیخ صباح الخالد الحمد الصباح» نخست وزیر کویت نهم اردیبهشت ماه در دیدار ظریف ضمن ابراز خرسندی از استمرار گفت‌وگوها در وین‌، ابراز امیدواری کرد که این گفت‌وگوها به نتایج مثبتی منجر شود.

 

 

وزیر خارجه کویت نهم اردیبهشت ماه در دیدار وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، ظرفیت روابط فیمابین را از سطح موجود بالاتر خواند و آمادگی کشورش را برای گسترش همکاری‌ها با ایران اعلام کرد.

 

 

وزیر امور خارجه نهم اردیبهشت ماه در گزارش توئیتری از سفرش به چهار پایتخت عربی همسایه نوشت: همگی در خصوص آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای منطقه، به سمت ایجاد روابط دوجانبه مستحکم و روابط منطقه‌ای سازنده در حرکت هستیم.

 

 

وی پس از آن به تهران بازگشت و مجددا ۲۲ اردیبهشت ماه راهی سفر شد. مقصد اول این سفر سوریه بود و پس از آن وزیر خارجه ایران به اروپا رفت. اسپانیا، ایتالیا و ایرلند مقاصد این سفرها بود. همچنین قرار بود وزیر امور خارجه به منظور انجام سفری دوجانبه به اتریش نیز برود، ولی در پی اقدام دولت اتریش در به اهتزاز در آوردن پرچم رژیم صهیونیستی بر فراز ساختمان‌های صدراعظمی و وزارت خارجه این کشور، ظریف این سفر را لغو کرد.

* رایزنی‌ها در دمشق

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که چندی پیش با همتای سوری خود تلفنی گفت‌وگو و فیصل المقداد از ظریف برای سفر به دمشق دعوت به عمل آورده بود، روز چهارشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه سفری یک روزه به دمشق داشت و ضمن دیدار با بشار اسد رئیس جمهور، با فیصل المقداد وزیر خارجه این کشور دیدار و با روسای گروه‌های فلسطینی مقیم سوریه نیز ملاقات کرد.

 

 

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در بدو ورود به دمشق گفت که در این سفر درباره انتخابات سوریه و وضعیت کنونی فلسطین اشغالی با مقامات سوری و دوستان فلسطینی گفت‌وگو خواهد کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار با بشار اسد ضمن ابراز خرسندی از تمهیدات دولت سوریه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و امیدواری نسبت به برگزاری موفق آن، حمایت ایران از این انتخابات را اعلام کرد. (اینجا بخوانید)

ظریف همچنین در دیدار فیصل المقداد با همتای سوری خود در دمشق حمایت جمهوری اسلامی ایران از دولت و مردم سوریه در برابر پدیده شوم افراط گرایی و تروریسم را مورد تأکید قرار داد.

 

 

وزیر امور خارجه همچنین در اظهاراتی با اعلام آمادگی ایران برای نظارت بر انتخابات ریاست جمهوری سوریه گفت که با موافقت بشار اسد و وزارت خارجه سوریه امروز سرکنسولگری ایران در حلب افتتاح می‌شود.

وی همچنین در جمع رهبران گروه‌های فلسطینی مقیم دمشق حضور یافت و در اظهاراتی در جمع آنها گفت: در کنار مردم فلسطین ایستاده‌ایم و افتخار می‌کنیم که تاوان این ایستادن را می‌پردازیم.

 

 

وزیر امور خارجه در زمان حضورش در دمشق در گفت‌وگوی تلفنی با «زیاد نخاله» دبیرکل جهاد اسلامی فلسطین، حمایت مستمر جمهوری اسلامی ایران از مردم و مقاومت فلسطین را مورد تاکید قرار داد.

ظریف در پایان این سفر در گزارشی توئیتری از دیدارهایش با مقامات سوریه در دمشق از جمله دستورکارهای اصلی این سفر را جنایات صهیونیست‌ها، گفت‌وگوهای صلح سوریه و انتخابات پیش رو برشمرد.

 

 

* حضور در مادرید

پس از پایان رایزنی‌ها در دمشق، وزیر امور خارجه پنجشنبه ۲۳ اردیبهشت ماه وارد مادرید شد و در مدت حضورش در مادرید با وزیر خارجه و وزیر صنعت این کشور دیدار و به گفت‌وگو پرداخت.

خانم «آرانچا گونزالس لایا» وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا روز (پنجشنبه) ۲۳ اردیبهشت ماه در دیدار ظریف ضمن با اهمیت خواندن جایگاه ایران در منطقه، به تشریح دیدگاه کشورش در زمینه موضوعات مختلف از جمله برجام، اوضاع منطقه و مسائل دوجانبه پرداخت.

 

 

خانم «ریس ماروتو» وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا روز جمعه ۲۴ اردیبهشت ماه در دیدار وزیر امور خارجه ایران با تاکید بر اهمیت روابط دو کشور، علاقه‌مندی اسپانیا به تقویت روابط اقتصادی و تجاری با ایران در چارچوب نقشه راه همکاری‌های دو کشور را اعلام کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی در پایان این سفر در توئیتی نوشت که گفت‌وگوهای گسترده‌ای درباره روابط اقتصادی داشته و در خصوص برجام، فلسطین، خلیج فارس و افغانستان بحث و تبادل نظر کرده است.

 

 

 اتریش مقصد بعدی سفر ظریف بود که وزیر خارجه این سفر را لغو کرد. «سعید خطیب‌‌زاده»  سخنگوی وزارت امور خارجه ۲۷ اردیبهشت ماه در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره لغو سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به وین گفت: در تور اروپایی ظریف برخی سفرها در دست نهایی شدن بود از جمله سفر به اتریش، ما با در نظر گرفتن جمیع شرایط تصمیم گرفتیم که این سفر انجام نشود و ظریف این سفر را به مصلحت ندانست. جمهوری اسلامی ایران با افتخار در کنار مردم مظلوم فلسطین ایستاده است. متاسفیم که برخی کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند در کنار ظالم و جنایتکار بایستند. (بیشتر بخوانید)

* رایزنی‌ها با مقامات ایتالیا و واتیکان

ظریف روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ماه وارد رم شد و همان روز در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی درباره اوضاع فلسطین شرکت کرد. وزیر امور خارجه در این نشست از جامعه بین‌المللی خواست که رژیم صهیونیستی را وادار کند به تخریب و محاصره غزه پایان دهد و افزود: باید یک کارزار «نهادینه‌ شده» حقوقی و سیاسی علیه رژیم آپارتاید صهیونیستی در سطوح منطقه‌ای و بین‌المللی ایجاد کنیم. (اینجا بخوانید)

وزیر امور خارجه همچنین در گفت‌وگویی حمایت کشورهای اروپایی از جنایات رژیم صهیونیستی را به هیچ وجه قابل قبول ندانست و گفت: مقداری از گناه هم به گردن خود ما در جهان اسلام است که به این رژیم اجازه داده شده جنایات خودش را به شکل دیگری ارائه دهد.

ظریف روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه با «لویی جی دی مایو» وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا دیدار و بر رفع موانع و ایجاد آمادگی برای از سرگیری ارتباطات بین بخش‌های اقتصادی ایران و ایتالیا تأکید کرد.

 

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ماه هم در واتیکان با پاپ فرانسیس، کاردینال «پارولین» نخست وزیر و اسقف اعظم «گالا گر» وزیر امور خارجه واتیکان دیدار کرد.

ظریف در دیدار با پاپ فرانسیس با اشاره به شرایط ناشی از تحریم‌های آمریکا بر علیه مردم ایران و قدردانی از مواضع سازنده رهبر کاتولیک‌های جهان در این زمینه، به تشریح شرایط سخت تحمیلی بر مردم فلسطین پرداخت. (اینجا بخوانید)

 

 

وی در توئیتی در این باره نوشت که درباره گفت‌وگوی بین ادیان، فلسطین و تحریم‌های آمریکا به رایزنی پرداخته است.

 

 

 

وی روز سه‌شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه نیز با «پتروچلی» رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس سنای ایتالیا دیدار کرد و خواستار رفع موانع موجود و آماده سازی روابط برای ورود به دوره جدیدی از همکاری‌ها بین ایران و ایتالیا به ویژه در حوزه همکاری‌های اقتصادی شد.

 

 

وزیر امور خارجه همچنین در محل اقامت سفیر ایران در رم با «ماسیمو دالما» نخست وزیر اسبق ایتالیا دیدار و در خصوص همکاری‌های دو کشور، مسائل منطقه و همچنین موضوعات بین‌المللی به گفت‌وگو و تبادل نظر پرداخت. 

 

 

وی همچنین با «زامپینی» رئیس جدید اتاق بازرگانی مشترک ایتالیا و ایران در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران دیدار و در خصوص همکاری‌های اقتصادی و تجاری فیمابین شرکت‌های ایتالیایی و طرف‌های ایرانی به ویژه با توجه به چشم انداز شرایط آتی در حوزه همکاری های اقتصادی و تجاری دو کشور تبادل نظر کرد.

 

 

ظریف در پایان سفر به ایتالیا در توئیتی نوشت: در گفت‌وگو با مقامات سیاسی و تجاری ایتالیا، در خصوص مزیت گسترده ایتالیا برای ادامه تجارت با ایران، اتفاق نظر وجود داشت.

 

 

* سفر به دوبلین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه دیدار با مقامات کشورهای اروپایی و در سومین مقصد سفرش به اروپا روز چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ماه وارد دوبلین پایتخت ایرلند شد. 

وی با «سایمون کاوونی» همتای ایرلندی خود دیدار و گفت‌وگو کرد. وزارت امور خارجه ایرلند با اشاره به این ملاقات اعلام کرد که در این دیدار درباره برجام و موضوعات منطقه بحث و تبادل نظر شده است.

 

 

وزیر خارجه ایرلند هم در دیدار همتای ایرانی خود علاقه‌مندی کشورش برای ارتقای همکاری‌های فیمابین و همچنین بهره گیری از ظرفیت عضویت غیردائم شورای امنیت و تسهیل گر قطعنامه ۲۲۳۱ برای همکاری‌ها را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین  با «مایکل دی هیگنز» رئیس جمهور ایرلند دیدار و گفت‌وگو کرد. 

 

 

وی در دیدار با رئیس جمهور ایرلند، علاقه‌مندی جمهوری اسلامی ایران برای گسترش همکاری‌ها در زمینه‌های سیاسی،  اقتصادی و فرهنگی را مورد تاکید قرار داد که مورد استقبال رئیس جمهور ایرلند قرار گرفت.

 

 

طرفین همچنین در خصوص آخرین تحولات فلسطین،  یمن و افغانستان تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه کشورمان در پایان این دیدار به مناسبت روز بزرگداشت خیام یک جلد دیوان اشعار این شاعر بزرگ را به رئیس جمهور ایرلند هدیه کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گزارشی توئیتری از ایرلند مقصد پایانی تور اروپایی‌اش و پیش از بازگشت به تهران نوشت که با رئیس جمهور و وزیر خارجه این کشور درباره گسترش مناسبات، برجام، یمن، افغانستان و اوضاع فلسطین به رایزنی پرداخته است.

 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول