اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

آوار دولت دوم‌خردادی/ بازخوانی ۱۶ واقعیت تلخ اقتصادی-اجتماعی از میراث دولت روحانی و جهانگیری

آنچه در ادامه می‌آید روایت آماری از وضعیت برخی از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی دوره هشت ساله دولت فعلی است. در اغلب شاخص‌ها اولا وضعیت بسیار نگران‌کننده است و ثانیا این دولت رکورددار تنزل شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی طی چندین دهه است.

آوار دولت دوم‌خردادی/ بازخوانی ۱۶ واقعیت تلخ اقتصادی-اجتماعی از میراث دولت روحانی و جهانگیری

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، بارها حسن روحانی و اغلب اعضای کابینه وی ادعا کرده‌اند که اگر تحریم‌ها وجود نداشت، وضعیت مردم ایران بسیار بهتر و پیشرفت‌ها، دو برابر وضعیت فعلی می‌شد، اما آنچه در ادامه می‌آید، روایت آماری از وضعیت برخی از شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی دوره هشت ساله دولت فعلی است.

در اغلب شاخص‌ها اولا؛ وضعیت بسیار نگران‌کننده است و ثانیا؛ این دولت رکورددار تنزل شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی طی چندین دهه است. به نظر می‌رسد در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری کاندیداهای تصدی این پست بسیار حساس و اثرگذار، باید این واقعیت‌ها را مرور کرده و درنهایت وعده و ادعاهای خارج از واقعیت و توان و حیطه مسئولیت خود را ندهند.
 

نرخ بیکاری ۴۰ درصدی فارغ‌التحصیلان: در دولت روحانی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در حدود ۴۰ درصد در نوسان بوده است.

 

کاهش ۳۱ درصدی تعداد شاغلان جوان: در دولت روحانی تعداد شاغلان جوان ۱۵ تا ۲۴ساله از ۲.۶ میلیون نفر به ۱.۸ میلیون نفر رسیده است.
 

رکورددار تورم ۶۴ ساله: دولت حسن روحانی به‌جز سال ۱۳۷۴، در مابقی سال‌ها رکورددار تورم در ۶۴ سال (از سال ۱۳۳۸) اخیر است.
 

کاهش ۴۰ درصدی قدرت خرید خانوار: در دولت روحانی، سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی به ازای هر ایرانی ۹ کیلوگرم، روغن و چربی‌ها ۳ کیلوگرم، برنج ۵ کیلوگرم و گوشت قرمز ۴ کیلوگرم کاهش‌یافته و ماهی و میگو نیز تقریبا درحال حذف کامل از سفره‌هاست. در دولت روحانی قدرت خرید خانوار نیز حدود ۴۰ درصد کاهش داشته است.
 

رکورددار کاهش سرمایه‌گذاری: در دولت روحانی نرخ تشکیل سرمایه ثابت در ۶ سال منفی بوده است.
 

افزایش شکاف طبقاتی: در دولت روحانی ضریب جینی از ۰.۳۶۵ در سال ۹۲ به ۰.۳۹۹۲ رسیده و نسبت هزینه دهک دهم (ثروتمندترین) به دهک اول (فقیرترین) از ۱۰.۷ به ۱۴ رسیده است.
 

رکورددار رشد قیمت مسکن: در دولت روحانی قیمت مسکن با رشد ۶۶۵ درصدی از متری ۳.۹ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان در سال ۹۹ رسیده است. بالاترین رشد سالانه قیمت مسکن طی ۳۰ سال اخیر مربوط به سال ۹۹ با نرخ ۱۲۷ درصد است.
 

رشد ۵۹۰ درصدی قیمت خودرو: قیمت خودروهای داخلی در دولت روحانی به‌طور میانگین حدود ۵۹۰ درصد و در برخی خودروها ۶۹۰ درصد رشد داشته است.
 

رکورددار تورم مصالح ساختمانی:  تورم سالانه مصالح و خدمات ساختمانی در سال ۹۹ به ۷۶ درصد رسید که بالاترین میزان آن تا قبل از روحانی حدود ۳۷ درصد بوده است.
 

رشد شاخص فلاکت: شاخص فلاکت (مجموع بیکاری و تورم) از حدود ۴۳.۲ درصد در سال ۹۲ به حدود ۴۶.۴ درصد در سال ۹۹ رسیده است.
 

رشد ۷۴ درصدی سرانه سرقت و کلاهبرداری: تعداد سرقت‌های ثبت شده در کشور در دولت روحانی رشد ۸۸ درصدی داشته است. در سال ۹۲ به ازای هر ۱۰۰هزار نفر جمعیت ایران، ۵۹۶ پرونده جعل، سرقت و کلاهبرداری وجود داشته، این تعداد با رشد ۷۴ درصدی در سال ۹۸ به ۱۰۳۹ پرونده رسیده است.
 

رکورددار رشد اقتصادی منفی: نرخ رشد اقتصادی (داده‌های مرکز آمار) در دولت روحانی طی چهار سال منفی بوده است.
 

رشد ۷۹۹ درصدی نرخ ارز:  در دولت روحانی نرخ ارز با رشد ۷۹۹ درصدی از حدود ۳۵۰۰ تومان تا ۳۱ هزار و ۸۵۶ تومان در مهرماه ۹۹ رسید.
 

رشد بالای اجاره‌بهای خانه: در دولت روحانی اجاره هرمترمربع واحد مسکونی در شهر تهران از ۱۶ هزار و ۵۲۰ تومان به حدود ۶۵ هزار تومان رسیده است.
 

رکورددار کمترین ساخت‌وساز در ۳۰ سال اخیر:  در دوره روحانی ساخت‌وساز در شهر تهران کاهش ۷۰ درصدی داشته است. روحانی رکورددار کمترین ساخت مسکن از سال ۱۳۷۰ به بعد است.
 


کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید یارانه نقدی:  در دولت روحانی قدرت خرید یارانه نقدی نصف شد.

منبع: روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول