اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

استرالیا سفارت خود را در افغانستان تعطیل می‌کند

دولت استرالیا از تعطیلی سفارت این کشور در افغانستان به‌دلیل وخیم شدن اوضاع امنیتی خبر داد.

استرالیا سفارت خود را در افغانستان تعطیل می‌کند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، استرالیا از تعطیلی سفارت خود در افغانستان به دلیل بدتر شدن اوضاع امنیتی در این کشور خبر داد.

وزارت خارجه‌ افغانستان اعلام کرد که دولت استرالیا با توجه به شرایط امنیتی، تصمیم گرفته سفارت خود در کابل را به‌صورت موقت مسدود کند.

به گفته وزارت خارجه افغانستان، کابلاز این تصمیم اطلاع دارد و به آن احترام می‌گذارد.

«اسکات موریسن»، نخست وزیر استرالیا نیز روز گذشته گفت که این کشور در هفته جاری سفارت خود را در کابل تعطیل می‌کند.

وی دلیل این اقدام را بدتر شدن اوضاع امنیتی پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان دانست و خاطر نشان کرد پس از بهبود اوضاع امنیتی، سفارت استرالیا در کابل بازگشایی خواهد شد. 

نخست وزیر استرالیا ادامه داد: این تصمیم، تعهد استرالیا در در قبال دولت و مردم افغانستان را تغییر نخواهد داد.

استرالیا اولین کشوری است که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان، از تصمیمش برای بستن سفارتش در کابل خبر می‌دهد. 

استرالیا در حال حاضر 80 سرباز در افغانستان دارد و قرار است همزمان با خروج نظامیان آمریکایی خاک افغانستان را ترک کنند.

این تصمیم استرالیا در حالی صورت می‌گیرد که اواخر آبان ماه سال گذشته، گزارش مستقلی در خصوص جنایات جنگی منتسب به نظامیان استرالیا صادر شد که در آن تأکید شده، قتل‌های رقابتی و «خونخواهی» در بین نیروهای ویژه استرالیا در افغانستان یک امر عادی بوده است.

در این گزارش آمده که شواهدی موجود است که نشان می‌دهد ۱۹ نظامی استرالیایی در قتل و کشتار ۳۹ زندانی و غیرنظامی غیرمسلح افغان نقش داشته‌اند.

نیروهای دفاعی استرالیا پیشنهاد داده‌ بودند که پلیس فدرال استرالیا (AFP) می‌بایست درباره ۱۹ نیروی ویژه استرالیا در ارتباط با ۳۶ مورد جرایم جنگی از جمله قتل و رفتار بی‌رحمانه با غیرنظامیان افغانستان در بین سالهای ۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ تحقیقات انجام گیرد.

در گزارش مذکور اطلاعات موثقی ارائه شده که نشان می‌دهد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است.

در این گزارش اطلاعات موثقی ارائه شده است که نشان می‌دهد نظامیان استرالیایی، تسلیحات یا بی‌سیم‌هایی را بر روی بدن اجساد غیرنظامی افغان قرار می‌دادند تا اینگونه جلوه دهند که فرد قربانی در عملیات کشته شده است.

به دنبال انتشار این گزارش، ژنرال «آنگس کمپبل» رئیس نیروهای دفاعی استرالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی ضمن تأیید گزارش‌هایی درباره نقش نظامیان کشورش در قتل غیرنظامیان افغان گفت: «صادقانه و کاملاً» از مردم افغانستان به سبب رفتارهایی که در گزارش به آن اشاره شده، عذرخواهی می‌کند.

طبق گزارش شبکه «سی ان ان» کمپبل سپس اعتراف کرد که تمامی ۱۴۳ اظهارات مورد اشاره در گزارش را می‌پذیرد.

در بخشی از این گزارش همچنین شواهدی ارائه شده مبنی بر اینکه نظامیان استرالیایی در برخی موارد برای زخمی کردن غیرنظامیان افغان از سگ استفاده می‌کردند.

اعترافات ارتش استرالیا در شرایطی صورت گرفته است که چندی پیش در اوایل آبان ماه، گزارش محرمانه‌ای منتشر شد که نشان می‌دهد نیروهای ویژه ارتش استرالیا بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۵ جنایاتی دلخراش در افغانستان مرتکب شده‌اند

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول