اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دلار جهانگیری و هفت تپه!

یک وجه مشترک دلار جهانگیری و ماجرای هفته تپه هزینه‌های سنگین سیاسی بود که به نظام تحمیل شد و اعتماد عمومی آسیب دید.

دلار جهانگیری و هفت تپه!

گروه سیاسی خبرگزاری فارس، یادداشت میهمان- امیرابراهیم رسولی: چه نسبتی بین دلار جهانگیری و هفت تپه وجود دارد؟ شاید در بادی امر برقراری ارتباط بین این دو عجیب و غریب به نظر برسد. اما اینگونه نیست!

تصمیم به تعیین نرخ دلار دولتی به قیمت 4200 تومان و نیز واگذاری شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت تپه با خمیر مایه واحد شکل گرفت. اما هر دو به منبع رانتهای بزرگ تبدیل شدند. مبنای تصمیم گیری دولت روحانی با مبنای ظاهرپسند دفاع از قدرت خرید مردم و خصوصی سازی صنایع دولتی بود اما کنار زدن روتوش و ظاهرسازیهای آمیخته به توجیهات قانونی نشان می دهد هدف اصلی هر دو تصمیم توزیع رانت بوده است.

دلار 4200 تومانی که به دلار جهانگیری معروف شده است دستکم 30 میلیارد دلار از ذخایر ارزی کشور را در شرایط تحریم و سختی بر باد داد. به نام کنترل تورم و قیمتها و به کام رانتخورانی که دسترسی به این خوان گسترده داشتند. از فامیل نزدیک که با این دلار موز وارد کرد تا رانتخوار سیاسی که اساسا کالایی وارد نکرد! همگی متنعم از این خوان گسترده شدند.

در ماجرای هفته تپه هم به نام کارگران و تقویت بخش خصوصی اما در باطن اعطای رانت به نورچشمی که حامی سیاسی دولت روحانی بود. از همان ابتدا کارگران شرکت هفت تپه ناراضی شده و حق هم داشتند. بماند که موج سورانی هم با اغارض سیاسی در صدد بهره برداری از آب گل آلود برآمدند.

وجه مشترک دیگر دلار جهانگیری و هفته تپه هزینه های سنگین سیاسی بود که به نظام تحمیل شد. اعتماد عمومی آسیب دید. توزیع رانت موجب تشکیک در افکار عمومی نسبت به پاکدستی مسئولان می شود. جوانانی که باید یاد بگیرند برای پیشرفت به توان خود تکیه کرده و کار آفرین باشند، در می یابند باید دنبال رانت باشند!!

لذا اثر ثانویه توزیع رانت و فساد بسیار شدیدتر از اثر اولیه آن است. در فاز اول داریی های ریالی و در فاز دوم دارییهای معنوی کشور به یغما می رود.

حالا قوه قضاییه هم به داستان ورود پیدا کند که ورود پیدا کرد ممکن است موضوع واگذاری هفت تپه را منتفی کند و مانع رانت شود. اما در ماجرای 30 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی نمی شود براحتی یقه متخلفان را گرفت و تازه مسبب را هم پیدا کرد معلوم نیست بتوان همه پولهای بر باد رفته را به بیت المال بازگرداند.

بر فرض هم که پولها به بیت المال بازگردد، وقتی دولتی با مشخصات روحانی بر سر کار باشد، باز هم پولها را بصورت رانتی بین نورچشمی ها توزیع می کند. تازه ضرباتی که به حاکمیت وارد می شود و افکار عمومی را دچار شک و تردید می کند، به این راحتی قابل ترمیم نیست و ای بسا اثراتش برای همیشه باقی بماند.

لذا باید زنجیره رانت را باطل کرد. اگر دلار جهانگیری و واگذاری هفت تپه به شکلی که شاهد بودیم از اساس اتفاق نمی افتاد، ایا الان این همه هزینه را داده بودیم؟ واضح است که خیر!

لذا به قول سهراب سپهری چشمها را باید شست جور دیگر باید دید!

باید سر افعی فساد را کوفت. رانتخوارانی که افعی وار در دولت لانه کرده و قصد دارند با تشکیل دولت سوم روحانی همچنان به رانتخواری ادامه بدهند.

آقای رییسی بر اساس برنامه و کارنامه اش ثابت کرده می تواند این زنجیره فساد و رانت را برای همیشه پاره کند. سر افعی فساد را خواهد کوبید!

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول