اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

اعزام 500 موکب به عراق در صورت برپایی محدود اربعین 1400

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه ثبت‌نام از موکب‌ها برای حضور در اربعین ۱۴۰۰ آغاز نشده، گفت: در صورت برپایی محدود اربعین امسال، آماده اعزام ۵۰۰ موکب برای خدمت به زوار اربعین هستیم.

اعزام 500 موکب به عراق در صورت برپایی محدود اربعین 1400

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، چندی پیش محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات به چگونگی برگزاری کنگره عظیم اربعین امسال اشاره کرد و از تصمیم این ستاد برای اعزام ۵۰۰ موکب حسینی در حماسه اربعین به منظور خدمت به زائران در صورت محدودیت در اعزام‌ها و آغاز ثبت‌نام از متقاضیان پروانه موکب‌داری برای اربعین ۱۴۰۰ خبر داد. (اینجا بخوانید)

پس از آن بسیاری از موکب‌داران که از مدت‌ها برای حضور در حماسه اربعین در انتظار بودند، تصور می‌کردند که ‌ثبت‌نام برای حضور در اربعین ۱۴۰۰ آغاز شده است. این امر در حالی است که با توجه به نامشخص بودن وضعیت اربعین امسال از سوی ایران و عراق، هنوز در این باره تصمیمی گرفته نشده است.

در همین رابطه یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین در گفت‌وگو با خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس گفت: وضعیت اربعین همچنان نامشخص است و در این سفر معنوی هم ابران و هم عراق باید به تفاهم برسند و در این باره به جمع‌بندی برسند. علاوه بر این، ستاد کرونا در نهایت تعیین کننده اعزام‌ها خواهد بود و در صورت موافقت ستاد کرونا موکب‌ها می‌توانند به عراق اعزام شوند.

وی با بیان اینکه سال گذشته با وجود آمادگی موکب‌های اربعینی، به دلیل نبود تفاهم‌نامه بین ایران و عراق و پس از آن موافقت نکردن طرف عراقی برای حضور زائر و موکب خارجی، موکب‌های اربعینی در داخل ایران به عاشقان حسینی خدمت کردند، افزود: تقریبا سه روز مانده به اربعین حسینی، طرف عراق نامه‌ای مبنی بر موافقت با حضور حداقلی موکب‌های ایرانی منتشر کرد که با توجه به نامناسب بودن زمان اعلام و نپذیرفتن ستاد کرونا، هیچ موکبی در اربعین به عراق اعزام نشد.

افضلی با اشاره به اینکه سال گذشته با توجه به شرایط کرونا عراقی‌ها با اعزام ۵۰۰ موکب ایرانی در ایام اربعین موافقت کرده بودند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه امسال تا پایان تابستان بخش قابل توجهی از مردم واکسینه می‌شوند، ممکن است راهپیمایی اربعین برای زائران نیز برقرار شود اما ما در حال حاضر سعی داریم پس از اعلام زمان ثبت‌نام از موکب‌های اربعینی، ۵۰۰ موکب فعال را انتخاب کنیم تا در صورتی که راهپیمایی اربعین به صورت محدود برگزار شد، بتوانیم این موکب‌ها را برای خدمت به زوار اربعین به عراق اعزام کنیم.

وی با بیان اینکه هنوز ثبت‌نام از موکب‌های متقاضی خدمت به زائران اربعین ۱۴۰۰ آغاز نشده است، گفت: بسیاری از موکب داران در تماس با ستاد بازسازی عتبات به عنوان متولی موکب‌های اربعینی، تصور کردند که ثبت‌نام موکب‌ها برای اربعین امسال آغاز شده است. این امر در حالی است که ثبت‌نام از موکب‌های جدید و تمدید پروانه فعالیت موکب‌های قدیمی انجام می‌گیرد و موکبدارانی که در سال‌های اخیر فعالیت داشتند، می‌توانند درخواست خود را برای تمدید سه ساله پروانه موکب‌شان ثبت کنند. در سال‌های گذشته موکبداران باید هر سال برای تمدید پروانه فعالیت اقدام به ثبت درخواست می‌کردند.

دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه ثبت‌نام از موکب‌های متقاضی خدمت به زوار اربعین پس از موافقت ستاد اربعین صورت می‌گیرد، تصریح کرد: فعلا ثبت‌نام موکب‌ها برای اربعین ۱۴۰۰ آغاز نشده است. اما امیدواریم با مهار کرونا در مهرماه، شاهد حضور حداکثری زائران و موکب‌ها در حماسه اربعین باشیم.

به گزارش فارس، اوایل مهرماه سال جاری اربعین است که باید منتظر بود که مسؤولان ایران و عراق و همچنین ستاد کرونا درباره وضعیت اربعین ۱۴۰۰ چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول