اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

سلیمی نمین: انتخابات ۱۴۰۰ شرایط حرکت به سمت دو قطبی را ندارد/ مردم باید حافظه سیاسی خود را تقویت کنند

عباسی سلیمی نمین گفت: بعید می‌دانم در این دوره نامزدی ظرفیت ایجاد دوقطبی را داشته باشد. دوقطبی نیازمند این است که نامزدها ظرفیت لازم را برای این کار داشته باشند، اما من چنین چیزی را نمی‌بینم. ب

سلیمی نمین: انتخابات ۱۴۰۰ شرایط حرکت به سمت دو قطبی را ندارد/ مردم باید حافظه سیاسی خود را تقویت کنند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، عباس سلیمی نمین،‌تحلیلگر مسائل سیاسی گفت‌وگویی با روزنامه قدس داشته است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

- دوقطبی سازی زمانی اتفاق می‌افتد که یک جریانی طرف مقابل خود را کاملاً نفی کرده، درباره آن نفرت پراکنی می‌کند و نامزد مورد نظر خود را منجی می‌داند. این دیدگاه تعقل را ضایع و انتخابات را به لحاظ رشد کاملاً از محتوا خالی می‌کند.

- منطق انتخابات این است که جریان ها به حرف و استدلال رقبا گوش کنند، اما وقتی کسی طرف مقابل را شیطان می‌پندارد، اصلاً هیچ تأملی در کار نخواهد بود.

- کمترین نتیجه چنین رویکردی قرار دادن جامعه در برابر یکدیگر است که نتایج مصیبت‌بار بلند مدتی خواهد داشت. ما در برخی از انتخابات گذشته تجربه کردیم که نتایج بسیار تلخی داشت و جامعه را به سمت نقطه انفجار برد.

- وقتی در بین مردم  نفرت پراکنی آن‌قدر زیاد می‌شود که به حد انفجار می‌رسد، آنگاه یک جرقه می‌تواند جامعه را از مسیر آرامش خود کاملاً دور کرده و تبدیل به تعارض‌های جبران ناپذیر کند.

- بعید می‌دانم در این دوره نامزدی ظرفیت ایجاد دوقطبی را داشته باشد. دوقطبی نیازمند این است که نامزدها ظرفیت لازم را برای این کار داشته باشند، اما من چنین چیزی را نمی‌بینم. برخی افراد دوگانه را دو قطبی تعبیر می‌کنند و این اشتباه است. انتخابات ۱۴۰۰ شرایط آن را ندارد که به سمت دو قطبی برود.

- سرنوشت کشور در گرو مشارکت هوشمندانه در انتخابات است. در این بین عقلانیت سیاسی و آگاهی مردم می‌تواند مانند آبی بر آتش نقشه‌های کسانی باشد که به دنبال مهندسی انتخابات هستند.

- مردم در ادوار مختلف انتخابات‌ زیادی را پشت سر گذاشته‌اند و نتایج آن را هم دیده‌اند. بنابراین باید حافظه سیاسی خود را تقویت کنند، تا متوجه شوند چه افرادی با چه ویژگی‌هایی توانسته‌اند برای کشور مفید واقع شوند.

- دوقطبی‌های کاذبی که پیش از انتخابات تحت عنوان راست و چپ، اصول‌گرا و اصلاح طلب شکل می‌گیرد، سبب می‌شود مردم به خطا بیفتند. بنابراین نخبگان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی جامعه باید مردم را به سمت مؤلفه‌هایی سوق دهند که کشور را از مشکلات پیش رو نجات دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول