اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

پیش‌بینی تولید بیش از 600 هزار تن محصولات کشاورزی مازاد مصرف آذربایجان‌شرقی

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از پیش بینی تولید بیش از 600 هزار تن محصولات کشاورزی مازاد مصرف استان در سال‌جاری خبر داد.

پیش‌بینی تولید بیش از 600 هزار تن محصولات کشاورزی مازاد مصرف آذربایجان‌شرقی

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، صالح مؤمنی در گفت وگو با خبرنگاران اظهار داشت:  استان آذربایجان‌شرقی در تولید اکثر محصولات دارای مزیت نسبی آشکار بوده و باید  زمینه‌سازی‌های لازم برای رشد صادرات بخش کشاورزی نیز فراهم شود.

وی با بیان اینکه کارشناسان معتقدند صادرات غیرنفتی پروسه است نه پروژه ادامه داد: بنابراین توجه به این نکته که زیرساخت‌های اقتصادی نظیر وجود بسترهای مناسب برای حمل و نقل ایمن، وجود دانش صادراتی و بازرگانی بین المللی، برقراری قوانین لازم و ثبات مقررات صادراتی، وجود حمایتهای دولتی از شرکت های تولیدکننده و صادرکننده، پرداخت یارانه برای هزینه های نمایشگاهی و بازاریابی و... چقدر مهیای صادرات است از ضروریات  است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای جهان ارتقاء رقابت پذیری و تلاش در جهت رشد صادرات با ارزش افزوده بالا دارند وکارشناسان این حوضه براین اعتقاد هستند صادرات محصولات کشاورزی که فرآوری نشده است کاملا غیراقتصادی بوده و خام فروشی محسوب می گردد.

وی افزود: اگر در نمودار ترسیمی که دارای مولفه‌های میزان ارزش و وزن آنها باشد مشاهده خواهیم کرد که تقریباً نسبت وزنی و قیمتی که در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند کالای مورد نظر به لحاظ وزنی ارزان قیمت فروخته شده است و اگر مقایسه‌ای داشته باشیم با حالت فرآوری محصول با فرم خام می توان پی به این مهم برد که ارزش افزوده مناسبی بدست می‌آید این در حالی است که مثلاً رب گوجه فرنگی نیز هم ارزش افزوده سس گوجه‌فرنگی را ندارد.

مؤمنی با اشاره به اینکه می توان تاکید بر این امر داشت که  هر چه سعی  در صادرات فرآورده‌های نهایی محصولات داشته باشیم ارزش افزوده بیشتری نصیب کشور می‌کند،گفت: بنابراین به دلیل قرار گرفتن کشور در اقلیم نیمه خشک و مشکل محدودیت منابع آبی باید از صادرات محصولات خام جلوگیری بعمل آید و از صادرات محصولاتی که به ازای تولید یک کیلوگرم آن مقدار زیادی آب مصرف می شود جلوگیری شود.

 وی با اعلام اینکه طبق پیش بینی‌های بعمل آمده در استان آذربایجان‌شرقی برای سال‌جاری در مورد اقلامی مانند انگور بیش از 150 هزار تن، سیب درختی درجه 1 و 2 معادل 300 هزار تن، سیب‌زمینی 150 هزار تن، گوجه‌فرنگی 21 هزار تن و عسل 10 هزار تن و ... مازاد بر نیاز استان تولید خواهد شد، گفت: ان شاالله با هماهنگی سایر دستگاه‌های ذیربط شاهد افزایش روزافزون صادرات و بهبود تراز تجاری بخش کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/60001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول