اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

ماجرای ممنوعیت استفاده از ساز در گورستان/ حناچی سکوت خود را شکست!

چند روزی است خبر ممنوعیت استفاده از ساز در بهشت زهرا مطرح شده است. مدیران شهری می گویند این موضوع جدید نیست. عضو شورا خواستار ارائه مستندات شهرداری در این زمینه شد و حناچی هم اعلام کرد هر موضوعی نیاز به مصوبه شورا ندارد.

ماجرای ممنوعیت استفاده از ساز در گورستان/ حناچی سکوت خود را شکست!

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،‌ چند روزی است که خبر ممنوعیت استفاده از آلات موسیقی در بهشت زهرا مطرح شده است و این موضوع از نصب بنری در سراسر بهشت زهرا آغاز شد. این در حالی است که به گفته مدیران شهرداری، ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی از گذشته در بهشت زهرا اجرا می‌شده است.

 ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی از گذشته در سازمان بهشت زهرا اجرا می‌شد

حواشی زیادی ایجاد شد. سعید خال رئیس سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران در این باره تأکید کرد که ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی از گذشته در سازمان بهشت زهرا اجرا می‌شد. زمانی که خانواده متوفی برای انجام امور خاکسپاری به بهشت زهرا مراجعه می‌‌کند، از سوی سازمان قبضی به خانواده داده می‌شود که در آن تمام دستورالعمل‌های تدفین و برگزاری مراسم آمده است. 

ممنوعیت نصب سنگ قبرهای نامتعارف/دستورالعمل جدیدی وضع نشده است/بنر به نوعی اطلاع‌رسانی عمومی است

وی ادامه داد:‌ استفاده نکردن از ادوات موسیقی،‌ نصب نکردن سنگ‌های نامتعارف قبر و... از جمله مواردی است که به اطلاع خانواده متوفی می‌رسد و از این رو دستورالعمل جدیدی وضع نشده است. 

رئیس سازمان بهشت زهرا شهرداری تهران به بنرهای نصب شده در بهشت زهرا اشاره کرد و گفت: این بنر به نوعی اطلاع‌رسانی عمومی درباره توجه به موضوعاتی است که از پیش در سازمان بهشت زهرا اعمال می‌شد و این اقدام تنها به منظور یادآوری برخی از ممنوعیت‌ها در سازمان بهشت‌زهراست، زیرا استفاده از ادوات موسیقی مانند نی، دف و دیگر آلات موسیقی در حال افزایش است و باز هم تأکید می‌کنم، ممنوعیت استفاده از ادوات موسیقی دستورالعمل تازه‌ای نیست و از گذشته در سازمان بهشت‌زهرا اعمال می‌شد. 

حق شناس: از آقای شهردار درباره مستنداتی که منجر به نصب بنر شد سؤال کردم/حناچی پاسخ نداد

اعضای شورای شهر به موضوع واکنش نشان داده و تأکید کردند که باید مستندات لازم در این زمینه از سوی مدیران ارئه شود. محمدجواد حق‌شناس رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در این باره گفت: از آقای شهردار درباره مستنداتی که منجر به نصب این بنر شده سؤال کردم، اما متأسفانه پاسخی دریافت نکردم. 

استفاده از آلات موسیقی در مراسم‌ها عمومیتی ندارد

وی ادامه داد: این اقدام برایم عجیب بود، طرح اینگونه محدودیت‌ها ضرورتی ندارد، چرا که اصلاً استفاده از آلات موسیقی در مراسم‌ها عمومیتی ندارد و بیان آن ممکن است موجب سوءتفاهم شود. 

عضو شورای شهر تهران افزود: مراسم شادی و عزاداری مردم تابعی از فرهنگ، سنن و آداب و رسوم است. این آداب در طی قرن‌ها منتقل شده و فرهنگ و آئین است و یکی از ماندگارترین و منسجم‌ترین آئین‌های مردم ما آئین سوگواری است و به ویژه در دو سال اخیر که درگیر شیوع کرونا بودیم، شاهدیم که مردم در زمینه سوگواری با بحران و اختلال روبه‌رو شدند. 

به گفته حق‌شناس،‌ یکی از مشکلات امروز جامعه این است که مردم عزیز وقتی با مصیبت مرگ ناشی از کرونا مواجه می‌شوند، نمی‌توانند به درستی مراسم سوگواری خود را در مساجد، تکایا و مکان‌های سرپوشیده برپا کنند و طبیعی است که بخش عمده مراسم‌ها به فضای باز گورستان‌ها منتقل می‌شود.

وی به شرایط بهشت زهرا در دو سال گذشته اشاره کرد و گفت:‌ البته مسئولان بهشت‌زهرا در طی این مدت یکی از درخشان‌ترین خدمات را به کسانی که عزیزان خود را از دست دادند در روزگاری که کرونا بیداد می‌کند ارائه دادند و عملکرد آنها جای تقدیر دارد. 

حق‌شناس در ادامه در خصوص اینکه شهرداری مجاز به ایجاد این ممنوعیت است، اعلام کرد:‌ خیر، انتظار ما این است اگر قرار است محدودیتی به این شکل اعمال کنند، باید دستورالعمل و قاعده و دستورالعمل‌های بدون استناد قابل قبول نیست. 

حناچی:  هر موضوعی نیاز به مصوبه شورا نیست/ قبرها بسیار کنار هم هستند و باید حال همه شهروندان رعایت شود

با توجه به اینکه برخی از اعضای شورا خواستار ارائه مستندات از سوی مدیران شهری شدند، اما مدیران شهری معتقدند که  هر موضوعی نیاز به مصوبه شورا نیست. پیروز حناچی شهردار تهران چند روز بعد از انتشار این خبر واکنش نشان داد و گفت: برخی مسائل عرف جامعه است و باید همه نظرات را مدنظر قرار داد. 

وی در خصوص ممنوعیت ورود آلات موسیقی در بهشت‌زهرا گفت: در مواردی که اختلاف‌نظر هست، باید ما هر دو نظر را رعایت کنیم و در هر موضوعی نیاز به مصوبه شورای شهر نیست، چون برخی از موارد عرف جامعه و حتی شرعی است و برخی موارد باید در محیط‌های عمومی رعایت فضای عمومی انجام شود. قبرها بسیار کنار هم هستند و باید حال همه شهروندان رعایت شود. 

 وظیفه داریم موارد شرعی را رعایت کنیم

شهردار تهران تأکید کرد: سیاست عمومی شهردار تهران این است که وجدان عمومی را در مواردی که اختلاف‌نظر وجود دارد درنظر بگیرند. اینطور نیست که برای همه موارد مصوبه شورا داشته باشیم. خیلی چیزها عرفی، قانونی و شرعی است و وظیفه داریم موارد شرعی را رعایت کنیم. البته ما هم نگفتیم که کسی سوگواری نکند. 

آرامش میت را فدای آرامش و کلاس خود نکنیم

کارشناسان مذهبی نظر خود را در این باره اعلام کردند. حجت‌الاسلام علی سعیدیان کارشناس مذهبی می‌گوید که آرامش میت را فدای آرامش و کلاس خود نکنیم. 

وی ادامه داد: زمانی که فردی از دنیا می‌رود، اول باید به فکر آرامش او و سپس آرامش اطرافیان و صاحبان عزا باشیم. در آیات و روایات داریم که بعد از جدا شدن روح از بدن، مدتها روح فرد نسبت به اطراف خود آگاه است و هنوز انقطاع کامل از دنیا برای او رخ نداده است. توصیه دین و بزرگان این است که در این لحظات و ساعات برای او قرآن قرائت، زیارت عاشورا و تلقین‌هایی برای یادآوری ربانیت خدا صورت گیرد. 

وی ادامه داد:‌ در روایات داریم که بعد از قرار دادن میت در قبر، برایش تلقین خوانده شود. جسم او که از دست رفته است، بنابراین روحش آگاه است و باید این تلقین‌ها به او یادآوری شود. حتی در روایات داریم که بعد از پر کردن قبر با خاک هم تلقین بگوئید. 

براساس این گزارش، چند روزی است که ماجرای ممنوعیت استفاده از آلات موسیقی مطرح شده است هر چند که مدیران شهری تأکید کردند که این ممنوعیت تازه نیست. برخی از اعضای شورا نظراتی مطرح کرده‌اند، اما حناچی بعد از چهار روز سکوت را شکست و تأکید کرد هر موضوعی نیاز به مصوبه شورای شهر ندارد و به دلیل نزدیکی قبرها به یکدیگر باید حال همه شهروندان رعایت شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول