اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

پیشگیری از حریق در مراتع سمنان؛ در دستور کار جدی

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: با مشارکت مرتع‌داران و بهره‌برداران منابع طبیعی، سال ۱۴۰۰ سالی عاری از حریق در عرصه‌های منابع طبیعی خواهد بود.

پیشگیری از حریق در مراتع سمنان؛ در دستور کار جدی

به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان به نقل از روابط عمومی منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، حمیدرضا عبدوس اظهار کرد: با توجه به جلسات و کلاس‌های آموزشی برگزارشده با جوامع محلی، روستاییان، مرتع‌داران و بهره‌برداران عرصه‌های منابع طبیعی و تعامل‌ صورت‌گرفته و همچنین انعقاد قراردادهای حفاظت مشارکتی با مجریان طرح‌های منابع طبیعی و برنامه‌ریزی انجام‌شده برای پیشگیری از حریق، سال ۱۴۰۰ سالی بدون حریق در عرصه‌های منابع طبیعی است.

وی افزود: اقدامات صورت‌گرفته در راستای قوانین، آیین‌نامه‌ها و شیوه‌نامه‌های بهره‌برداری بوده بطوریکه بر اساس بند ۹ و ۱۰ فصل سوم شیوه‌نامه فنی و اجرایی بهره‌برداری از مراتع کشور، مرتع‌داران و بهره‌برداران منابع طبیعی مکلف به پیشگیری و اطفای حریق احتمالی در مراتع هستند.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان ضمن اشاره به اهمیت جنگل‌ها و مراتع به عنوان نعمت خدادادی، ضرورت مشارکت و همکاری و تعامل نهادهای مختلف به‌ویژه آحاد جامعه و بهره‌برداران منابع طبیعی در پیشگیری و اطفای حریق به‌موقع تأکید و اشاره کرد: با رویکرد جلب مشارکت بهره‌برداران با استفاده از اعتبارات سال ۹۹ تعداد ۶۳ دستگاه آبگرمکن خورشیدی و تنور گازی با هدف جایگزینی سوخت فسیلی و استفاده از انرژی پاک و ارزان در اختیار بهره‌برداران عرفی قرار گرفت.

عبدوس با اشاره به اهمیت بحث پیش‌آگاهی و پیشگیری از وقوع حریق افزود: اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری بر اساس مناطق حساس و همچنین فراوانی و سوابق آتش‌سوزی‌های قبلی در عرصه‌های مختلف منابع طبیعی، مناطق بحرانی و نیمه بحرانی را شناسایی کرده و ضمن بلوک‌بندی این مناطق، با برنامه‌ریزی صورت گرفته حفاظت از این عرصه‌ها تشدید شده است.

وی با بیان این‌که عرصه‌های منابع طبیعی (جنگل، مرتع و بیابان) استان سمنان به لحاظ اهمیت اکولوژیکی و تنوع زیست از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند، ادامه داد: با حضور مستمر نیروهای خدوم حفاظت در عرصه‌های منابع طبیعی و با گشت و مراقبت، شاهد پیشگیری از هرگونه وقوع حریق در این عرصه‌ها باشیم.

عبدوس از تعامل اعضای کارگروه در امر پیشگیری و اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع از اقدامات جوامع محلی، مجریان طرح‌های منابع طبیعی، سمن‌ها، دستگاه‌های اجرایی کشوری و لشگری و ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان در این زمینه قدردانی کرد.

انتهای پیام/۷۴۰۰۷/ز/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول