اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

بی توجهی وزارت علوم به هشدار مجلس درباره طرح آمایش دانشگاه‌ها

نماینده بوئین زهرا در مجلس با بیان اینکه وزارت علوم نسبت به هشدارهای قالیباف و کمیسیون آموزش درباره طرح آمایش دانشگاه‌ها بی توجهی کرده است گفت: وزیر علوم به نام ساماندهی موسسات آموزش عالی، مراکز آموزشی را تضعیف کرده است.

بی توجهی وزارت علوم به هشدار مجلس درباره طرح آمایش دانشگاه‌ها

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس، روح‌الله عباسپور نماینده بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی امروز (سه‌شنبه 4 خرداد)‌ در نشست علنی مجلس و در تشریح سوال خود از منصور غلامی وزیر علوم درباره تأثیر منفی طرح آمایش سرزمینی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی در افت تحصیلی اظهار داشت: ساماندهی دانشگاه‌ها که وزارت علوم آن را بهانه کرده منجر به نابودی دانشگاه‌های شهرستان‌ها شده و این دانشگاه‌ها را پیش پای دانشگاه‌های مراکز استانی قربانی کرده است. این در حالی است که این طرح در هیچ کدام از بندهای 64، 65 و 66 سیاست‌های آموزش عالی وجود ندارد.

وی افزود: دانشگاه‌هایی که توسط نماینده ویژه شما یعنی آقای رحیمی شامل اجرای طرح آمایش آموزش عالی شده است تضعیف شده‌اند.

نماینده بوئین زهرا در مجلس تصریح کرد: نقشه راه آموزش عالی توسط مجلس شورای اسلامی مشخص شده است و در ماده 28 تبصره بند «الف» وزارت علوم مکلف شده است که انتزاع، انحلال و ادغام موسسات و مراکز آموزش عالی صرفا باید با تصویب مجلس شورای اسلامی صورت گیرد اما وزارت علوم انتزاع،‌ انحلال و ادغام برخی دانشگاه‌ها را به مجلس نیاورده و رأساً‌ نسبت به اجرای این موضوع ورود کرده است.

عباسپور گفت: رئیس مجلس به وزارت علوم درباره طرح آمایش آموزش عالی نامه نوشته که این کار به دلایل مسائل امنیتی نبایستی اجرا شود و به شما گوشزد کردند که دانشگاه‌های شهرستان‌ها با ادغام، انحلال و انتزاغ تضعیف خوهند شد.

وی گفت:‌کمیسیون آموزش به کرات به شما اعلام کرد که مصلحت کشور این نیست که وزارت علوم دست به تضعیف دانشگاه‌ها بزند این در حالی است که بسیاری از دانشگاه‌های شامل اجرای طرح آمایش سرزمینی تک جنسیتی هستند این در حالی است که حتی مقام معظم رهبری بر توسعه دانشگاه‌هایی نظیر دانشگاه الزهرا تأکید داشته‌اند ولی طرح آمایش آموزش عالی با این فرمایش مقام معظم رهبری در تناقض است.

عباسپور خاطرنشان کرد: وزیر علوم در تیر ماه سال 99 نامه‌ای را به شورای عالی انقلاب فرهنگی نوشتند و درخواست ادغام تعدادی از دانشگاه‌ها مراکز آموزش عالی داشتند و اگر وزارت علوم به دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها بود دانشگاه‌هایی که 3500 تا 4 هزار دانشجو داشتند را در دانشگاه‌های مراکز استان‌ها ادغام نمی‌کرد.

وی تصریح کرد: اگر به دنبال ساماندهی دانشگاه‌ها هستید، چرا به سراغ دانشگاهی مانند فنی و مهندسی بوئین‌زهرا رفتید که 3 هزار دانشجو دارد؛ 8 رشته از 16 رشته این دانشگاه را ملغی کردید و اکنون بسیاری از این دانشجویان را به دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) سوق می‌دهید در صورتی که بسیاری از آنها شرایط رفتن به این دانشگاه را ندارند.

وی گفت: در پاسخ به سوالات مطرح شده از نداشتن کیفیت نامناسب هیأت علمی این دانشگاه گلایه کردید در صورتی که با این کار مسئله اصلی را پاک کرده‌اید زیرا شما مسئول ساماندهی هیأت‌های علمی هستید.

نماینده بوئین زهرا در مجلس افزود: شعار اصلی انقلاب عدالت است و عدالت نیز بر اساس توسعه متوازن محقق می‌شود و این در حالی است که نظام آموزشی محور توسعه و رشد به شمار می رود.

وی گفت: مردم بسیاری از باغ های خود را به دانشگاه بوئین‌زهرا هدیه کردند و اکنون مساحت آن 20 هزار مترمربع است و این در حالی است که شما اکنون با این کار سند این دانشگاه را به نام دانشگاه بین‌المللی امام خمینی زدید که با ماده 28 قانون برنامه ششم سنخیتی ندارد.

عباسپور تصریح کرد: موضوع ساماندهی دانشگاه‌ها بر اساس آمایش سرزمین از سال 94 انجام شده و این در حالی است که شورای انقلاب فرهنگی در سال 99 اجازه برخی از اقدامات را داده است؛ اگر به دنبال ساماندهی هستید چرا به دنبال دانشگاه‌هایی نرفتید که کمتر از صد نفر در فاصله 6 کیلومتری دانشگاه بوئین‌زهرا قرار دارند.

وی خاطرنشان کرد: در ماده 65 قانون برنامه ششم توسعه به موضوع آموزش های مهارتی تأکید جدی شده و این در حالی است که 40 درصد فارغ‌التحصیلان بیکار هستند لذا باید پاسخ دهید بر اساس جداول 11، 12 و 13 ماده 66 قانون برنامه ششم توسعه چه اقداماتی انجام داده‌اید.

وی افزود: در بند (الف) ماده 64 به موضوع اقتصاد دانش‌بنیان و ایجاد واحدهای دانشگاهی، پژوهشی و موسسات آموزشی تأکید شده نه اینکه دانشگاهی با 3500 دانشجو را تضعیف کنید؛ بیش از 60 نفر از نمایندگان نسبت به این مسئله در حوزه‌های انتخابیه خود مشکلاتی را دارند که وزارت علوم نسبت به رفع آنها هیچ توجهی نکرده است. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول