اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن تمدید شد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد.

گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن تمدید شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ ۲۴ ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد.

وی در آغاز کنفرانس خبری خود در خصوص تمدید تفاهم ایران و آژانس گفت: «امروز بحث‌ طولانی و مفصلی با دکتر (علی اکبر) صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و توانستیم در خصوص دو موضوع با یکدیگر توافق کنیم».

گروسی در خصوص این دو مورد توضیح داد: «این توافق به تفاهم فنی دوجانبه موقتی مربوط می‌شود که در ماه فوریه در تهران در خصوص آن به توافق رسیدیم. اول اینکه، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی ما در مکان‌های مختلف در تهران جمع‌آوری می‌شود، همچنان ذخیره خواهد شد. مورد دوم این که تجهیزات، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت که در خصوص آن توافق کردیم، از همین حالا برای مدت یک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (سوم تیرماه ۱۴۰۰) منقضی خواهد شد و این چیزی است که امروز در خصوص آن توافق کردیم».

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس ادامه داد: «اگر این تفاهم‌نامه در تاریخ فوریه حائز اهمیت بود، هم‌اکنون می‌توانم بگویم که اهمیت آن هم‌اکنون بیشتر از آن زمان شده است زیرا از ماه فوریه تاکنون فعالیت‌های زیادی هم از نظر کیفی و هم کمی در ایران صورت گرفته است».

گروسی تصریح کرد: «به جز پارامترهای کلی که در بیانیه مشترک ماه فوریه ارائه دادم، تعدادی اسناد فنی  داریم که جزئیاتی از مکان‌هایی را دارد که ما دوربین‌ها و فلومتر‌ها و سیستم‌های الکترونیک آنلاین در آن‌‌جا نصب کرده‌ایم تا غنی‌سازی که در آن مکان‌ها صورت می‌گیرد را ضبط کند».

وی در خصوص محدود شدن دسترسی آژانس به اطلاعت ضبط شده گفت:  باید این مسئله را بیان کنم که دسترسی‌های آژانس در حدی که در برجام و پروتکل الحاقی وجود داشت، نیست. اطلاعات [دوربین‌ها] تا یکماه آینده نیز تحویل آژانس نخواهد شد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: «یکی از مواردی که در خصوص آن در ماه فوریه موافقت کردیم، این بود که در پایان ضرب‌الاجل توافق ایران و آژانس اطلاعات موجود بر روی تجهیزات فنی پاک خواهد شد که هم‌اکنون چنین چیزی رخ نخواهد داد».

گروسی در پاسخ به سؤال دیگری تصریح کرد: «فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت آژانس همچون روال قبلی انجام گرفته است و همچنان دارد. ما می‌دانیم چه تجهیزاتی در چه مکان‌هایی قرار دارد و برآوردها و محاسبات خود را از آن چه رخ می‌دهد، داریم و می‌دانیم که می‌توانیم در زمان مناسب این برآوردها را طبق اطلاعات پیش زمینه‌ای که در اختیار داریم، پشتیبانی کنیم».

تمدید تفاهم قبلی ایران و آژانس «مشروط» نبوده است

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر احتمال تمدید «مشروط» تفاهم قبلی ایران و آژانس برای مدت یک ماه گفت: «خیر، آژانس برای اجرای تعهدات و اختیارات و فعالیت‌های خود هیچ‌گونه شروطی را نمی‌پذیرد. ما تعهدات و اختیارات خاصی داریم و توافق صورت گرفته قطعاً مشروط نبوده است».

یک مقام مطلع در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دیروز (یکشنبه) گفت که با توجه به پایان یافتن ضرب‌الاجل سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، احتمال تمدید مشروط تفاهم قبلی برای مدت یک ماه وجود دارد.

آژانس به ارتباطات خود با ایران و بررسی شرایط ادامه می‌دهد

گروسی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در خصوص پیامدهای عدم توافق احتمالی طرف‌های برجام برای احیای این توافق هسته‌ای برای ادامه همکاری ایران و آژانس گفت: «در خصوص این مسئله باید در زمان مربوط به خود صحبت کنیم. من با دکتر صالحی توافق کردم ارتباط خود را حفظ کنیم و اوضاع را تحت نظارت داشته باشیم و بنا بر شرایط در خصوص اقدامات بعدی تصمیم‌گیری خواهیم کرد. تا ۲۴ ژوئن اتفاقات زیادی خواهد افتاد».

اطمینان دارم دولت بعدی ایران به همکاری با آژانس ادامه می‌دهد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص تأثیر روند  انتخابات ریاست‌جمهوری ایران بر تداوم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: «من نگرانی ندارم، اطمینان دارم دولت بعدی ایران نیز به همکاری با آژانس ادامه خواهد داد. این به نفع همه خواهد بود».

امیدوارم کارشناسان ایران و آژانس طی روزهای آینده دیدار کنند

رافائل گروسی در خصوص گزارش‌های آتی آژانس از فعالیت‌های هسته‌ای ایران در شرایط فعلی دسترسی محدود آژانس به اطلاعات جمع‌آوری شده گفت: «انتظار داریم که بتوانیم به همان شیوه قبلی گزارش ارائه دهیم. فکر نمی‌کنم که مشکل فنی در این زمینه وجود داشته باشد. دو دور گفت‌وگو بین ایران و آژانس در ایران و وین انجام گرفته است و امیدوارم که کارشناسان فنی ما بتوانند طی روزهای آینده یک دور دیگر گفت‌وگو با همتایان ایرانی خود داشته باشند و سپس می‌توانیم در خصوص اطلاعاتی که در گزارش بعدی ارائه دهیم، تصمیم‌گیری کنیم».

در صورت توافق درباره برجام ایران آمادگی بازگشت به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را دارد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به سؤالی درباره بازگشت ایران به اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی گفت: «آن طور که من در خصوص موضع ایران در این خصوص فهمیده‌ام، آن‌ها آمادگی دارند در صورت حصول توافق در خصوص متن برجام به اجرای پروتکل الحاقی بازگردند».

پیش از این، «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین امروز (دوشنبه) گفته بود: تصمیم جمهوری اسلامی ایران برای ادامه ضبط داده‌های دوربین‌های آژانس حداکثر تا یک ماه دیگر، امروز (دوشنبه) از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید».

غریب آبادی افزود: داده‌های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی‌شود.

وی با ذکر این نکته که داده‌های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند، خاطرنشان کرد: در رابطه با حذف یا انتقال داده‌ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.

در پی سفر اسفند ماه گروسی به تهران بیانیه‌ای مشترکی از سوی ایران و آژانس در سوم اسفند ماه صادر شد. سازمان انرژی اتمی، آژانس را مطلع کرد که به منظور پایبندی به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی (قانون) تحت عنوان «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» (قانون)، ایران اجرای اقدامات داوطلبانه، آنگونه که در برجام آمده است، را از ۵ اسفند ۱۳۹۹ متوقف خواهد کرد و یک تفاهم فنی دوجانبه موقت نیز حاصل شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول