اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

مسئول گروه تحقیقاتی واکسن «برکت»: کشورهای صاحب‌نام، تکنولوژی تولید واکسن را از ایران گرفتند/ اقبال مردم به واکسن ایرانی در نظرسنجی‌ها

مسئول گروه تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با بیان اینکه برخی از کشورهای صاحب‌نام تکنولوژی تولید واکسن را از ایران گرفتند گفت: اقبال به واکسن ایرانی بسیار بیشتر از واکسن خارجی است.

مسئول گروه تحقیقاتی واکسن «برکت»: کشورهای صاحب‌نام، تکنولوژی تولید واکسن را از ایران گرفتند/ اقبال مردم به واکسن ایرانی در نظرسنجی‌ها

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،  پایگاه KHAMENEI.IR  گفت‌وگویی با دکتر حسن جلیلی، مسئول گروه تحقیقاتی تولید واکسن ستاد اجرایی فرمان امام(ره) انجام داده است که بخش‌های مهم آن در ادامه می‌آید.
 


برخی از کشورهای صاحب‌نام تکنولوژی تولید واکسن را از ایران گرفتند

- ما در تولید واکسن یک قدمت صدساله داریم. اگر مایه‌کوبی را هم نوعی واکسن بدانیم، از زمان امیرکبیر تولید واکسن در کشور آغاز شد. پس، ما در این زمینه قدمتی به اندازه‌ی یک قرن داریم.

- برخی از کشورهایی که در حال حاضر صاحب تکنولوژی تولید واکسن هستند، این تکنولوژی را از ایران گرفتند؛ یعنی ایران برای توسعه‌ی واکسن به این کشورها کمک کرده است.

جزو ده کشور اول تولید واکسن کرونا هستیم

- بعد از انقلاب رشته‌های دانشگاهی مرتبط با ساخت واکسن توسعه پیدا کرد.

- ما در حال حاضر جزو ده کشور اولی هستیم که توانستیم ادعا کنیم واکسن کرونا را تولید کردیم و توانایی تولید انبوه آن را داریم.

به هر تکنولوژی توسعه‌یافته در دنیا دسترسی پیدا می‌کنیم

- فناوری جدیدی که اخیراً برای ساخت واکسن به‌وجودآمده، تولید واکسن بر پایه‌ی ام.آر.ان.آ (mRNA) است.

- در کشور ما هم گروه‌های دانش‌بنیان و مؤسسات بزرگی مثل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام و گروه دارویی برکت تحقیقات خودشان را در مورد توسعه‌ی واکسن بر پایه‌ی ام.آر.ای.نی شروع کردند.

- در کشور ما -با توجه به توسعه‌ی زیرساخت‌هایی که سال‌های اخیر اتفاق‌افتاده به‌ویژه‌ توسعه‌ی دانش نیروی انسانی فرهیخته و تحصیل‌کرده در حوزه‌های مختلف- این امکان هست که با تحقیق و توسعه به هر تکنولوژی توسعه‌یافته در دنیا دسترسی پیدا کند.

شاکله‌ و بدنه‌ی اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان جوانان هستند

- در کشور ما در طی سالیان اخیر، رهبر انقلاب تأکید زیادی بر توسعه‌ی شرکت‌های دانش‌بنیان داشتند. ایشان بارها از اقتصاد دانش‌بنیان سخن گفتند، اقتصادی که متکی به شرکت‌های دانش‌بنیان باشد.

- شرکت‌های دانش‌بنیان معمولاً جوانان فارغ‌التحصیلی هستند که روی پای خودشان ایستاده‌اند و دارند کار می‌کنند. شاکله‌ و بدنه‌ی اصلی‌ آن‌ها غالباً جوان است.

هیچ‌وقت از جوانان کلمه‌ی «نمی‌توانم» را نشنیدم

- در یک سال اخیر در ماجرای کرونا، گروه دارویی برکت در زمینه‌ی کیت و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام در زمینه‌ی توسعه‌ی ونتیلاتور کار کرد و بعد سراغ واکسن آمدند.

- من در همه‌ی این فعالیت‌ها به‌نوعی شاهد و ناظر بودم و هیچ‌وقت از این جوانان کلمه‌ی «نمی‌توانم» را نشنیدم. بنابراین، شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان نقطه‌ی امیدواری کشور در طی سالیان آینده هستند.

- زمانی ما واردکننده‌ی ونتیلاتور بودیم، ولی الآن به‌خاطر شرکت‌های دانش‌بنیان و همین جوانان صادرکننده‌ایم.

عده‌ای هنوز آن خودباوری لازم را ندارند/ کشور پتانسیل یک جهش عظیم را دارد

- متأسفانه این باور نه‌تنها در زمینه‌ی تولید واکسن، بلکه در خیلی از محصولات هم وجود دارد که ایرانی نمی‌تواند چنین کارهایی انجام دهد.

- دلیل اوّل اینکه این افراد هنوز در بطن شرکت‌های دانش‌بنیان یا هسته‌های پژوهشی ورود نکردند و توانایی این افراد را ندیدند.

- دلیل دوم اینکه ما طی سالیان گذشته وارداتمان خیلی زیاد بود و شرکت‌های دانش‌بنیان ما اصلاً توانایی رشد اقتصادی نداشتند.

- عده‌ای هنوز آن خودباوری را ندارند و عده‌ی دیگری هم در فضای دانش‌بنیان‌ها ورود نکردند.

تحریم‌ها فرآیند تحقیقات ما را متوقف نکرد

- تحریم‌ها فرآیند تحقیقات ما را متوقف نکرد، ولی کند کرد؛ یعنی دسترسی ما به برخی از اطلاعات و وسایل آزمایشگاهی را محدود کرد.

- وسایل آزمایشگاهی مورد نیاز تحقیقات واکسن هم هیچ ربطی به مسائل دیگری نداشت، ولی آن‌ها رصد می‌کردند و مانع می‌شدند.

اقبال به واکسن ایرانی در نظرسنجی‌ها بسیار بیشتر از واکسن خارجی است

- اقبال ملت ایران به واکسن ایرانی در نظرسنجی‌ها بسیار بیشتر از واکسن خارجی است که برای من غیرقابل تصور است.

- بحمداللّه ما در این زمینه مشکلی نداریم. بنابراین، ما اوّایل فکر می‌کردیم اقناع افکار عمومی سخت باشد، ولی بحمداللّه اقناع افکار عمومی سخت نبود.

هدف، وکسیناسیون در کوتاه‌ترین زمان ممکن است

- ستاد اجرایی فرمان حضرت امام به فکر سود یا منفعت اقتصادی نیست و می‌خواهد زودتر همه‌ی کشور را واکسینه کند.

- هدف ما این است که در کوتاه‌ترین زمان ممکن بتوانیم کل جمعیت را واکسینه کنیم و فرضمان بر این بود که ممکن است واکسن وارداتی به ما ندهند.

هفت کشور دنیا از ما تقاضای خرید واکسن داشتند

- تا آنجایی که من اطلاع دارم، هفت کشور دنیا از ما تقاضای خرید واکسن داشتند. بعضی‌ از کشورها مکاتبه کردند و بعضی‌هایشان هم تماس گرفتند و درخواست واکسن کردند.

- کشورهای مکاتبه‌کننده، در مرحله‌ی اوّل، تقاضای بیست میلیون دوز واکسن کردند؛ امّا در زمینه‌ی صادرات باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصمیم بگیرد و سیاست‌ها را تنظیم کند که چه موقع می‌توان واکسن را صادر کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول