اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

خروج مرغ از خراسان رضوی نیاز به نظارت بیشتری دارد/ برخورد بدون اغماض با برهم زنندگان قیمت مصوب مرغ

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با تأکید بر اینکه تمام جزئیات از نحوه تأمین مرغ تا صدور مجوز خروج آن باید بررسی و ساماندهی شود، گفت: دستگاه‌های نظارتی و مسئول درزمینهٔ صدور مجوزهای خروج مرغ زنده، گوشت مرغ کشتار روز و منجمد از استان باید نظارت بیشتری داشته باشند.

خروج مرغ از خراسان رضوی نیاز به نظارت بیشتری دارد/ برخورد بدون اغماض با برهم زنندگان قیمت مصوب مرغ

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از اداره کل روابط عمومی استانداری خراسان رضوی، مرتضی اشرفی در نشست کارگروه تنظیم بازار خراسان رضوی اظهار کرد: خروج مرغ زنده، مرغ منجمد و گوشت مرغ کشتار روز نیازمند ساماندهی مناسب و مدیریت دقیق است تا مانع از بروز تخلف توسط عوامل مربوط شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران برای به آرامش رسیدن بازار مرغ در ماه‌های ابتدای سال، افزود: وضعیت در این خصوص مطلوب بود تا اینکه در هفته پایانی اردیبهشت‌ماه، که پیش‌تر سازمان جهاد کشاورزی نیز نسبت به کاهش عرضه گوشت مرغ در استان به علت کاهش جوجه ریزی فروردین هشدار داده بود، با کاهش گوشت مرغ و افزایش قیمت آن در بازار مواجه شدیم که این وضعیت اکنون مرتفع شده و شرایط به حالت عادی برگشته است.

وی با تأکید بر اینکه با افرادی که نسبت به تغییر قیمت مصوب مرغ زنده یا جوجه یک‌روزه یا گوشت مرغ کشتار روز یا منجمد اقدام می‌کنند، بدون اغماض برخورد خواهد شد، ابراز کرد: دولت برای بیشتر مصارف مرغداران یارانه داده و هزینه‌های زیادی پرداخت کرده است و آنان ملزم به رعایت قیمت مصوب هستند، بی‌انصافی است که قیمت مرغ زنده یا گوشت مرغ توسط مرغداران افزایش یابد به این بهانه که مرغداران استان دیگری قیمت آن را تغییر داده‌اند.

اشرفی یادآور شد: همواره لازم است آرامش بازار حفظ شود تا آثار سوء ایجاد تنش و ناآرامی در بازار بر مردم تأثیر نگذارد و دستگاه‌های اجرایی دخیل ازجمله جهاد کشاورزی و صمت موظفند نسبت به ‌پیش‌بینی و ارائه راهکارهای لازم برای تأمین نیاز بازار پیگیری‌های لازم را از سطح ملی و به‌صورت مستمر داشته باشند.

وی همچنین با اشاره به افزایش قیمت شکر در سطح بازار خاطرنشان کرد: تخصیص سهم بیشتری از شکر طرح تنظیم بازار به این استان، قیمت آن را متعادل خواهد کرد.  

معاون استاندار خراسان رضوی با بیان اینکه برای تأمین شکر موردنیاز بخش‌های صنعتی و خانوار، باید از طریق پیگیری سازمان صمت و اداره کل غله تلاش شود تا این نیاز از طریق شکر تولیدی کارخانه‌ها تأمین شود، ابراز کرد: برای تأمین شکر سهمیه خانوار نیز مقرر است با پیگیری و مکاتبه سازمان‌های مربوطه به تهران و قول مساعد رئیس ستاد تنظیم بازار کشور مبنی بر عدم محدودیت در اختصاص شکر به خانوار، خللی در این بخش به وجود نیاید.  

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه سهمیه خراسان رضوی از روغن طرح تنظیم بازار کشور به ماهانه ۹ هزار و ۷۰۰ تن رسیده و ۵۰ درصد از این میزان باید به‌صورت روغن خام در اختیار کارخانه‌ها تصفیه روغن استان قرار گیرد، لازم است نحوه توزیع روغن مجدداً بازنگری و برای جذب بهتر روغن خام توسط کارخانه‌ها استان تصمیمات آسان‌تری گرفته شود.

کشتار ۶/۵ میلیون قطعه مرغ در اردیبهشت امسال

در ادامه رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز گفت: متوسط تولید گوشت مرغ استان در فروردین‌ماه ۴۸۰ تن و در اردیبهشت‌ماه ۴۱۳ تن بوده است.

محمدرضا اورانی افزود: با احتساب جوجه ریزی نیمه دوم اسفندماه پارسال به‌اضافه نیمه نخست فروردین امسال، میزان مرغ آماده کشتار در اردیبهشت‌ماه هفت میلیون و ۲۴۵ هزار و ۷۷۶ قطعه بوده که با احتساب ۱۰ درصد تلفات آن، به ۶ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۹۸ قطعه می‌رسد.  

وی اظهار کرد: در مجموع ۶ میلیون و ۵۲۱ هزار و ۱۹۸ قطعه مرغ در اردیبهشت‌ماه آماده کشتار بوده که ۶ میلیون و ۴۳۰ هزار و ۵۷۷ قطعه از دامپزشکی مجوز کشتار گرفته اما پنج میلیون و ۸۰۹ هزار قطعه کشتار شده است و این نقصان روی بازار پایان اردیبهشت‌ماه تأثیر گذاشته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نسبت کاهشی جوجه ریزی به مرغ آماده کشتار در اردیبهشت‌ماه را ناشی از سه دلیل دانست و تأکید کرد: یکی از دلایل تأخیر در ارسال نهاده‌ها به محل از زمان عرضه نهاده در بازار گاه تا رسیدن آن به دست مرغدار و نرسیدن مرغ به رشد طبیعی برای کشتار، دلیل دوم افزایش نرخ برخی نهاده‌ها و تأثیر آن بر قیمت تمام‌شده گوشت مرغ و دلیل سوم تخلیه نکردن کامل قطعات مرغ توسط تولیدکنندگان در کشتارگاه‌ها است.

وی یادآور شد: قیمت مصوب جوجه هر کیلو چهار هزار و ۲۰۰ تومان است اما این قیمت در فروردین‌ماه در خراسان رضوی بین هفت هزار و ۵۰۰ تا هشت هزار و ۵۰۰ تومان و در اردیبهشت‌ماه بین هشت هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است.

اورانی ادامه داد: در ۲۹ اردیبهشت‌ماه ۱۵۵ هزار و ۷۸۵ قطعه مرغ، در اول خردادماه ۲۸۶ هزار و ۴۵۱ قطعه مرغ و در دوم خردادماه ۲۵۴ هزار و ۵۳ قطعه مرغ کشتار شده که گوشت حاصل از آن در ۲۹ اردیبهشت‌ماه حدود ۳۰۱ تن، اول خردادماه حدود ۵۵۹ تن و دوم خردادماه حدود ۴۶۰ تن بوده است که گوشت حاصله با احتساب گوشت مرغ وارداتی از استان گلستان در بازار عرضه‌شده است.

وی تأکید کرد: از ابتدای فروردین تا ۳۱ اردیبهشت امسال ۹۶۸ تن گوشت مرغ منجمد، ۶۲.۵ تن گوشت مرغ کشتار روز، ۴۹۴ هزار و ۶۱۵ قطعه مرغ زنده معادل ۹۱۵ تن گوشت مرغ از خراسان رضوی خارج و ۲ هزار و ۱۱۲ تن گوشت مرغ منجمد، ۲ هزار و ۸۷۱ تن گوشت مرغ تازه و ۱۳ هزار و ۸۱۰ تن مرغ زنده به استان واردشده است.

در ادامه سعادت علی نیا، مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان رضوی هم گفت: قرار بود ۵۰ هزار تن گوشت مرغ منجمد از کشور ترکیه به ایران وارد شود که طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور این میزان به ۱۰۰ هزار تن افزایش یافت، ۴۵ هزار تن گوشت مرغ منجمد نیز قرار است از برزیل وارد شود، در صورت واردات به کشور می‌توان از ظرفیت شرکت‌های پخش برای واردات سهمیه استان استفاده کرد.

نیمی از شکر سهمیه رمضان در خراسان رضوی تأمین نشده است

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم در این نشست با اشاره به تغییر قیمت مصوب شکر گفت: سهمیه ماه رمضان استان از شکر سهمیه خانوار طرح تنظیم بازار، پنج هزار تن بوده که از این میزان ۲ هزار و ۵۰۰ تن اختصاص‌یافته و باقی آن‌که قرار بر تأمینش از محل موجودی کارخانه قند شیروان بوده، هنوز تأمین نشده است.

حمیدرضا رجوعی افزود: مهلت جذب سهمیه برنج هندی خراسان رضوی از محل کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار تا هفتم خردادماه تمدیدشده، اما تقاضای زیادی برای این نوع برنج در استان وجود ندارد و مردم خراسان رضوی بیشتر به خرید برنج پاکستانی تمایل دارند که هم‌اینک باقیمت پایین‌تری از برنج هندی و به قیمت هر کیلوگرم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به کاهش قیمت روغن در بازار، پیشنهاد کرد که اختیار توزیع سهمیه روغن خراسان رضوی به خود کارخانه‌ها واگذار شود و حواله‌های صادره روغن توسط سازمان صمت استان برای شبکه تنظیم بازار هر شهرستان،  با اولویت عوامل این سازمان برای توزیع در شبکه اختصاص یابد و باقی آن در اختیار کارخانه‌ها قرار گیرد.

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی یادآور شد: پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و تخصیص بدون محدودیت شکر به استان‌ها، ۴۱ هزار تن شکر از سوی بخش‌های مختلف به بخش صنعت و چهار هزار و ۲۰۰ تن به بخش صنف اختصاص یافت.

وی پیشنهاد کرد که چون مصرف عمده شکر مربوط به بخش صنف مشهد است، از چهار هزار و ۲۰۰ تن سهمیه شکر بخش صنفی خراسان رضوی، هزار و ۵۰۰ تن به شهرستان‌ها و باقی آن به مشهد اختصاص یابد.

رجوعی اذعان کرد: درمجموع روند تأمین کالاهای اساسی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی نسبت به گذشته بهتر شده است، حواله‌های توزیع گوشت قرمز منجمد صادرشده و هنوز زمان توزیع گوشت مرغ منجمد نرسیده است.

۱۴۰ هزار تن شکر در راه کارخانه های جوین و نیشابور 

همچنین معاون اداره کل غله و خدمات بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: از برنامه این نهاد برای حمل پنج هزار تن برنج طرح تنظیم بازار از بنادر جنوب کشور تاکنون سه هزار و ۵۰۵ تن حمل و به استان منتقل‌شده است.

مهدی رجبی افزود: برنامه اداره کل غله حمل ۱۶۰ هزار تن گندم بوده است که از این تعداد تاکنون ۸۸ هزار تن از استان‌های گلستان، خوزستان، همدان، بندرعباس، کردستان و بندر چابهار به استان حمل شده است.

وی بیان کرد: برنامه خراسان رضوی اختصاص ۱۰۰ هزار تن شکر خام برای تصفیه در کارخانه‌های جوین، نیشابور، تربت‌حیدریه و تربت‌جام بوده که قراردادها در این زمینه تنظیم‌شده اما ترخیص شکر از بنادر چابهار و بندرعباس با تأخیر همراه شده و این محموله هنوز به استان نرسیده است.

معاون اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی ابراز کرد: بااین‌حال یک کشتی ۶۷ هزار تنی در بندرعباس شکر خود را ترخیص کرد که پروانه اختصاص ۴۰ هزار تن شکر از آن به کارخانه جوین و ۱۰۰ هزار تن به کارخانه نیشابور ابلاغ‌شده و امید است این شکر در هفته آینده به استان حمل شود تا به‌محض رسیدن شکر، تصفیه آن در کارخانه‌ها مزبور انجام گیرد.

وی تأکید کرد: از ابتدای امسال چهار هزار و ۹۰۰ تن برنج طرح تنظیم بازار، ۱۱۲ هزار تن گندم برای مصارف نان، ۱۵ هزار و ۶۸ تن شکر از محل تولیدات کارخانه‌ها استان تأمین‌شده و از ۲ هزار و ۲۷۶ تن برنج هندی سهمیه استان نیز هزار و ۸۴۷ تن جذب‌شده است.

رجبی خاطرنشان کرد: پیرو مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، ۳۱ هزار و ۴۷۰ تن شکر از محل استان خراسان شمالی و چهار هزار و ۲۱۵ تن شکر از محل کارخانه شاهرود به خراسان رضوی اختصاص‌یافته است که مهلت جذب آن تا ۱۶ خردادماه اعتبار دارد.

وی اضافه کرد: کار بسته‌بندی ۲ هزار و ۸۰۰ تن برنج تایلندی طرح تنظیم بازار خراسان رضوی به اتمام رسیده و آماده توزیع در شبکه منتخب استان است، خرید گندم نیز در شهرستان‌های گرمسیر خراسان رضوی آغازشده و تاکنون ۵۱۰ تن گندم از کشاورزان خریداری‌شده است.

وی گفت: خرداد پارسال ۱۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان در خراسان رضوی خریداری‌شده بود که پیش‌بینی می‌شود خرداد امسال ۶۰ هزار تن خرید گندم انجام شود، هم‌اینک روزانه هزار و ۵۰۰ تن گندم از سایر استان‌ها به خراسان رضوی وارد می‌شود.

آخرین وضعیت از افزایش یا کاهش برخی کالا

کارشناس مسئول نظارت بر عرضه کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی نیز در این نشست با ارائه جداولی به مقایسه نرخ چندین کالا در گروه‌های مختلف کالایی طی یک‌ماهه گذشته در استان پرداخت و گفت: در گروه مواد غذایی، قیمت سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی، پیاز زرد، خرما، رب گوجه‌فرنگی در دوم خردادماه نسبت به دوم اردیبهشت‌ماه امسال بین ۲.۶ تا ۵۰ درصد افزایش‌یافته است، قیمت برنج ایرانی، شکر، برنج هندی، برنج پاکستانی و چای تغییری نداشته، اما قیمت لوبیا قرمز، نخود، عدس، موز، لپه، روغن مایع، لوبیاچیتی و روغن نباتی بین ۶.۳ تا ۳۰ درصد کاهش‌یافته است.

عباس اخوان بیان کرد: در یک‌ماهه گذشته نرخ نهاده‌های دامی شامل جو و ذرت بین ۴.۲ تا ۷.۱ درصد افزایش‌یافته است، گندم آزاد تغییر قیمتی نداشته و نرخ سبوس گندم و کنجاله سویا بین ۵.۹ تا ۶.۱ درصد کاهش داشته است.

وی افزود: در این مدت نرخ جوجه یک‌روزه گوشتی و بره زنده در خراسان رضوی به ترتیب ۲۵ درصد و ۱.۷ درصد افزایش داشته، نرخ گوشت گوساله تغییری نکرده، اما نرخ گوشت مرغ، تخم‌مرغ، گوشت گوسفندی و لاشه‌گوشت گوسفندی تا ۱۴ درصد کاهش‌یافته است.

کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ، قیمت مصوب پنیر ۴۰۰ گرمی را ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان و قیمت شیر نایلونی ۹۰۰ گرمی را پنج هزار و ۴۰۰ تومان ذکر و بیان کرد: قیمت پنیر، شیر و کره در یک‌ماهه گذشته در خراسان رضوی تغییری نکرده است.

وی همچنین نبشی، میلگرد، تیرآهن و سیمان را از اقلامی در گروه مصالح ساختمانی برشمرد که در یک‌ماه اخیر در این استان افزایش قیمتی داشته است.

اخوان گفت: در این مدت نرخ روغن‌موتور، سیمان، گچ سفید، شن و آجر نیز تغییر قیمتی نداشته، اما نرخ پروفیل سبک هشت‌دهم درصد کاهش‌یافته است.

انتهای پیام/ ۷۰۰۴۲

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول