اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

3 وزیر آموزش و پرورش دانش‌آموخته یک مدرسه‌!/ مدرسه‌‌ دکتر نصیری نونوار شد

یکی از ویژگی‌های مدرسه دکتر نصیری این است که تاکنون 3 وزیر آموزش و پرورش به کشور تقدیم کرده است؛ شهید رجایی، مرتضی حاجی و علی‌اصغر فانی از جمله دانش‌آموزان این مدرسه بودند که سکانداری وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفتند.

3 وزیر آموزش و پرورش دانش‌آموخته یک مدرسه‌!/ مدرسه‌‌ دکتر نصیری نونوار شد

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: روایت این مدرسه، داستان شیرینی شده است؛ انگار آغاز سال تحصیلی است؛ شوق عجیبی در چشمان این مردان دنیا دیده می‌درخشد و لبشان پر از لبخند است؛ هم از اینکه دوباره دور هم جمع شدند و هم از اینکه باز هم ساختمان مدرسه‌شان را پابرجا می‌بینند و البته نونوار!

انگار دوباره به سال‌ها پیش بازگشته‌اند و روزهای درس و مشق و مدرسه برایشان تداعی می‌شود؛ مثل همان زمان چند تا چند دور هم جمع شدند و گل می‌گویند و گل می‌شنوند. از همه جذاب‌تر حضور چند آقامعلم است که به جمع‌شان صفایی صد چندان داده است.

اینجا حس و حال عجیبی دارد؛ حس زندگی، حس امید و حس ساختن؛ باورش سخت است اما دانش‌آموزان سال‌ها پیش مدرسه دکتر نصیری، آنقدر شوق مدرسه‌شان را دارند که برای بازسازی این مدرسه، بارها و بارها به ادارات مختلف سر زدند و پروژه نیمه تمام احداث مدرسه جدید را زنده کردند. 

* 3 وزیر و کلی مهندس و دکتر و ...

عمر دبیرستان نصیری به حداقل 50 سال می‌رسد؛ مدرسه‌ای یک مدتی هم به اداره آموزش و پرورش منطقه 10 تهران تبدیل شد این مدرسه در حقیقت ساختمان دو مدرسه شامل دبیرستان نصیری و دبستان بامشاد است که به دلیل قدیمی بودن، تخریب شد.

تا اینجا مثل تمام مدارس دیگری است که در پروسه تخریب و بازسازی قرار می‌گیرد اما داستان مدرسه نصیری فرق می‌کند؛ دانش‌آموختگان این مدرسه هم مانند خیلی مدارس دیگر، وزیر، وکیل، مهندس، پزشک، پلیس و کارخانه‌دار و کارمند و ... شدند ولی تفاوتش در این است که آنها مدرسه‌شان اصلا فراموش نکردند و علاقه ویژه‌ای به مدرسه و همشاگردی‌ها و معلمان‌شان دارند.

یکی از ویژگی‌های مدرسه دکتر نصیری این است که تاکنون 3 وزیر آموزش و پرورش به کشور تقدیم کرده است؛ شهید رجایی، مرتضی حاجی و علی‌اصغر فانی از جمله دانش‌آموزان این مدرسه بودند که سکانداری وزارت آموزش و پرورش را بر عهده گرفتند.

* پیگیری‌های دانش‌آموختگان مشتاق

تا آنکه مقرر شد مدرسه نصیری و بامشاد تخریب شوند و یک مجتمع آموزش بزرگ به جای آنها احداث شود؛ کاری که از سال 89 کلید خورد اما مدتی بعد، نیمه‌کاره رها شد و شاید بزرگترین دلیل آن، مشکلات مالی احداث پروژه بود.

اما همانطور که اشاره شد، دانش‌آموختگان مشتاق و پیگیر مدرسه، آنقدر رفتند و آمدند تا بالاخره توانستند، حیات را به ساختمان نیمه کاره بازگردانند.

جاسم حسین پور مدیرکل نوسازی مدارس استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس اظهار کرد: احداث این مجتمع در سال 89 شروع شد و در مرحله 30 درصد پیشرفت فیزیکی متوقف شد که در 29 خرداد سال 99، قرارداد این پروژه را داشتیم.

وی افزود: الحمدالله 70 درصد پروژه کمتر از یکسال با تلاش و همکاری همه عوامل اجرایی و همکاران‌مان در آموزش و پرورش به ویژه نوسازی مدارس، به بهره برداری رسید.  

*بالاخره مدرسه افتتاح شد

بالاخره پروژه مجتمع دکتر نصیری روز گذشته افتتاح شد و در مراسم افتتاح نیز وزیر آموزش و پرورش، علیرضا منادی و زهره سادات لاجوردی نمایندگان مجلس، مهدی نوید ادهم مشاور ارشد وزیر در اجرای سند تحول بنیادین، مهراله رخشانی‌مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تعدادی از دانش‌آموختگان این مدرسه حضور داشتند.

هر چند در روز افتتاح مدرسه، همچنان سایه کرونا بر سر جوامع سنگینی می‌کند اما همه نیک می‌دانند که این روزها نیز پایان خواهد یافت و باز هم صدای دانش‌آموزان در فضای مدرسه خواهد پیچید.

مراسم افتتاح هم در حیاط پشتی مجتمع و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار شد. البته گاهی اوقات در ارتباطات چند نفره، پروتکل‌ها فراموش می‌شد!

* مدرسه‌ای با 54 کلاس و 7 آزمایشگاه

مجتمع آموزشی دکتر نصیری با زیربنای 13000 متر مربع دارای سه مقطع آموزشی با ورودی و حیاط مجزاست؛ این مجتمع 54 کلاس درس  داشته و دارای7 آزمایشگاه است.

یک باب سایت کامپیوتری، 5 کارگاه، نمازخانه‌ای به مساحت 400 مترمربع، کتابخانه مرکزی با مخزن کتاب به مساحت 800 مترمربع، سالن ورزشی سرپوشیده با مساحت 700 مترمربع و پارکینگ وسایل نقلیه کادر آموزشی از دیگر ویژگی‌های این مدرسه است.

* مرکز پرورش شخصیت های بزرگی در تاریخ تعلیم و تربیت ایران

محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در خصوص مجتمع دکتر نصیری گفت: این واحد آموزشی که در سالروز فتح خرمشهر افتتاح شد، یک واحد آموزشی بسیار پرخاطره است و یکی از مناطقی است که تقریباً در بخش جنوبی شهر تهران، مرکز پرورش شخصیت های بزرگی در تاریخ تعلیم و تربیت ایران است.

وی افزود: 3 وزیر آموزش و پرورش در این مدرسه تحصیل کردند و بخشی از شخصیت های مهم و تأثیرگذاری که در بخش‌های مختلف کشور نقش آفرینی می‌کنند در این مجتمع آموزشی تحصیل کردند. 

حاجی‌میرزایی ادامه داد: این مجتمع برای همه پایه‌های تحصیلی پیش‌بینی شده است و دارای آزمایشگاه‌ها، کتابخانه، نمازخانه و کلاس های هوشمند؛ به عبارت دیگر یک مجتمع نمونه آموزشی است و امیدوارم بتواند در خدمت دانش آموزان قرار گیرد و در سال تحصیلی آینده حضور دانش آموزان را در مدرسه داشته باشیم؛ چرا که با حضور دانش آموزان است که این فضاها رونق لازم را پیدا می‌کند. 

* ساخت مجتمع دکتر نصیری در راستای عدالت آموزشی

در این مراسم یکی دیگر از دانش‌آموختگان دبیرستان نصیری که حالا معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه کشور هست به عنوان نماینده فارغ‌‌التحصیلان این مدرسه، سخنرانی کرد.

وی گفت: در راستای بحث عدالت آموشی یکی از رویکردها تامین منابع برای تامین و نوسازی فضاهای آموزشی است و ساخت این مدرسه قدم بزرگی در راستای عدالت آموزشی برای مناطق محروم بوده است.

وی ضمن بیان خاطرات خود از دوران نوجوانی در دبیرستان دکتر نصیری ادامه داد: من نماینده فارغ التحصیلان هستم و خاطرات بزرگی از این مکان دارم؛ مدرسه جایی است که هریک از جوانان در آن قدم می‌گذارند و مسیر سرنوشت خود را رقم می‌زنند.

پوراصغری اضافه کرد: شعار این مجموعه، سرآمدی نظام آموزشی نوین برای دانش‌آموزان این منطقه شهر تهران می تواند باشد تا بتوانیم سرلوحه اقدامات قرار دهیم.

* دغدغه آقای معاون

نکته آخر، دغدغه رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور است؛ او درخواست داشت که مدیریت یکپارچه در مجتمع دکتر نصیری در نظر گرفته شود و این مجتمع، سه مدیر برای سه مدرسه نداشته باشد.

نگرانی معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش این بود که این مجتمع با کشیده شدن دیوار به سه مدرسه مجزا تبدیل شود.

و اما نکته دیگر نگهداری از فضاهای آموزشی بود و آقای معاون درخواست داشت که در این خصوص هم دقت نظر وجود داشته باشد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول