اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

توسعه آموزش مجازی در دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی/ آموزش عالی به دنبال مهارت افزایی

وزیر علوم از توسعه و گسترش آموزش مجازی در دانشگاه بعد از شیوع ویروس کرونا در کشور خبر داد و گفت: آموزش عالی به دنبال مهارت افزایی دانشجویان است که در این مسیر دانشگاه پیام نور و فنی و حرفه‌ای توفیقات خوبی داشته‌اند.

توسعه آموزش مجازی در دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی/ آموزش عالی به دنبال مهارت افزایی

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، منصور غلامی وزیر علوم تحقیقات و فناوری امروز (سه‌شنبه 4 خرداد) در نشست علنی مجلس شورای اسلامی و در پاسخ به سؤال روح‌الله عباسپور نماینده قزوین درباره تأثیر منفی طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در افت تحصیلی اظهار داشت: دانشگاه پیام نور در حوزه توسعه ارتباطات بین‌المللی واحدهای برون‌مرزی داشته و تلاش گسترده‌ای را انجام داده تا تبدیل به هاب منطقه‌ای شود و این کار در قالب تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی در حوزه‌ الکترونیک بوده است.

وی افزود: این فناوری در حوزه آموزش گسترش و همه‌گیری زیادی داشته است ولی دانشگاه پیام نور پیش از شیوع کرونا آموزش غیرحضوری با استفاده از فناوری الکترونیک را در اختیار داشته و شرایط کرونا باعث شد تا آن را توسعه داده و دروس را در فضای غیرحضوری عرضه کند که در این مسیر فارغ‌التحصیلان زیادی داشته است.

وزیر علوم تصریح داشت: در این رابطه دانشگاه پیام نور با دانشگاه‌هایی از اروپا، استرالیا، کانادا، پاکستان و هند ارتباط نزدیک داشته و در افغانستان هم دانشگاه پیام نور 900 دانشجو دارد.

وی خاطرنشان کرد:‌دانشگاه پیام نور هزار دانشجوی ایرانی و غیرایرانی در 56 نمایندگی دانشگاه در 43 محل در خارج از کشور بر مبنای دانشگاه الکترونیک دارد و این دانشگاه توانسته دوره‌های کوتاه‌مدت و همکاری‌های مشترک با سایر دانشگاه‌ها داشته باشد.

وزیر علوم افزود: علیرغم محدودیت‌هایی که در بحث دانشجو و ساماندهی پذیرش دانشجو داشته‌ایم اما دانشگاه پیام نور توفیقات زیادی را داشته است.

وی گفت:‌ 137 واحد و 490 مرکز توسط دانشگاه پیام نور برای آموزش‌های جدید و با سرفصل‌های جدید توسط این دانشگاه ارائه شده است.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: دانشگاه فنی و حرفه‌ای هم از زمانی که از آموزش و پرورش منفک شد، مسائل و مشکلات اداری زیادی داشته است اما با زحمات شبانه‌روزی همکارانم، مدرسین و پرسنل آن جداسازی شده و کارهای اداری آن با رفع مشکلات پیشرفت داشته است ضمن اینکه در زمینه آموزش‌های مهارتی هم کار بزرگی در این دانشگاه انجام شده است.

غلامی افزود: درخصوص بازنگری آیین نامه های تحصیلی در بحث نخبگان، فعالیت ها و تلاش های بسیاری صورت گرفت. در دو حوزه براساس بند 3 ماده 64 قانون برنامه ششم با همکاری آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها، همچنین سازمان استعدادهای درخشان، فعالیت های پرورش نخبگان، هدایت تحصیلی و حمایت از نخبگان به خوبی ادامه داشته و آیین نامه های مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته است و در حوزه پذیرش بدون آزمون استعدادهای درخشان در همه دانشگاه های کشور از جمله دانشگاه آزاد اسلامی براساس همین آیین نامه ها اقدامات صورت گرفت.

وزیر علوم گفت: در همکاری با بنیاد ملی نخبگان دانشگاهی ازامتیازات مندرج در آیین نامه های مربوطه برخوردار می شویم و این کار به صورت مستمر صورت گرفته که از نکات مثبت محسوب می شود و برنامه های دیگری ازجمله تجلیل از نخبگان می تواند از زحمات و تلاش آنها تقدیر کند.

وی افزود: در بحث ایجاد واحدهای دانشگاهی مشترک با دانشگاه های خارج از کشور از جمله دانشگاه جامعه المصطفی(ص)، واحدهای برون مرزی متعددی داریم که در حوزه آموزش عالی مورد توجه قرار گرفته است.

غلامی خاطرنشان کرد: درخصوص به روزرسانی تجهیزات دانشگاه فنی و حرفه ای، وزارت علوم اقدامات بسیار خوبی را انجام داده است که در سال 98 و 99 اعتبارات بسیار مناسبی در این خصوص اختصاص داده شد. همچنین در خصوص جذب دانشجو و افزایش رشته ها، اتفاقات خوبی در این دانشگاه رقم خورد که قابل توجه است.

وی اظهار داشت: درخصوص توسعه آموزش نیز در سال های اخیر اقدامات مناسبی انجام شده است. در مجموع در دانشگاه های فنی و حرفه ای تلاش بر افزایش ظرفیت بوده، اما به دو دلیل نتوانستیم در چند سال اخیر موفق به انجام آن شویم.

این عضو کابینه گفت: یکی از مهمترین عوامل عدم افزایش دانشجو در سال های اخیر در دانشگاه های فنی و حرفه ای و علمی و کاربردی، اجرای برنامه 3-3-6  آموزش و پرورش بود که فارغ التحصیلان رشته های مهارتی یک سال دیرتر وارد دانشگاه شدند و بسیاری از این افراد وارد دوره های نظری شدند که باعث شد داوطلبان کمتری وارد دانشگاه شوند.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: وزارت علوم توجه ویژه ای به خیران داشته و از ظرفیت آنها به خوبی استفاده کرد که در این خصوص 75 بنیاد خیرین شکل گرفت و آنها در خصوص تجهیزات دانشگاهی، بورسیه‌ها و ادامه تحصیل دانشجویان کمک های بسیاری انجام دادند، لذا در پایان باید گفت اتفاقات خوبی در دانشگاه‌های مهارتی شکل گرفت و در سال های اخیر در بحث آموزش ها، پیشرفت های قابل توجهی داشتیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول