اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

نماینده کلیمیان در مجلس: فلسطینیان باید به سرزمین خود برگردند

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ایران با تأکید بر لزوم بازگشت فلسطینی‌ها به خانه و کاشانه خود گفت تنها راهی که می‌تواند اسرائیل را مجبور کند که سرزمین‌های فلسطینی‌ها را به آنها برگرداند فقط اعمال فشار و زور است.

نماینده کلیمیان در مجلس: فلسطینیان باید به سرزمین خود برگردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «همایون سامه‌یح نجف‌آبادی» نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ایران درباره حمله اسرائیل به غزه گفت راه‌حل اصلی این است که مردم فلسطین بتوانند به خانه و کاشانه خود بازگردند.

او در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری «آناتولی» گفت: « راه حل اصلی این است که مردم فلسطین بتوانند به خانه و کاشانه خود بازگردند. تنها راهکاری که پیش پای جهانیان است این است که مردم فلسطین حدود ۷۰ سال است که به صورت آواره در کشورهای مختلف اسکان داده شده‌اند و از کمترین شرایط رفاه زندگی برخوردارند، به سرزمین خودشان برگردند».

وی درباره چگونگی رسیدن به این راه حل توضیح داد: «در شرایط کنونی تنها راهی که می‌تواند اسرائیل را مجبور کند که سرزمین‌های فلسطینی‌ها را به آنها برگرداند فقط اعمال فشار و زور است. چرا که قطعنامه‌های بسیاری در سازمان ملل بر علیه اسرائیل تصویب شده و این کشور به آنها توجه نکرده است».

سامه‌یح در بررسی علل بالا گرفتن جنگ در غزه اظهار کرد: «متأسفانه بعد از روز جهانی قدس در فلسطین اشغالی و شهر غزه تنش‌های بسیار زیادی به وجود آمد. اهانت خیلی زیادی به مسجد الاقصی ایجاد شد. نظر من و هر انسانی این است که به هیچ عنوان نباید به مقدسات هر دینی توهین شود. مسجدالأقصی به آتش کشیده شد و بالطبع مسلمانان منطقه چه ساکنان فلسطین اشغالی چه در خود فلسطین به اعتقاداتشان توهین و باعث ایجاد تنش‌هایی در منطقه شد».

نماینده کلیمیان در مجلس ایران با بیان اینکه «این جنگ و حملات از پیش برنامه ریزی شده بود» ادامه داد: «مقدمه‌چینی آن از قبل انجام شده بود. به دلیل اینکه همه ما می‌دانیم در فلسطین اشغالی (اسرائیل) دولتی ائتلافی باید روی کار بیاید. احزاب مختلف نمی‌توانستند به توافق برسند و تشکیل دولت با تأخیر روبرو شده بود. ایجاد تنش و جنگ در منطقه بالطبع باعث می‌شود که احزاب به هم نزدیک‌تر شوند و تشکیل دولت ائتلافی برای آنها خیلی راحت‌تر پیش رود. به همین دلیل جنگ تمام عیار و نابرابر ایجاد شده است. تعداد زیادی از فلسطینیان که شمار زیادی کودک هستند کشته شدند و دولت صهیونیست زیرساخت‌های مهم در غزه را مورد هدف قرار می‌دهد و همین مساله باعث ایجاد مشکلات چندین و چندساله در آن شهر خواهد شد».

سامه‌یح در ادامه افزود: «معمولاً جنگ در یک کشور باعث انسجام و اتحاد می‌شود. نتانیاهو از این نقطه ضعف استفاده کرد برای ائتلاف احزاب و تشکیل یک دولت ائتلافی. به غیر از این نتانیاهو موفق به انجام چنین کاری نمی‌شد».

وی با اشاره به عدم واکنش برخی کشورهای جهان گفت: «برای ما این مهم است که با وجود اینکه خیلی از دولت‌ها مدعی حقوق بشر هستند در این میان یک موضع خیلی خنثی از خود نشان می‌دهند و هیچ حمایتی از فلسطینیان و محکوم کردن کشتار بی‌رحمانه مردم فلسطین از خودشان نشان نمی‌دهند. ولی جامعه ایرانیان کلیمی این کشتار و بی‌رحمی نسبت به مردم فلسطین و مردم غزه را محکوم کردند».

او با اشاره به این شعار یهودیت که هم‌نوع و هم‌عصر خود را دوست بدار، اضافه کرد: «این شعار انسان دوستی یهودیان جهان است. هر یهودی واقعی که به تورات مقدس اعتقاد داشته باشد باید چنین حملات و بی‌رحمی‌هایی که به مردم فلسطین وارد می‌شود را محکوم کند».

این نماینده مجلس ایران در خصوص تأثیرات و آسیب‌های این جنگ گفت: «این جنگ نه تنها در غزه بلکه بین اعراب مسلمان و یهودیان در فلسطین اشغالی نیز تنش‌هایی ایجاد کرده است. همین باعث ایجاد مشکلات زیادی در زندگی روزمره صهیونیست‌ها شده است. این آسیب فقط یک‌طرفه نیست که فقط به مردم غزه برسد هر جنگی دو طرف دارد و هر دو زیان می‌بینند».

سامه‌یح در پاسخ به اینکه چرا آمریکا و کشور‌های غربی از اسرائیل حمایت می‌کنند، توضیح داد: «برای همه ما واضح است که ایجاد تنش در منطقه خاورمیانه به سود قدرت‌های جهانی است. نه تنها آمریکا، ما می‌بینیم روسیه هم از خودش واکنش شدیدی نشان نداده است، چین هم همینطور. متأسفانه قدرت‌های جهانی فقط به منافع ملی خودشان فکر می‌کنند و در این میان باعث ایجاد تنش‌هایی در منطقه می‌شوند. در هر صورت امیدواریم از این کار غیر انسانی دست بردارند. از حمایت‌ کشتار مردمی که واقعاً ضعیف هستند دست بردارند».

طی دوازده روز درگیری میان نیروهای مقاومت فلسطین و رژیم صهیونیستی، ۲۴۳ فلسطینی از جمله ۶۶ کودک به شهادت رسیدند.

در این درگیری‌ها بیش از چهار هزار موشک و راکت به سمت فلسطین اشغالی شلیک شد و ضعف گنبد آهنین در رهگیری و انهدام راکت‌های مقاومت فلسطین  باعث خسارات مالی و جانی زیادی در شهرها و شهرک‌های صهیونیست‌نشین شد.

کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی شامگاه روز پنجشنبه با طرح مصر برای برقراری آتش‌بس از ساعت ۲ بامداد ۲۱ مه (۰۳:۳۰ بامداد جمعه به وقت تهران) موافقت کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول