اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

جنبش دانشجویی درست عمل کند می‌تواند بر جریان‌های سیاسی تاثیرگذار باشد

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: معتقدم جنبش دانشجویی در حال حاضر دچار نوعی رخوت شده و به اندازه دهه‌های هفتاد و هشتاد بر جریان‌های سیاسی تاثیرگذار نیست.

جنبش دانشجویی درست عمل کند می‌تواند بر جریان‌های سیاسی تاثیرگذار باشد

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، نسترن محمدحسینی دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران در میزگردی که در این خبرگزاری پیرامون نقش تشکل‌های دانشجویی در انتخابات برگزار شد، با اشاره به سطوح تاثیرگذاری جنبش دانشجویی و تاثیری که جنبش دانشجویی در سطح جامعه و در سطح نخبگانی می‌گذارد، گفت: در حوزه بایدها جنبش دانشجویی به عنوان حلقه اتصال جامعه و قشر نخبگانی قرار می‌گیرد. این امر موجب می‌شود که جنبش دانشجویی به رصد مطالبات نخبگان و جامعه پرداخته و به سطحی از تعادل برسد که در آن سطح، نه دچار سطحی نگری و به اصطلاح جوزدگی بشود که از جانب سیاستمداران جدی گرفته نشود و نه از جامعه دور شده و جایگاه خود را در میان مردم از دست بدهد.

وی افزود: پس ابتدا باید بسنجیم که جنبش دانشجویی به عنوان حلقه اتصال جامعه و قشر نخبگان عمل می‌کند یا خیر. به شخصه معتقدم جنبش دانشجویی در حال حاضر دچار نوعی رخوت شده و به اندازه دهه‌های هفتاد و هشتاد بر جریان‌های سیاسی تاثیرگذار نیست.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: این رخوت حاصل عوامل مختلفی است؛ زمینه‌های رشد یا افول جنبش‌های دانشجویی تابع رشد یا افول جریان‌های سیاسی و اجتماعی‌ است. وقتی جریان‌های سیاسی و اجتماعی در کشور دچار نوعی رخوت شده و مشروعیت خود را در میان مردم از دست بدهند، این روند بر جنبش‌های دانشجویی نیز تاثیر گذاشته و آن‌ها را نیز دچار رخوت می‌کند.

وی تاکید کرد: از عوامل دیگر می‌توان به فضای امنیتی حاکم بر دانشگاه‌ها بعد از اعتراضات آبان سال ۹۸ اشاره کرد که نوعی محافظه‌کاری را بر جنبش‌های دانشجویی حاکم کرد. البته فضای کرونایی هم شرایط ویژ‌ه‌ای را به وجود آورده که بر فعالیت جنبش‌های دانشجویی بی‌تاثیر نبوده است.

محمدحسینی گفت: با این حال این سوال پیش می‌آید که آیا جنبش دانشجویی در همین فضای رخوت زده هم می‌تواند تاثیرگذار باشد؟ بله. اگر جنبش دانشجویی در جایگاه نخبگانی خود قرار گرفته، و با اولویت‌بندی مسائل کشور، و با استفاده از نظر کارشناسان و متخصصان، به مطالبه‌گری بپردازد، می‌تواند در سطح سیاست‌گذاری جدی دیده شده و مطالبات‌ش شنیده شود. 

این فعال دانشجویی تاکید کرد: هم‌چنین جنبش دانشجویی می‌تواند با نقد صحبت‌های کاندیداهای ریاست‌جمهوری مانع از نگاه و شعارهای تک‌بعدی و سطحی آنان بشود. برای مثال شاید امروز اصلی‌ترین مشکل کشور، مشکل اقتصادی باشد. اما توجه گسترده کاندیداهای انتخاباتی به اقتصاد، مانع توجه به سایر بخش‌ها، مثل فرهنگ، علم و یا موجب نادیده گرفتن آزادی‌های اجتماعی شود. 

وی افزود: جنبش‌ دانشجویی با مطالبه‌ مصداقی در این بخش‌ها می‌تواند توجه افکار عمومی و هم‌چنین کاندیداها را نسبت به این امور جلب کرده و نسبت به لزوم توسعه فرهنگی و اجتماعی، همراه با توسعه اقتصادی آگاهی بخشی و مطالبه داشته باشد.

دبیر انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: جنبش‌ دانشجویی با حریت خود، می‌تواند فراتر از مشارکت یا عدم مشارکت در انتخابات، به بحث‌های مبنایی‌تر پرداخته، در جهت اصلاح ساختارها، قانون انتخابات و شفافیت در احراز صلاحیت کاندیداها مطالبه‌گری کند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول