اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

بخشنامه بیمه سلامت درباره کاهش تعداد اوراق دفترچه بیمه ابطال شد

بخشنامه بیمه سلامت که نسخ دفترچه‌های بیمه را از ۱۸ برگ به ۱۲ برگ کاهش داده بود توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.

بخشنامه بیمه سلامت درباره کاهش تعداد اوراق دفترچه بیمه ابطال شد

به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۳/۴ بخشنامه شماره ۹۷/۶۴۵۵۳۳ مورخ ۹۷/۱۱/۱۵ مدیرکل بیمه‌گری و درآمد سازمان بیمه سلامت ایرانیان را ابطال کرد.

براساس بخشنامه مذکور به استثنای بیماران خاص، تعداد نسخ دفترچه‌های بیمه از ۱۸ برگ به ۱۲ برگ کاهش یافته بود و مقرر شده بود در صورتی که زودتر از دو ماه نسخه های دفترچه به اتمام برسد، بایستی رویه کنترلی و نظارتی سازمان برای تعویض دفترچه اعمال شود.

پس از طرح شکایت از بخشنامه مذکور، در تاریخ ۹۸/۲/۲۲ بخشنامه دیگری به شماره ۹۸/۶۹۱۱۶ از سوی سازمان مذکور صادر شده و در مورد دفترچه های بیمه روستاییان کماکان تعداد نسخ را ۱۲ برگ و در مورد دفترچه های بیماران خاص ۳۶ برگ اعلام کرد و در سایر دفاتر تعداد نسخ از ۱۲ برگ به ۱۸ برگ افزایش یافت. در این بخشنامه، موضوع مهلت دو ماهه برای اعمال کنترل و نظارت در تعویض دفترچه که در بخشنامه ۹۷/۱۱/۱۵ ذکرشده بود، تغییر نکرده بود.

هیات عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه مورخ ۱۴۰۰/۳/۴ با این استدلال که طبق اصل ۲۹ قانون اساسی، برخورداری از بیمه همگانی و تامین اجتماعی به صورت بیمه حق همگانی است و بنابر ماده ۱۷ قانون بیمه همگانی، کلیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی و درمانی و تشخیصی کشور موظف به پذیرش و مداوای بیمه شدگان  و ارائه خدمات و مراقبت پزشکی لازم هستند و اینکه در بخشنامه موضوع شکایت، حقوق بیمه گزاران با کاهش نُسَخ دفاتر بیمه محدود و حق استفاده از خدمات بیمه درمانی در موارد تعویض زودتر از دو ماه، محدود شده است، مغایر اصل ۲۹ قانون اساسی و ماده۱۷ قانون بیمه همگانی است.

از طرفی اعمال کنترل و نظارت نباید موجب ایجاد محدودیت در استیفای حقوق عامه از بیمه خدمات درمانی شود؛ فلذا بخشنامه مذکور بر اساس رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری باطل شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول