اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

قدمت تاریخی 9 هزار ساله آذربایجان‌شرقی

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی از شناسایی یک‌هزار و ۱۵ اثر تاریخی در مطالعات یک‌هزار هکتاری بافت تاریخی تبریز خبر داد.

قدمت تاریخی 9 هزار ساله آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، احمد حمزه‌زاده امروز در جلسه مشترک با شورای شهر تبریز ضمن گرامیداشت هفته میراث‌فرهنگی و تقدیر از اعضای شورای اسلامی شهر تبریز در راستای نامگذاری سال‌جاری با عنوان سال ۱۴۰۰، سال هویت فرهنگی اظهار داشت: گنجینه‌های تاریخی و فرهنگی آذربایجان‌شرقی همواره مورد توجه پژوهشگران، اصحاب فرهنگ و گردشگران داخلی و خارجی است که شهر تبریز به عنوان محور اصلی این منطقه سبز نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه طی سال‌های اخیر با همراهی و مشارکت شورای‌ شهر و شهرداری تبریز روند حفاظت، مرمت و بازسازی آثار تاریخی در سطح شهر تسریع یافته و متخصصان این حوزه توانسته‌اند با اطمینان به عملیات مطالعه و اجرای مراحل مرمتی به پردازند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی در ادامه خاطرنشان کرد: به دنبال کاوش‌های اخیر باستان‌شناسی انجام شده توسط متخصصان میراث‌فرهنگی قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شده است.

حمزه‌زاده همچنین یادآور شد: پیش از این براساس کاوش‌های باستان‌شناسی انجام شده در حاشیه شهرستان خداآفرین قدمت تاریخی استان ۶۵۰۰ سال تعیین شده بود که طی کاوش‌های انجام شده اخیر در تپه الله‌قلی منطقه لیلان شهرستان ملکان، قدمت تاریخی استان بیش از ۹ هزار سال تعیین شد و این موضوع بیش از پیش اهمیت و جایگاه آذربایجان‌شرقی را در پیشینه تاریخی کشور بیان می‌کند.

وی، از قرارگیری چهار کاروانسرای تاریخی گویجه بل، خواجه‌نظر، یام و جمال‌آباد در لیست پرونده ثبت جهانی کاروانسراهای تاریخی کشور خبر داد که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی به یونسکو ارسال شده است.

حمزه‌زاده به انجام مطالعات در بافت تاریخی تبریز اشاره کرد و گفت: با مشارکت شهرداری تبریز تاکنون یک‌هزار هکتار از بافت تاریخی تبریز به همراه حرائم مورد مطالعه قرار گرفته که به دنبال این پایش‌ها یک‌هزار و ۱۵ اثر تاریخی شناسایی شده که از این میان ۳۵۰ اثر ثبت شده‌اند و باقی آثار نیز نیاز است تا با مشارکت شورای شهر و شهرداری به مرحله ثبت برسند.

انتهای پیام/ 60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول