اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

بلینکن: روابط آمریکا با روسیه به مسکو بستگی دارد

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به لفاظی‌ها و تحریم‌های کاخ سفید علیه کرملین گفت، ایجاد روابط با ثبات با روسیه، به تصمیم مسکو بستگی دارد.

بلینکن: روابط آمریکا با روسیه به مسکو بستگی دارد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا یکشنبه شب گفت ایجاد روابط مستحکم با روسیه به تصمیم روسیه بستگی دارد.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، بلینکن در مصاحبه با «سی‌اِن‌اِن» درباره دیدار اخیرش با «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: «گفت‌وگویی مثبت مشابه مذاکرات تجاری داشتیم که حدود دو ساعت طول کشید. گرچه رئیس جمهور [جو] بایدن نیز با رئیس جمهور [ولادیمیر] پوتین بسیار صریح صحبت کرده است و من همان حرف‌های رئیس جمهور بایدن به رئیس جمهور پوتین را به لاوروف زدم و گفتم که ما روابط باثبات‌تر و قابل پیش‌بینی‌تر با روسیه را ترجیح می‌دهیم».

او در ادامه گفت: «به وضوح، زمینه‌هایی وجود دارد که هردو در آن منافع مشترک داریم. خواه در زمینه افغانستان باشد، خواه ثبات راهبردی یا توافقات کنترل تسلیحات یا تغییرات اقلیمی».

وزیر امور خارجه آمریکا بدون اشاره به تشدید لفاظی‌های کاخ سفید علیه کرملین ظرف چند ماه گذشته و تحریم‌های واشنگتن علیه مسکو، مدعی شد: «واقعاً مهم است که درباره آنچه انجام می‌دهید و اینکه چرا آن را انجام می‌دهید کاملاً شفاف باشید و در نهایت این بستگی به روسیه دارد که تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد روابط با‌ثبات‌تر و قابل‌پیش‌بینی‌تری داشته باشد. باید این پیشنهاد را به آزمایش بگذاریم».

این در حالی است که چندی پیش آمریکا تلاش کرده بود با به راه انداختن کودتا در بلاروس و ترور مقامات این کشور متحد روسیه، دست به براندازی بزند.

بلینکن روز گذشته (یکشنبه) در بیانیه‌ای بازداشت یکی از مخالفان دولت بلاروس را «اقدام شوکه‌کننده»  توصیف کرد و گفت، آمریکا به آن پاسخ خواهد داد.

وزیر امور خارجه روسیه پنجشنبه شب در نشستی خبری درباره دیدارش با بلینکن گفت: «واشنگتن از برنامه‌ای برای استقرار بیشتر و چشمگیر نیروی نظامی در لهستان صحبت می‌کند که نقض مستقیم معاهده فاندینگ ۱۹۹۷ میان روسیه و ناتو است».

لاوروف در ادامه گفت: «امیدوارم کشورهای ناتو این را درک کنند که این مسئله‌ای دوجانبه نبوده و مستقیماً به تعهدات چندجانبه این بلوک در قبال روسیه مربوط است».

با این حال سخنگوی کرملین پس از انجام این دیدار با مثبت ارزیابی کردن آن گفت که این گفت‌وگوها به تحلیل روابط دو کشور کمک کرده اما روند عادی‌سازی روابط، امری ساده نخواهد بود.

وزیر امور خارجه آمریکا همچنین روز یکشنبه در مصاحبه با «اِی‌بی‌سی نیوز» درباره برنامه سلاح‌های اتمی کره شمالی گفت: «دولت‌های جمهوری‌خواه و دموکرات قبلی هردو تلاش تلاش کردند با آن مقابله کنند و هیچ کدام موفق نشدند. در واقع این مشکل به مرور، بزرگ‌تر و خطرناک‌تر شده است».

رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا افزود:‌ «قرار نیست چانه‌زنی بزرگی انجام دهیم و به‌صورت یکجا مشکل را حل کنیم. باید این کار از طریق دیپلماسی به‌وضوح کالیبره شده‌ای انجام گیرد.کره شمالی باید گام‌های روشنی را برداشته و در این مسیر حرکت کند».

رئیس جمهور کره جنوبی روز شنبه در نشست خبری با جو بایدن گفت، انتظار دریافت پاسخ مثبتی از سوی کره شمالی دارد و سئول در کنار واشنگتن وظیفه فوری و مهم خلع سلاح اتمی کامل و برقراری صلح پایدار در شبه‌جزیره کره را در دستورکار دارند.

بایدن نیز با اشاره به اینکه هر آنچه کره شمالی بخواهد به دست نخواهد آورد گفت، در صورتی قبول می‌کند با «کیم جونگ اون» رهبر این کشور پای میز مذاکره بنشیند که او پیش‌تر با خلع سلاح شبه‌جزیره کره موافقت کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول