اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

رکوردشکنی موکب‌های اربعین در اردیبهشت/ از راه‌اندازی آشپزخانه‌ها تا تأمین جهیزیه و آزادی زندانیان

موکب‌های اربعینی که سال گذشته در حماسه اربعین حضور نداشتند، امسال برای خدمت به مردم رکورد زدند و ماه گذشته با کمک بیش از 52 میلیارد تومانی، در کنار راه‌اندازی آشپزخانه‌ها و کمک مؤمنانه، به بازسازی منازل و آزادی زندانیان پرداختند.

رکوردشکنی موکب‌های اربعین در اردیبهشت/ از راه‌اندازی آشپزخانه‌ها تا تأمین جهیزیه و آزادی زندانیان

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، موکب‌های اربعینی که یادگار شهید قاسم سلمیانی هستند، سال گذشته با توجه به حضور نیافتن ایرانیان در پیاده‌روی اربعین، به جای خدمت به زوار حسینی به مهار کرونا و کمک به نیازمندان پرداختند؛ به طوری که از ابتدای شیوع کرونا در کنار ضدعفونی معابر و خیابان‌ها و همچنین تولید ماسک و توزیع مواد ضدعفونی و حتی ساخت روشویی برای شستن دست‌ها، با توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر کمک مؤمنانه و مواسات، آشپزخانه‌های اربعینی را این بار برای نیازمندان راه‌اندازی کردند و روزانه چند هزار پرس غذا طبخ و توزیع کردند.

البته اقدامات موکب‌های اربعینی تا مدتی به خوبی طی شد، ولی از اواسط تابستان سال گذشته موکب‌‌ها خود را برای حضور در حماسه اربعین و خدمت به زوار امام حسین (ع) آماده کردند. اما پس از نپذیرفتن زائر خارجی از سوی عراق همزمان با اربعین حسینی، هیچ موکبی به عراق اعزام نشد و موکب‌های اربعینی در طرح مهر حاج قاسم به نیازمندان کمک کردند؛ به طوری که به گفته محمد جلال مآب، رئیس ستاد بازسازی عتبات، امسال نیز در صورتی که حماسه اربعین بدون زائران ایرانی برگزار شود، موکب‌ها در ایران برای مهار کرونا و خدمت به مردم فعالیت خواهند داشت.

امسال نیز با آغاز سال جدید، کمک‌های مؤمنانه به نیازمندان ادامه پیدا کرد و در هر مرحله موکب‌های اربعینی در کنار شناسایی نیازمندان، بین خانواده‌های کم‌برخوردار و به ویژه مناطق محروم بسته‌های معیشتی توزیع کردند.

در کشور بیش از ۲ هزار موکب به ثبت رسیده است که در این بین حدود ۵۰۰ موکب بسیار فعال هستند و نه تنها در بلایای طبیعی، بلکه در بحران‌ها نیز وارد عمل می‌شوند تا بتوانند به هموطنان خود کمک کنند؛ به طوری که از ابتدای شیوع کرونا برخی از این موکب‌ها اوایل با تولید و توزیع ماسک و مواد ضدعفونی و پس از آن بسته‌های غذایی از مردم به ویژه نیازمندان حمایت کردند.

۳۰۰ موکب اربعینی در اردیبهشت ماه پای کار آمدند

در ماه گذشته به ویژه همزمان با ماه مبارک رمضان نیز این موکب‌ها در چند گروه به نیازمندان خدمات ارائه دادند. بخشی از موکب‌ها در حوزه تغذیه و مواد غذایی و بخشی دیگر در حوزه اعطای وام و کمک‌های دارویی و همچنین برخی با تأمین جهیزیه برای خانواده‌های نیازمند وارد عمل شدند؛ به طوری که طی یک ماه اخیر ۳۰۰ موکب فعالیت خود را در این زمینه ادامه دادند و منتظر حضور در حماسه اربعین و خدمت به زوار اربعین حسینی نشدند.

به گفته یوسف افضلی، دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، در یک ماه گذشته موکب‌های اربعینی در حوزه‌های مختلف به یاری نیازمندان شتافتند.

توزیع ۸۸۹ هزار بسته معیشتی بین نیازمندان

یکی از مهم‌ترین اقدامات موکب‌های اربعینی، توزیع بسته معیشتی بین نیازمندان در مناطق محروم کشور بود که در این زمینه افضلی می‌گوید: «۸۸۹ هزار بسته معیشتی به ارزش ۲۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان بین نیازمندان در ماه گذشته توزیع شد و سعی کردیم بسته‌های معیشتی با مدیریت ستاد بازسازی عتبات در استان‌ها بین نیازمندان واقعی توزیع شود تا گره‌ای از مشکلات آنها باز کرده باشیم.»

آشپزخانه‌های موکب‌های اربعینی برای طبخ و توزیع غذای بین نیازمندان راه‌اندازی شدند

موکب‌های اربعینی که هر سال در ایام اربعین در دو بخش اسکان و تغذیه فعال هستند، در ایام کرونا در بخش تغذیه نیز حضوری فعال داشتند؛ تا جایی که برخی از این موکب‌ها آشپزخانه‌ها راه‌اندازی کردند و برای نیازمندان غذای گرم پختند. افضلی، آماده‌سازی یک میلیون و ۱۷۰ هزار پرس غذای گرم به ارزش بیش از ۲۵ میلیارد تومان را از دیگر اقدامات موکب‌ها در ماه گذشته عنوان می‌کند و می‌گوید: «موکب‌های اربعینی امسال از ابتدای ماه رمضان تا پایان اردیبهشت با راه‌اندازی آشپزخانه‌ها در منازل و حتی حسینیه‌ها در کنار سایر خیران برای نیازمندان غذای گرم طبخ و توزیع کردند و حتی برخی از موکب‌داران طبخ غذا در ماه رمضان را از ظهر تا حوالی سحرگاه ادامه می‌دادند و در طول یک روز دو نوع غذا بین نیازمندان توزیع کردند. همچنین برخی از این موکب‌ها نانوایی‌هایی را در کنار آشپزخانه‌ها تدارک دیدند و برخی دیگر نیز به جای راه‌اندازی نانوایی، با هزینه پخت چند تنور، سعی کردند نان را نیز در سفره مردم تأمین کنند؛ به طوری که در ماه گذشته که همزمان با ماه مبارک رمضان بود، بیش از ۷۱۰ قرص نان بین مردم توزیع شد.»

آزادی ۱۹ زندانی با کمک اربعینی‌ها

در کنار کارهایی که شاید دور از انتظار موکب‌های اربعینی نبود، به ویژه توزیع بسته معیشتی و غذای گرم، موکب‌های اربعینی امسال برای آزادی زندانیان نیز همدل شدند؛ تا جایی که برخی از موکب‌داران از شمال تا جنوب کشور با همراهی یکدیگر خانواده‌های نیازمند و برخی بانوان و کودکان جرایم غیرعمد را شناسایی کرده و موفق به آزادی آنها شدند که در این زمینه بیش از ۲۰۰ میلیون تومان جمع‌آوری شد و ۱۹ زندانی غیرعمد به واسطه کمک اربعینی‌ها آزاد شدند که همزمان با عید فطر در کنار خانواده‌های خود بودند. حتی بعضی از موکب‌داران توانستند از خانواده برخی از زندانیان محکوم به اعدام نیز رضایت بگیرند و واسطه آزادی زندانیان شوند.

اعطای وام برای کمک به خانواده‌های کم‌برخوردار

علاوه بر این، اعطای وام به خانواده‌های نیازمند به ویژه افرادی که با شیوع کرونا و تعطیلی کسب و کارها در اردیبهشت امسال در تأمین معاش با مشکلاتی مواجه شدند، از دیگر فعالیت موکب‌های اربعینی به شمار می‌رود که به گفته معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات ۸۵۰ میلیون تومان برای اعطای وام جمع‌آوری به خانواده‌های نیازمند اعطا شد.

افضلی درباره کمک مالی به نیازمندان نیز می‌گوید: «۱۱۴ میلیون تومان به عنوان کمک مالی به نیازمندان از سوی موکب‌های اربعینی جمع‌آوری و در اختیار نیازمندان قرار گرفت که در کنار بسته‌های معیشتی سعی شد این کمک‌های مالی نیز به دست افراد نیازمند برسد. البته برخی از این مبالغ برای تأمین وسایل ضروری خانه نیازمندان بود و بخشی هم برای بازسازی آن.»

حدود ۶۰۰ میلون تومان در یک ماه برای بازسازی منازل نیازمندان هزینه شد

وی همچنین با بیان اینکه موکب‌های اربعینی امسال در ادامه طرح مهر حاج قاسم که از سال گذشته اجرایی شده، برای ساخت و بازسازی منازل نیازمندان نیز وارد عمل شدند، می‌افزاید: «۵۹۵ میلیون تومان برای کمک به ساخت منازل نیازمندان در یک ماه اخیر جمع‌آوری و هزینه شد که به لطف خداوند برخی از منازلی که حتی امکان سکونت در آن وجود نداشت، بازسازی و تعمیر شدند.»

۶ زوج جوان با کمک اربعینی‌ها در اردیبهشت به خانه بخت رفتند

البته در کنار بازسازی منازل، احداث مدرسه و سرویس بهداشتی در برخی مناطق کشور نیز از دیگر اقداماتی است که در دستور کار موکب‌های اربعینی قرار دارد و در مدت یک سال حضور فعال در کشور، برنامه‌ریزی شده است. همچنین با توجه به اینکه در آستانه ماه‌ شادی ائمه اطهار (ع) قرار داریم، موکب‌های اربعینی در ماه گذشته با تخصیص بیش از ۶۰ میلیون تومان جهیزیه و لوازم ضروری برای آغاز زندگی مشترک تأمین کرده و ۶ زوج جوان را به خانه بخت فرستادند. قرار است این اقدام در ماه‌های آینده نیز تداوم یابد و بخشی از هزینه‌های موکب‌های اربعینی به ازدواج آسان تخصیص یابد تا از این طریق فرهنگ ازدواج آسان ترویج یافته و دیگر به دلیل نداشتن جهیزیه، دختری نگران ازدواج نباشد.

ارسال محموله دارویی به بیمارستان‌ها توسط موکب‌های اربعینی

اردیبهشت امسال که شیوع کرونا در کشور در وضعیت قرمز قرار داشت و بسیاری از مردم گرفتار این ویروس منحوس شده بودند، با توجه به هزینه بالای درمان کرونا در بیمارستان، برخی از بیماران جرأت نداشتند به پزشک مراجعه کنند. در همین زمینه موکب‌های اربعینی ضمن کمک به بیماران کرونایی و ارائه تجهیزات و داروهای مورد نیاز، سعی کردند افرادی را که به دلیل مشکل مالی برای درمان کرونا به پزشک مراجعه نمی‌کنند، به صورت رایگان بستری و درمان کنند که در این زمینه، ستاد بازسازی عتبات استان کرمانشاه بیشترین سهم را به خود اختصاص داده و وسایل پانسمان، تزریقات و محموله دارو را در اختیار بیمارستان‌های این استان قرار داده است. در این زمینه افضلی می‌گوید: «۴۰ میلیون تومان برای تأمین داروی مورد نیاز نیازمندان همزمان با اردیبهشت ماه در اختیار کادر درمان قرار گرفت.»

اربعینی‌ها با بیش از ۵۲ میلیارد تومان در یک ماه به کمک نیازمندان رفتند

موکب‌های اربعینی در یک ماه گذشته توانستند با اقداماتی که عملیاتی کردند، دل بسیاری از خانواده‌های ایران زمین را شاد کنند؛ تا جایی که فقط تا نیمه ماه رمضان بیش از ۲ میلیارد تومان به بسته معیشتی و توزیع نان بین نیازمندان اختصاص یافت که تا پایان اردیبهشت این اقدامات در کنار فعالیت‌های دیگر موکب‌ها به بیش از ۵۲ میلیارد تومان افزایش یافت.

به گفته دبیر کمیته اسکان و تغذیه ستاد مرکزی اربعین، کمک‌های مؤمنانه و تلاش موکب‌ها همچنان ادامه دارد و با توجه به اینکه وضعیت اربعین امسال هنوز مشخص نیست، آنان سعی داریم که موکب‌های فعال را برای کمک به نیازمندان کشورمان فعال نگه دارند تا علاوه بر ایجاد دلگرمی برای نیازمندان، قدمی برای خوشحالی حاج قاسم که همواره هدفش رفاه بیشتر مردم بود، برداریم.

به گزارش فارس، تفاهم‌نامه اربعین هنوز بین ایران و عراق امضا نشده است، اما در صورتی که عراق با اعمال محدودیت از زوار خارجی دعوت کند، ستاد بازسازی عتبات به عنوان متولی موکب‌های اربعینی آمادگی اعزام ۵۰۰ موکب به عراق در حماسه اربعین را خواهد داشت و قرار است در ماه‌های آینده این موکب‌ها را برای خدمت رسانی به زوار اربعینی فعال کند.

انتهای پبام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول