اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

ادامه‌دهندگان راه حماسه‌آفرینان دفاع مقدس در راه فتح قدس/ نباید اجازه داد که آهنگ تکریم معارف دفاع مقدس کُند شود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر اینکه نباید اجازه داد که آهنگ تکریم معارف دفاع مقدس کُند شود، گفت: ادامه‌دهندگان راه حماسه‌آفرینان دفاع مقدس در راه فتح قدس هستند و ضرب‌آهنگ ناقوس مرگ صهیونیست‌ها بیش‌ازپیش شدت یافته است.

ادامه‌دهندگان راه حماسه‌آفرینان دفاع مقدس در راه فتح قدس/ نباید اجازه داد که آهنگ تکریم معارف دفاع مقدس کُند شود

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی، سردار سرتیپ دوم پاسدار حسینعلی یوسفعلی‌زاده با گرامیداشت سی و نهمین سالروز آزادسازی خرمشهر اظهار کرد: باوجوداینکه بیش از ۳۹ سال از زمان عملیات بیت‌المقدس و فتح خرمشهر می‌گذرد اما هنوز یاد و راه شهدای تاریخ‌ساز این عملیات باقوت در حافظه تاریخی ملت ایران باقی‌مانده است و مشمول مرور زمان نمی‌شود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی یادآور شد: راز جاودانگی نام و یاد شهیدان در خدامحور بودن اعمال و رفتار آنان است. هنگامی‌که امام خمینی (ره) در سخنانی تاریخی فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد، نمود بارزی از این خدامحوری در نگرش و دیدگاه به منصه ظهور رسید و درواقع شهدا نیز به امام شهیدان متوسل شده بودند.

وی با تجلیل از ایستادگی و مقاومت مردم مظلوم فلسطین، پیروزی مجاهدان مقاومت را در امتداد فتح خرمشهر دانست و خاطرنشان کرد: نام‌گذاری عملیات فتح خرمشهر بنام «الی بیت‌المقدس» نشان می‌دهد که افق مجاهدت‌های رزمندگان ما از همان سال مبتنی بر آزادسازی قدس شریف بود.

یوسفعلی‌زاده بیان کرد: پس از یک نبرد دلاورانه و شجاعانه در ۱۱ شبانه‌روز، فتح و نصرت الهی شامل حال رزمندگان و مجاهدان راه خدا شد و یک‌بار دیگر به دشمنان ثابت شد که دوران نبرد تن با تانک گذشته و اکنون هر اقدام خصمانه‌ای با واکنش قاطعانه جریان مقاومت همراه خواهد بود. شعار شهیدان دفاع مقدس، امروز عملیاتی شده است؛ ادامه‌دهندگان راه حماسه‌آفرینان دفاع مقدس در راه فتح قدس هستند و ضرب‌آهنگ ناقوس مرگ صهیونیست‌ها بیش‌ازپیش شدت یافته است.

نباید آهنگ تجلیل از معارف دفاع مقدس کند شود

وی در تشریح رویکرد اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی در برنامه‌های گرامیداشت حماسه خرمشهر گفت: تجلیل از ۱۰۰ هزار پیشکسوت خراسانی جبهه‌های عزت و شرف، یکی از برنامه‌های ستادی اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان است که تا ۲۲ اسفندماه سال جاری که بنام روز شهید نام‌گذاری شده است، تلاش داریم تا این هدف‌گذاری محقق شود اگرچه که اداره کل حفظ آثار استان ماهیت ستادی و دبیرخانه‌ای دارد و میان نهادهای متولی فرهنگ، همگرایی و هم‌افزایی ایجاد می‌کند و خود عامل منحصربه‌فرد اجرای همه برنامه‌ها نیست.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی یادآور شد: نکوداشت پیشکسوتان دفاع مقدس و تجلیل از مجاهدت فاتحان خرمشهر به این معناست که با قلم، زبان و اقدام قدرشناس حماسه‌آفرینی‌های آنان باشیم و خود را در برابر فداکاری و ایثارگری آنان متواضع بدانیم. در این بزرگداشت‌ها، الزاماً ملاحظات مادی و تجلیل‌های مالی مدنظر نیست؛ همان‌طور که دیدار تصویری رهبر معظم انقلاب با یک‌میلیون پیشکسوت دفاع مقدس کشور در سال گذشته بدون ملاحظات مادی برگزار شد و در حوزه فرهنگ، فرازهایی بیان شد که به دو صد تجلیل و تکریم مادی ارزش داشت.

وی ابراز کرد: نهادهای نظامی خراسان رضوی همچون قرارگاه منطقه‌ای شمال شرق نزاجا، سپاه امام رضا(ع)، نیروی انتظامی استان و رده‌های مختلف وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تمام توان به صحنه آمده‌اند و از تبلیغات محیطی گرفته تا سلسله رزمایش‌های همدلی قرارگاه مواسات در قالب حرکت‌های جهادی، برای بزرگداشت مقام حماسه فتح خرمشهر کمر همت بسته‌اند.

وی همچنین در خصوص نحوه برگزاری تجمعات حضوری مردم در جشن‌های مربوط به گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر تصریح کرد: گرچه امکان برگزاری تجمعات گسترده و عمده به دلیل فراگیری ویروس کرونا میسر نیست اما برنامه‌ریزی داریم تا با مجاهدت اصحاب رسانه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی، خط سیر درخشان و امیدوارکننده این قدرشناسی‌‎ها منقطع نشود.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه نباید اجازه داد که آهنگ تکریم معارف دفاع مقدس کُند شود، تأکید کرد: دفاع مقدس باید نکو داشته شود تا مبادا در سال‌های آینده، جریان تحریف کار را به‌جایی برساند که جای شهید و جلاد عوض شود و فلسفه اساسی دفاع ملت ما از ارزش‌های خود، زیر سؤال برود. 

مرکز فرهنگی و موزه، دانشگاهی برای آشنایی با معارف دفاع مقدس است

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در خصوص آخرین وضعیت پروژه مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان و تأثیر احداث این مرکز در گرامیداشت مناسبت‌های بزرگ دفاع مقدس بیان کرد: در سال گذشته اولین ساختمان مرکز فرهنگی به بهره‌برداری رسید و در سال جاری، پروژه احداث و بهره‌برداری از ساختمان دوم در دستور کار قرار گرفت که به لطف خدا در مراحل پایانی خود قرار دارد.

وی افزود: ساختمان فنی و موتورخانه مرکز فرهنگی که به‌منظور سرمایش و گرمایش موزه و تهویه مطبوع مرکز اسناد در دست احداث قرارگرفته است، بیش از ۸۰ درصد پیشرفت اجرایی داشته است و علاوه بر این، پارکینگ ورودی مرکز فرهنگی از ضلع شرقی پارک خانوادگی کوهسنگی مشهد به یاری خدا و به برکت خون مطهر شهیدان در سوم خرداد و هم‌زمان با سالروز فتح غرورآفرین خرمشهر به بهره‌برداری می‌رسد و پروژه بزرگ محوطه‌سازی نیز در  شهریور سال جاری و هم‌زمان با هفته دفاع مقدس افتتاح خواهد شد.

یوسفعلی‌زاده با بیان اینکه عمده تمرکز اداره کل حفظ آثار خراسان رضوی در سال جاری بر اجرای عملیات‌های بزرگ احداث استوار خواهد بود، خاطرنشان کرد: ساخت موزه دفاع مقدس استان نقطه عطف و سرآغاز همه برنامه‌های رسمی، مطالعاتی و فرهنگی مرتبط با دفاع مقدس است و در این عرصه، سوژه پردازی و تولید محتوا، هم‌زمان با عملیات اجرای پروژه‌های ساختمانی، باقدرت در دست پیگیری است.

وی ادامه داد: این موزه یک دانشگاه برای کسانی خواهد بود که به آشنایی با معارف دفاع مقدس علاقه‌مند هستند. دانش آموزان و دانشجویان، زائران امام هشتم و همه گردشگران داخلی و خارجی در رده‌بندی مخاطبان مرکز فرهنگی هستند و یکی از رسالت‌های مستمر ما در آینده، اداره این مرکز فرهنگی شایسته و فاخر با محوطه‌سازی آراسته و مزین به تجهیزات نظامی و دفاعی است تا مرکز ثقل برنامه‌های فرهنگی و دانشگاهی و مأمنی برای علاقه‌مندان این حوزه باشد تا برنامه‌های خود را با استفاده از ظرفیت‌های این مکان اجرا نمایند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: یکی از خواسته‌های قلبی ما این است که مرکز فرهنگی تبدیل به وعده‌گاه کسانی شود که خواهان آشنایی با حقایق دفاع مقدس هستند و اساساً یکی از دلایل جانمایی مرکز فرهنگی دفاع مقدس استان در پارک خانوادگی کوهسنگی نیز بر همین اساس است که همه افراد از آحاد مختلف جامعه بتوانند به این مرکز دسترسی داشته باشند و همچون مراکز نظامی، محصور در تدابیر امنیتی و سیم‌خاردار نباشد.

وی در انتهای سخنان خود ابراز امیدواری کرد: از خداوند متعال می‌خواهیم که رهرو صادق شهیدان و حماسه‌آفرینان دفاع مقدس باشیم و توفیق نشر فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه را داشته باشیم.

«ما مقتدریم»؛ شعار برنامه‌های فرهنگی گرامیداشت حماسه خرمشهر

در ادامه نیز مسئول روابط عمومی اداره کل حفظ آثار استان نیز با اشاره به شعار واحد برنامه‌های گرامیداشت سالروز فتح خرمشهر در سال ۱۴۰۰ بنام «ما مقتدریم» اظهار کرد: گلچین فاخری از محتوای چندرسانه‌ای مرتبط با فتح خرمشهر تهیه‌ شده و علاوه بر اینکه در اختیار ادارات مختلف و اصحاب رسانه قرار خواهد گرفت، در فضای مجازی هم به‌انحاءمختلف منتشر خواهد شد.

حجت‌الاسلام علیرضا دهقان افزود: برگزاری مراسم شب‌ شعر دفاع مقدس به همت انجمن‎‌های ادبی خراسان رضوی، برپایی آیین‌های غبارروبی و تجدید بیعت با آرمان‌های شهیدان در گلزارهای شهدا، سلسله جلسات روایتگری به همت معاونت امور ایثارگران آموزش‌وپرورش استان، برگزاری جشنواره ملی ادبی «مادران چشم‌انتظار» در دانشگاه فردوسی مشهد، نشست‌های تخصصی بازخوانی عملیات، اکران، نقد و بررسی تولیدات سینمایی مرتبط با دفاع مقدس در کنار تبلیغات محیطی و اجرای نمایش‌های خیابانی از جمله برنامه‌های گرامیداشت سالروز آزادسازی خرمشهر در سال جاری است.

وی ادامه داد: مسابقات کتاب‌خوانی با محوریت فتح خرمشهر، بازگویی خاطرات رزمندگان مسجدی به همت ائمه مساجد و رونمایی از کتاب «رسانه، شمشیر دو دم» به همت انجمن راویان فتح رضوی بخش دیگری از برنامه‌های متنوع فرهنگی در ایام منتهی به سالروز آزادسازی فتح خرمشهر خواهد بود.

مسئول روابط عمومی اداره کل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی بابیان اینکه هم‌افزایی مناسبی میان نهادهای مختلف به وجود آمده است، خاطرنشان کرد: لشکر ۷۷ پیروز ثامن‌الائمه خراسان تنها یکی از نهادهای استان است که تجلیل از پیشکسوتان مخصوص خود در جریان آزادسازی خرمشهر را در دستور کار برنامه‌های امسال قرار داده و سایر نهادها نیز در این راستا برنامه‌ریزی‌های مشابه و شایسته‌ای داشته‌اند.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول