اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

طراحی نرم افزارهای هوشمند تحرک بدنی توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک می‌گوید: افرادی علاقمند به ورزش می‌توانند از نرم افزارهای هوشمند تحرک بدنی برای انجام تحرکات مناسب بدنی استفاده کرد که اپلیکیشن فیت آسا به عنوان پایلوت کشوری در دسترس بوده و قابل اجرا است.

طراحی نرم افزارهای هوشمند تحرک بدنی توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک

خبرگزاری فارس ـ اراک؛ بی‌تحرکی یا کم‌تحرکی یکی از مخاطرات عمده سلامتی و از دلیل مرگ و میر در جهان است و بر اساس تحقیقات صورت گرفته ارتباط قدرتمندی بین کاهش تحرک و شیوع مشکلاتی مثل پرفشاری خون، دیابت نوع ۲، حملات قلبی و عروقی، افزایش وزن و چاقی، اختلالات خواب و خلق و... در افراد کم تحرک وجود دارد.

۷۰ درصد بیماری‌ها بر اثر بی تحرکی به وجود می‌آیند که دلیل آن ماشینی شدن زندگی و کم شدن تحرک جسمی است، به طوری که سبک زندگی شهرنشینی و صنعتی شدن جوامع در کنار تغییرات بوجود آمده در سبک زندگی افراد همه و همه افراد را به سمت کاهش تحرک سوق می‌دهند. 

کم تحرکی یکی از مشکلات جدی در جوامع امروزی است که می‌تواند عوارض زیادی در پی داشته باشد و نشستن‌های طولانی مدت می‌تواند سبب بروز مشکلات زیادی برای افراد شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک در این رابطه می‌گوید: در استان مرکزی ۵۴.۷ درصد از جمعیت دچار کم تحرکی هستند که باید تا چهار سال دیگر این آمار ۲۰ درصد کاهش یابد.

پری میرشفیعی بیان کرد: آخرین آمار مربوط به تحرک بدنی و چاقی و اضافه وزن در استان به اجرای پیمایش عوامل خطر سال 1395 می‌باشد، که در آن شیوع کم تحرکی در جمعیت استان 54.7 درصد می‌باشد و شیوع چاقی و اضافه وزن 59.3 درصد است.

وی افزود: کاهش 20 درصدی کم تحرکی و  ثابت نگه داشتن وزن افراد از جمله اهداف اصلی سند پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر است که امسال با جدیت دنبال خواهد شد.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به ارتباط کرونا و کم تحرکی می‌گوید: بر اساس تحقیقات وزارت بهداشت تحرک و فعالیت، خطر ابتلا به نوع شدید بیماری کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد و طبق این بررسی  افرادی که حداقل تا دو سال قبل از آلودگی به ویروس کرونا فعالیت بدنی کمی‌ انجام داده‌اند، نسبت به افراد پرتحرک‌تر، بیش‌تر در معرض خطر بستری شدن بر اثر بیماری کووید ۱۹ قرار گرفته‌اند.

میرشفیعی بیان می‌کند: در این شرایط که خطر بیماری کرونا وجود دارد و امکان استفاده از تجهیزات ورزشی کم است، افرادی که علاقمند به ورزش هستند می‌توانند از نرم افزارهای هوشمند تحرک بدنی برای انجام تحرکات مناسب بدنی استفاده کرد که اپلیکیشن فیت آسا قابل دانلود از کافه بازار، نرم افزاری است که توسط دانشگاه علوم پزشکی اراک به عنوان پایلوت کشوری در دسترس بوده و قابل اجرا است.

وی همچنین مصرف سبزیجات غنی از نیترات، مانند کاهو، اسفناج، کلم پیچ  را مفید برای سلامتی دانسته و از مردم می‌خواهد در مصرف غذاهای سالم نهایت دست ودلبازی را به خرج دهند.

میرشفیعی با بیان اینکه یکی از مخاطرات جدی حوزه سلامت قبل از شیوع ویروس کرونا، بیماری‌های غیرواگیر بودند، گفت: دلیل عمده  این کم تحرکی به میزان قابل توجه در جمعیت کشور و نیز تغذیه ناسالم است که باید بر کم تحرکی به عنوان عامل مخاطره سلامت آحاد جامعه فائق آییم.

به گزارش فارس ۵۶ درصد جمعیت کشور کم تحرک هستند که این کم تحرکی در بین خانم‌ها ۶۵ درصد است.

 انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول