اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

کرونا جان ۳۱۰۰۰ تهرانی را گرفت/مردان بیشتر از زنان قربانی کرونا شدند

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران گفت: از اسفند سال 98 تا یکم خرداد 1400 نزدیک به 31 هزار فوتی ناشی از کرونا در تهران داشته‌ایم که 18 هزار و 512 نفر مرد و 12 هزار و 168 نفر زن بودند.

کرونا جان ۳۱۰۰۰ تهرانی را گرفت/مردان بیشتر از زنان قربانی کرونا شدند

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس، از سوم  تا ۴ خرداد ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۱ هزار و ۸۷۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۷۱۳ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به دو میلیون و ۸۵۵ هزار و ۳۹۶ نفر رسید.

در این بازه زمانی  ۲۰۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۷۹ هزار و ۵۶ نفر رسید.

در حال حاضر ۸ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۲۳۳ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهر در وضعیت زرد قرار دارند.

فعلا آمار ورودی متوفیان ناشی از کرونا در بهشت‌زهرا بالاست و به گفته برخی از اعضای شورای شهر همچنان وضعیت تهران شکننده است.

از سوی دیگر تجهیزات دیگر همانند سردخانه‌های جدید برای بهشت‌زهرا خریداری شده است،‌آمار متوفیان ناشی از کرونا در تهران نسبت به یک ماه گذشته کاهش یافته است اما همچنان آمار نسبت به اسفند سال 99 بالاست.

برخی کارشناسان معتقدند که سیستم حمل و نقل عمومی یکی از نقاطی است که کرونا شیوع زیادی دارد و مدیران و کارشناسان از مردم خواسته‌اند که در مترو نخندند و همچنین از دو ماسک استفاده کنند البته بر اساس آمارها کارشناسان می‌گویند بیشترین آمار مبتلایان به کرونا در پیک چهارم مربوط به دورهمی‌های خانوادگی بوده است.

در خصوص آخرین وضعیت بهشت‌زهرا (س) آمار متوفیان،  میزان تردد مسافران در حمل و نقل عمومی، آخرین وضعیت پارک‌ها با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

 

آمار متوفیان ناشی از کرونا در تهران چقدر است؟ شنیده شده که همچنان وضعیت در تهران شکننده است در خصوص آخرین وضعیت پایتخت در شرایط کرونایی توضیح دهید.

امار مرگ و‌میر ناشی از کرونا در تهران به زیر ۱۰۰ رسید/کسانی که مبتلا می‌شوند شاید دو هفته بعد بدحال شوند

همچنان وضعیت کرونا در تهران شکننده است، البته در تمام ایران هم همین وضعیت است اما باید هوشیاری خود را حفظ کنیم از ابتدای هفته اخیر تعداد بستری‌ها افزایش محسوسی پیدا کرده است آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در پایتخت به زیر 100 نفر رسیده است و این دال بر این نیست که کسانی که در حال حاضر مبتلا شده‌اند وضعیت‌شان بحرانی نشود. نکته مهمی که در اپیدمی‌ها مطرح است این است که کسانی که مبتلا می‌شوند شاید دو هفته بعد بدحال شوند.

بر اساس آخرین آمار روز شنبه یکم خرداد تعداد متوفیان در تهران به 72 نفر رسید که 40 نفر آنها مرد و 32 نفر آنها زن بودند.

از ابتدای شیوع کرونا از اسفند سال 98 تا یکم خرداد 1400 در پایتخت چند فوتی ناشی از کرونا داشته‌ایم و همچنین از لحاظ تفکیک جنسیتی اعلام کنید چند مرد و چند زن بر اثر کرونا در تهران جان خود را از دست داده‌اند.

امار فوتی های ناشی از کرونا در تهران به ۳۱ هزار نفر رسید/مردان بیشتر از زنان فوت کردند

از اسفند سال 98 تا یکم خرداد 1400 نزدیک به 31 هزار فوتی ناشی از کرونا داشته‌ایم که 18 هزار و 512 نفر مرد و 12 هزار و 168 نفر زن بوده‌اند که 21 هزار و 696 نفر در بهشت‌زهرا (س) دفن شده و 8 هزار و 984 متوفی نیز بر اساس نظر خانواده‌ها متوفی به زادگاهش منتقل شده است اما تمام این تعداد از طریق بهشت‌زهرا (س) کارهایشان انجام و سپس به نقاط دیگر فرستاده شده‌اند.

وضعیت تهران در حال حاضر چگونه است؟‌ آیا نیاز به قرنطینه مجدد وجود دارد؟‌

پیک چهارم کرونا بیشتر خانوادگی بود/احتمال ورود به پیک پنجم

نگاه به آمار و ارقام نشان می‌دهد که وضعیت تهران مطلوب نیست و تهران باید همچنان در وضعیت قرمز تلقی شود بررسی‌ها نشان می‌دهد که اغلب بیماران کرونا در پیک چهارم خانوادگی بوده‌اند و شاید 10 تا 12 نفر از یک خانواده به طور همزمان مبتلا شده‌اند. توجه به این اصل بسیار مهم است که مردم از رفت و آمدهای خانوادگی، میهمانی‌ها،‌عروسی،‌عزا، تولد و حضور در ستادهای انتخاباتی سربسته خودداری کنند در صورتی که این موارد رعایت نشود، احتمال دارد که وارد پیک پنجم هم بشویم و از انتظارها دور نیست. پس مصرانه از شهروندان تقاضا می‌کنم حتی‌الامکان از میهمانی‌های خانوادگی جلوگیری کنند و میهمانی‌ها را به تعویق بیندازند.

افرادی که واکسن زده‌اند آیا احتمال انتقال بیماری را دارند؟

چه افرادی که واکسن زده‌اند و چه آنهایی که واکسن نزده‌اند همچنان از ماسک استفاده کنند

برخی از خانواده‌ها می‌گویند اگر مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها واکسن زده‌اند می‌توانند بدون ماسک در همه جا تردد داشته باشند اما همین جا اعلام می‌کنم که ما مواردی را داشته‌ایم که فرد از خارج از کشور وارد ایران شده و از واکسن فایزر هم استفاده کرده و دو نوبت تزریق داشته و باز هم به این ویروس مبتلا شده است. البته شاید به مرگ منجر نشود اما مبتلا شده و می‌تواند این بیماری را به بقیه منتقل کند بنابراین چه افراد که واکسن زده‌اند و چه آنهایی که واکسن نزده‌اند همچنان از ماسک استفاده کرده، شست‌وشوی دست‌هایشان را انجام و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

با توجه به افزایش آمار فوتی‌های ناشی از کرونا و اینکه مدام مسؤولین اعلام می‌کنند ظرفیت بهشت‌زهرا ظرف یکی دو سال آینده پر می‌شود، در حال حاضر وضعیت قبور چگونه است.

مشکل در قبور نداریم/از پرسنل بهشت زهرا تشکر می کنم

در بهشت‌زهرا (س) به طور طبیعی روزانه 180 تا 200 مرگ معمولی داریم و در ایام کرونا فوتی‌های ناشی از کرونا هم وارد بهشت‌زهرا (س) می‌شوند و همین امر میزان کار پرسنل بهشت‌زهرا (س) را افزایش داده است البته همین جا، جا دارد بگویم ما در زمینه کفن و دفن اموات بسیار خوب عمل کردیم بسیاری از کشورها مثل هند، نیویورک و ... در زمان پیک کرونا که نزدیک به هزار فوتی داشتند برای دفن آنها دچار مشکل شدند. ما با توجه به اینکه ناراحت هستیم برای از دست دادن عزیزان‌مان اما کمترین مشکل را در زمینه کفن و دفن داشتیم و من جا دارد که از شهرداری تهران ، کارکنان بهشت‌زهرا (س) و معاونت خدمات شهری شهرداری تهران تشکر کنم.

در خصوص قبور اضطراری هم باید بگویم مشکلی نداریم و در آینده هم مشکلی نخواهیم داشت اما باید همه با هم مراقب باشیم و مسیری را طی کنیم که میزان مرگ و میر ناشی از کرونا به صفر برسد و تا زمانی که یک فوتی هم داشته باشیم بدان معناست که می‌توانیم در معرض خطر ابتلا قرار بگیریم.

با توجه به افزایش فوتی‌ها چه تجهیزاتی برای بهشت‌زهرا (س)‌ تا کنون خریداری شده که مشکلی ایجاد نشود.

شهرداری تهران نیازهای شهروندان را برطرف می‌کند و ما برای زیرساخت‌ها برنامه داریم با توجه به افزایش فوتی‌ها از اسفند سال 98 تا کنون کمبودهایی در بهشت‌زهرا (س) وجود داشت و ما سردخانه‌های مجهزی خریداری کردیم که امروز کمترین مشکل در این زمینه وجود دارد.

اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه تعداد فوتی‌ها بالاست و متوفیان چند روز نگهداری می‌شوند در اینباره توضیح می‌دهید.

بهشت زهرا متوفی را نگه نمی دارد/شاید برخی خانواده ها با توجه به شرایط شان بخواهند متوفیشان چند روز دیرتر به خاک سپرده شود

ببینید بهشت‌زهرا (س) متوفیان را نگه نمی‌دارد ممکن است خانواده‌ها بنا به دلایلی بخواهند که تاریخ کفن و دفن را تغییر دهند تا مثلا فرزندانشان از خارج از کشور برسند موارد این چنینی وجود دارد که متوفی با نظر خانواده می‌ماند اما اینکه سازمان بهشت‌زهرا بخواهد متوفیان را نگه دارد درست نیست من همین جا از تمامی کارکنان بهشت‌زهرا تشکر می‌کنم و تنها نگرانی ما فرسودگی این افراد است که یک و نیم سال است درگیر این ویروس شده‌اند اما در تمامی این مدت تمامی فوتی‌ها را بر اساس موازین شرعی کفن و دفن کرده‌اند. میزان کارشان افزایش زیادی یافته اما همه کارها را به درستی انجام داده‌اند.

یکی دیگر از مشکلات حضور مردم در سیستم حمل و نقل عمومی است عده‌ای معتقدند که مترو و اتوبوس از مهمترین مکان‌های شیوع کروناست البته هرازچندگاهی هم برای کاهش مسافر در سیستم حمل و نقل عمومی طرح ترافیک لغو می‌شود مدیران شهری تأکید دارند که لغو طرح ترافیک تأثیری در کاهش مسافران ندارد در اینباره توضیح می‌دهید.

 2.6 تا 3 درصد حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا تأثیر دارد

ما باید همیشه مستند صحبت کنیم بر اساس مستندات و مطالعات در داخل و خارج از کشور حمل و نقل عمومی تأثیر چندانی در گسترش کرونا ندارد چرا که زمان ماندگاری مردم در سیستم حمل و نقل عمومی کم است و در این مدت هم همه ماسک زده‌اند. در پیک چهارم کرونا زمانی که از بیماران علت را جویا می‌شدند بیشتر اعلام می‌کردند که یا در مراسم ختم یا دید و بازدید عید و یا در میهمانی‌ها به این ویروس مبتلا شدند و کمترین موارد مربوط به سیستم حمل و نقل عمومی بود. 2.6 تا 3 درصد حمل و نقل عمومی در شیوع کرونا تأثیر دارد و نزدیک به 50 درصد شیوع خانوادگی بوده و یا اینکه افراد در میتینگ‌ها و جلسات شرکت کردند.

در خصوص تأثیر طرح ترافیک هم باید بگویم طرح ترافیک در کاهش یا افزایش کرونا تأثیر چندانی ندارد و مطالعات در هیچ جای دنیا این موضوع را که اجرای طرح ترافیک در شیوع کرونا تأثیر دارد را تأیید نکرده است. باز هم تأکید می‌کنم شرکت در میهمانی‌ها و مراسمات در انتقال ویروس کرونا نقش مهم‌تری دارد.

ببینید همین جا در خصوص وظایف شهرداری‌ها در برابر بیماری‌های مسری هم باید بگویم که بر اساس ماده 55 قانون شهرداری‌ها تکلیف شهرداری‌ها در زمان بیماری‌های مسری مشخص است و لذا وظایفی دارند که باید آن را انجام دهند البته شهرداری تهران در این ایام تا جایی که توانسته به وظایف خود عمل کرده است. ما باید حتماً در سیستم حمل و نقل عمومی فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و همچنین شهروندان از ماسک استفاده کنند و باز هم تأکید می‌کنم شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون تأثیر زیادی دارد.

در خصوص واکسیناسیون رانندگان تاکسی چه اقداماتی انجام شده است این در حالی است که تعداد زیادی از رانندگان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند.

همچنان به دنبال واکسیناسیون رانندگان تاکسی هستیم

شورای شهر پیگیر این موضوع است این را هم بگویم که ما رانندگان تاکسی زیادی داشتیم که مبتلا شدند شاید مسافری که نه علائم داشته و یا علائم داشته و فکر می‌کرده سرما خورده سوار تاکسی شده و به راننده منتقل کرده است. البته ما همچنان به دنبال واکسیناسیون رانندگان تاکسی هستیم.

ضدعفونی سیستم حمل و نقل عمومی چقدر تأثیر در کاهش شیوع کرونا دارد؟

ما همچنان ضدعفونی کابین‌های مترو و اتوبوس را انجام می‌دهیم اما تحقیقات نشان داده که تأثیری در کنترل این بیماری ندارد چرا که این بیماری بیشتر از راه تنفس است و اگر افراد ماسک بزنند به این بیماری مبتلا نمی‌شوند و ما از شهروندان می‌خواهیم که در اتوبوس و مترو با دو ماسک بروند.

پارک‌های تهران چقدر در شیوع کرونا تأثیر دارند این در حالی است که ما شاهدیم مردم به طور دسته جمعی به پارک‌ها رفته و بعضا اتراق می‌کند.

تعداد زیادی پارک در تهران وجود دارد و ما تقریبا در تمام محلات حداقل یک بوستان داریم البته در این دوره مدیریت شهری هم 28 باغ خریداری شده و هزینه آن از صندوق باغات که جریمه قطع درختان و خشکاندن درختان در آن واریز می‌شد پرداخت شده است مردم در ایام کرونا می‌توانند به پارک‌ها بروند اما باید فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند تعطیلی پارک‌ها ضرورت ندارد و نتایج مطالعات مستمر بر روی رفتارهای ویروس کرونا نشان داد که این ویروس در فضاهای باز مشکل کمتری ایجاد می‌کند البته من همینجا خواهش می‌کنم با توجه به اینکه به انتخابات شورا و ریاست جمهوری نزدیک می‌شویم از همه کاندیداها می‌خواهم که اولویت اولشان حفظ جان طرفدارانشان باشد و حتی‌الامکان تبلیغات به صورت مجازی انجام شود. فضای محازی  وجود دارد و در کشور ما هم دسترسی به اینترنت مطلوب است و اکثر خانواده‌ها به اینترنت دسترسی دارند و فاصله‌گذاری اجتماعی هم رعایت شود و از خوردن و آشامیدن در مکان های پرجمعیت جلوگیری شود چرا که وقتی ماسک برداشته شود و فرد در حین خوردن غذا و یا چای صحبت کند حجم زیادی ویروس وارد بدنش می‌شود امکان دارد فردی در آنجا مبتلای بدون علامت و یا مبتلای علامت‌دار باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول