اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

راهی جز مدیریت مصرف برای مقابله با خاموشی‌ها نیست/ نیروگاه اتمی بوشهر به زودی وارد مدار تولید می‌شود

یکی از مسائلی که این روزها به جمع دغدغه‌های مردم اضافه شده، قطعی برق در ساعاتی از شبانه‌روز است که با توجه به زمان امتحانات دانش‌آموزان و گرمای هوا، خانواده‌ها را با چالش‌های بسیاری رو به رو کرده است.

راهی جز مدیریت مصرف برای مقابله با خاموشی‌ها نیست/ نیروگاه اتمی بوشهر به زودی وارد مدار تولید می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، در نگاه نخست شاید تحمل یک یا دو ساعت گرما در طول شبانه‌روز کار سختی نباشد، اما مختل شدن امور بسیاری که با برق مرتبط هستند در کنار سوختن لوازم و کالاهای برقی، خرابی اجناس در فروشگاه‌ها و ... مسائلی است که باید جدی‌تر به آن توجه کرد.

از طرفی با توجه به اینکه در فصل امتحانات مدارس و دانشگاه‌ها قرار داریم و امتحان به صورت مجازی و آنلاین و از طریق اینترنت برگزار می‌شود، قطعی برق در زمان آزمون منجر به بروز مشکلات بسیاری شده است که تا کنون پاسخی برای آن پیدا نشده است.

به نظر می‌رسد بی‌تدبیری دولت در عدم راه‌اندازی به موقع نیروگاه‌ها از یک سو و استخراج رمز ارز که عمدتا به صورت غیرقانونی صورت می‌گیرد، از دیگر سو منجر به بروز این بحران در شرایط خاص فعلی شده است. حال با این شرایط و برای گذر از این بحران، مهم‌ترین اقدام صرفه‌جویی و مدیریت مصرف برق است.

معاون عمرانی استانداری فارس، خشکسالی و شروع زودرس فصل گرما را از عوامل افزایش مصرف برق عنوان کرد و گفت: کاهش نیروگاه‌های برق‌آبی از یک طرف و افزایش مصرف برق به دلیل آغاز فصل گرما از طرف دیگر منجر به ایجاد شرایط فعلی شده است.

محمود رضایی کوچی، در گفتگو با فارس اظهار داشت: همچنین برخی نیروگاه‌ها در شرایط اوورهال و تعمیرات هستند که کم‌کم وارد مدار تولید شده و از میزان خاموشی‌ها کاسته می‌شود.

وی با بیان اینکه سال‌های گذشته نیز همچین شرایطی وجود داشته است، گفت: شرایط فعلی مربوط به سیستم دیسپاچینگ کشوری است چراکه برق به صورت شبکه‌ای اداره می‌شود و نقاط مختلف کشور از شبکه برق می‌گیرند و لذا فارس نیز همچون سایر استان‌ها در معرض خاموشی قرار دارد.

رضایی کوچی با اشاره به اینکه کم کم شرایط رو به بهبود خواهد رفت، از مردم خواست تا با صرفه‌جویی در کاهش میزان خاموشی‌ها اثرگذار باشند و افزود: تنها با ده درصد کاهش مصرف برق، خاموشی‌ها به حداقل خواهد رسید.

معاون استاندار فارس، استخراج رمز ارز را به دلیل مصرف بالای برق و افت فرکانس در افزایش مصرف برق بسیار موثر خواند و افزود: تمام تلاش ما این است تا قطعی برق را به حداقل برسانیم.

نیروگاه اتمی بوشهر به زودی وارد مدار تولید می‌شود

این مسؤول اما در مورد مشکلات امتحانات آنلاین و مسائلی که برای دانش‌آموزان به دنبال خواهد داشت، پاسخ قانع‌کننده‌ای نداشت و تنها به ذکر این نکته بسنده کرد که اینترنت موبایل در زمان قطعی برق مشکلی ندارد و شبکه پشتیبان این موضوع را حمایت می‌کند.

وی در ادامه در پاسخ به اینکه چرا اوورهال نیروگاه‌ها با توجه به اشراف نسبت به خشکسالی و رسیدن زودرس فصل گرما، به زمان دیگری موکول نشده است، گفت: در طول سال دو پیک مصرف برق وجود دارد که یکی در زمستان به دلیل افزایش مصرف گاز و قطعی گاز و جایگزینی با برق است و دوم با آغاز فصل گرما، پس زمان دیگیری برای اوورهال وجود ندارد.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اضافه شدن نیروگاه‌های دیگری همچون نیروگاه اتمی بوشهر به مدار تولید گفت: قطعا هرچه جلوتر می‌رویم هوا گرم‌تر و مصرف برق بیشتر خواهد شد؛ لذا برای کاهش خاموشی‌ها ناگزیر به صرفه‌جویی در مصرف برق و مدیریت انرژی هستبم تا کار از این دشوارتر نشود.

خاموشی‌های احتمالی تا شهریور ادامه دارد

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز نیز گرمای هوا و کاهش قابل ملاحظه بارندگی را عامل اصلی کمبود تولید بری عنوان کرد و از کاهش چهار هزار مگاواتی نیروگاه‌های برق‌آبی خبر داد.

احمدی، با تاکید بر لزوم صرفه‌جویی ۱۰ تا ۲۰ درصدی در مصرف برق، گفت: برنامه خاموشی احتمالی از طریق جدولی در مناطق مختلف تهیه و در اختیار شهروندان قرار داده شده است تا بر اساس آن، مردم نسبت به ساعات خاموشی مطلع باشند.

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه در این جدول استناد از روز یکشنبه دوم خرداد ماه، یعنی روز گذشته است، که در صورت کمبود تولید قطعی برق را شاهد خواهیم بود، به این معنا که ممکن است برای منطقه‌ای ساعتی برای قطعی اعلام شده باشد، اما به دلیل تولید کافی قطعی برق رخ ندهد اما در صورت قطعی، ساعت همان خواهد بود که در جدول ذکر شده است.

احمدی، مصرف برق کولرهای گازی را چهار برابر کولرهای آبی عنوان کرد و گفت: کولرهای گازی با افزایش میزان مصرف تا هفت برابر هزینه را افزایش می‌دهند بنابراین بهتر است در دمای مناسب ۲۵ درجه تنظیم شده و در ساعات خنک‌تر استفاده نشوند.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق شیراز، مدیریت مصرف را در کنترل شرایط فعلی مهم خواند و گفت: خاموش کردن تنها یک لامپ اضافه معادل با روشن ماندن یک لامپ دیگر است لذا همه مردم توجه کنند که همکاری به جهت مدیریت مصرف منجر به قطع خاموشی‌ها خواهد شد.

وی افزود: تا اضافه شدن نیروگاه‌های اوورهال و کاهش مصرف برق احتمالا تا شهریورماه شاهد خاموشی‌های مشخص شده خواهیم بود.

به گزارش فارس، آنچه مسلم است در کنار همه کمی‌ها و کاستی‌های موجود و کم‌کاری‌های دولت در رسیدن به شرایط فعلی عزم همگانی برای مدیریت مصرف برق به‌عنوان موثرترین روش کاهش خاموشی‌ها به شدت احساس می‌شود.

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول