اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

صندوق‌هایی که برندساز شدند/ از کارآفرینی تا مبارزه با ربا با صندوق‌ قرض‌الحسنه‌‌

با مساعدت فرمانده و بسیجیان حوزه خواهران شهید مطهری بستان‌آباد و حمایت‌های مالی صندوق قرض‌الحسنه کوثر و اسرا، حوزه سابق خواهران به کارگاه خیاطی تبدیل شده و برای 30 نفر از بانوان اشتغال ایجاد شده است.

صندوق‌هایی که برندساز شدند/ از کارآفرینی تا مبارزه با ربا با صندوق‌ قرض‌الحسنه‌‌

خبرگزاری‌فارس‌- معصومه درخشان، در سال‌های اخیر ایجاد صندوق‌های قرض‌الحسنه کوچک محلی که با محوریت سازمان بسیج سازندگی توسط خود مردم شروع شده است، مسیر جدیدی را در زمینه استفاده از ظرفیت بکر مردمی ایجاد کرده است.

تا پیش از این منظور از صندوق‌های قرض‌الحسنه در اقتصاد ایران موسسات تک شعبه‌ای یا چند شعبه‌ای بود که با سرمایه‌گذاری چند خیر، خرده کارهای بانکی مثل ارائه وام‌های بدون سود یا سود کم را به مردم ارائه می‌کردند، اما اکنون صندوق‌های قرض‌الحسنه مردمی که توسط جهادگران سراسر کشور و با هماهنگی سازمان بسیج سازندگی ایجاد شده است، اهداف و کارکردهایی بسیار فراتر از ارائه وام دارند.

این صندوق‌ها به محلی برای گره‌گشایی از مشکلات مردم، مبارزه با نزول و ربا، انجام کارهای فوری جهادی، دستگیری از نیازمندان، کارآفرینی، اشتغال و ... تبدیل شده‌اند.

در سال 97 صندوق قرض‌الحسنه کوثر حوزه خواهران شهید مطهری بستان‌آباد نیز در راستای اهداف و سیاست‌های بلند مدت سازمان بسیج سازندگی تشکیل شد و در کنار همه خدمات اقتصادی خود ایجاد تولیدی پوشاک در محل سابق حوزه خواهران شهید مطهری یکی از اقدامات اساسی این صندوق قرض‌الحسنه است.

فریبا قنبری، فرمانده پایگاه مقاومت بسیج ام‌الائمه  و مسوول صندوق قرض‌الحسنه کوثر شهرستان بستان‌آباد در  گفت‌وگو با خبرنگار  فارس در مورد روند تشکیل صندوق قرض‌الحسنه اظهار داشت: بر اساس اعلام طرحی از سوی بسیج سازندگی موضوع تشکیل صندوق‌های قرض‌الحسنه در سراسر کشور مطرح شد.

بر اساس این طرح قرار بود ماهانه مبلغ ۱۰ هزار تومان توسط اعضای صندوق واریز شده و بعد از دوسال به آنها وام پرداخت شود.

وقتی این موضوع مطرح شد با استقبال خوبی مواجه نشد، بنابراین پیشنهاد کردم در راستای  اجرای بهتر این طرح بر روی یک پایگاه متمرکز نشده و چند پایگاه در کنار همدیگر این طرح را اجرا کنند و موضوع دوم  اینکه برای مبالغ واریزی یک حداقل و حداکثر در نظر گرفته شود.

وقتی این طرح و پیشنهاد را مطرح کردم مورد استقبال قرار گرفت، ثبت‌نام و عضوگیری را شروع کردیم، جلسات مختلفی با حضور هیات امنای مساجد برگزار و سرگروه‌هایی برای گروه‌ها تعیین شد و حداقل مبلغ ۱۰ هزار تومان و حداکثر ۱۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد و صندوق قرض‌الحسنه کوثر در تاریخ ۱۵ اسفندماه سال ۹۷ کار خود را آغاز کرد و اولین واریزی صندوق در ۲۸ اسفند سال ۹۷ انجام شد.

 

وی در مورد ضمانت افراد وام‌گیرنده گفت: در جلسه توجیهی به افرادی که عضو صندوق شده بودند، اعلام شد تک به تک شما ضامن همدیگر هستید، هر کدام از اعضای ۱۰، ۱۲ نفری هر گروه ضامن فرد وام‌گیرنده گروه هستند. به همین منظور سرگروه‌های معتمد مسوولیت گروه‌ها را بر عهده گرفتند و کار صندوق قرض‌الحسنه به خوبی جلو می‌رود.

در حال حاضر اعضای صندوق ۱۲۰ نفر بوده و در هشت گروه ساماندهی شده‌اند و سرگروه‌ها در تاریخ بیست و هشتم هر ماه واریزی گروه خود را انجام می‌دهند. طبق مصوبات صندوق هر فرد پنج برابر موجودی خود را بعد از هفت ماه می‌تواند وام بگیرد.

 خانم قنبری  با اشاره به گردش حساب صندوق در بانک متذکر شد: هر پنج ماه یک بار از گردش حساب صندوق در بانک مهر ایران میانگین گرفته شده و از میانگین حساب از بانک وام گرفته و به عنوان حمایت و تشویق به سرگروه‌ها داده می‌شود. البته سرگروه.هایی نیز بوده‌اند که از گرفتن وام بانک خودداری کرده و به جای خود  یکی دیگر از اعضای صندوق که وام ضروری نیاز داشت را معرفی کرده است.

 وی ادامه داد: تاکنون ۲۲۰ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان برای ۳۵ نفر در قالب وام قرض‌الحسنه پرداخت شده است.

طبق مصوبات در سال ۹۸ قرار بود سقف وام به پنج میلیون تومان افزایش پیدا کند در حال حاضر حداقل وام یک‌میلیون و حداکثر آن پنج میلیون تومان است.

همچنین از طریق گردش مالی و میانگین حساب صندوق از طریق بانک به ۶ نفر وام تعلق گرفته که حداقل این وام هفت میلیون و حداکثر آن ۵۰ میلیون تومان بود.

مسوول صندوق قرض الحسنه کوثر شهرستان بستان‌آباد در مورد نحوه تائید وام‌های پرداختی نیز یادآور شد: چک‌های ارسال شده به بانک برای پرداخت وام سه امضایی هستند، یعنی سه نفر عضو هیات امنای صندوق و مهر صندوق برای وصول شدن چک ضروری است، فرد وام‌گیرنده بعد از اینکه پرونده اخذ وام تشکیل داد یک فقره چک یا سفته گرفته شده و سرگروه و اعضای گروه نیز ضامن او هستند.

 وام‌های صندوق با سود چهار درصدی بازپرداخت می‌شوند و این سود چهار درصدی که به حساب صندوق واریز می‌شود در امور خیریه صرف می‌شود.

اولین‌ وام گیرنده زائر کربلا شد

اولین وام صندوق قرض‌الحسنه وام سفر به کربلا بود که مبلغ ۷۰۰ هزار تومان در سال 98 پرداخت شد.

وام درمان، کارآفرینی و خوداشتغالی، وام تحصیلی، کمک هزینه خرید جهیزیه و سیسمونی نوزاد، وام سفر زیارتی، وام تعمیر مسکن، وام حمایت از مشاغل خانگی، وام درمان و ... از جمله وام‌های پرداخت شده است.

 قرض‌الحسنه‌ای‌که‌ پول نزول را تسویه کرد

قنبری  با اشاره به اینکه گرفتن پول نزول ارکان خانواده را از هم می‌پاشد،گفت: متاسفانه یک نفر در اثر گرفتاری پول نزول گرفته بود ولی نمی‌توانست آن را تسویه کند، روزی این خانم به دفتر صندوق مراجعه کرد در حالی که در دستش چند برگ سفته بانکی بود از گرفتاری‌ها و مشکلاتش گفت، وقتی پرسیدم این سفته‌ها برای چیست؟ گفت دوباره می‌روم نزول بگیرم تا بتوانم پول نزول قبلی را تسویه کنم. نزول پشت نزول او را بیچاره و بدبخت کرده بود. گفتم ما از اعتبار صندوق به شما وام قرض‌الحسنه می‌دهیم تا پول نزول قبلی را تسویه کنی و باید قول دهی دیگر به سراغ پول نزول نروی.

۱۰ میلیون تومان به او وام پرداخت کردیم تا پول نزول قبلی را تسویه کرد و اخیرا نیز پنج میلیون تومان دیگر برای خرید لوازم خانگی وام گرفته است.

قرض‌الحسنه‌ای که تولیدی پوشاک به راه انداخت

فرمانده پایگاه بسیج ام‌الائمه  ادامه داد: در پایان سال ۹۸ به این نتیجه رسیدیم که اگر ما به صرف بازپرداخت وام‌ها بخواهیم پنج برابر سپرده افراد وام دهیم روند کار به آرامی پیش رفته و از سوی دیگر نمی‌توانیم مبلغ وام را افزایش داده و به ۱۰ میلیون تومان برسانیم در نتیجه تصمیم گرفتیم طرح راه‌اندازی کارگاه خیاطی را اجرا کنیم.

 

به همین منظور طرح تبدیل ساختمان حوزه سابق خواهران شهید مطهری به کارگاه خیاطی را مطرح کردم و مورد پذیرش و استقبال قرار گرفت.

مسوول صندوق قرض‌الحسنه کوثر ادامه داد: طبق فرمایشی از امام صادق (ع) که فرموده است: بر در بهشت نوشته شده است، پاداش صدقه ده و پاداش قرض هیجده برابر است، زیرا قرض همیشه در دست افراد نیازمند قرار می‌گیرد ولی صدقه گاهی ممکن است در دست افراد غیر محتاج قرار گیرد.

به برکت قرض‌الحسنه وام‌دهی صندوق‌ها روز به روز ادامه پیدا کرد با پیشرفت این موضوع و افزایش تقاضا جهت وام‌ها  تصمیم بر آن شد تا برنامه‌ریزی‌های لازم برای استفاده از آورده‌های صندوق و افزایش کارایی آنها در جامعه صورت گیرد، بنابراین از اواخر سال 1398 جلسات متعددی در راستای بررسی  موضوعات مرتبط بر ایجاد شغل و اشتغال‌زایی مخصوصا برای بانوان سرپرست خانوار و بانوان خودسرپرست و اقشار ضعیف  برگزار گردید که در آخر تصمیم به راه‌اندازی کارگاه  تولیدی لباس  با هدف تبدیل آن به تولیدی بزرگ تر به خواست خداوند منان گرفته شد تا با این امر هم موجب اشتغال در بین بسیجیان  شده و هم از سود حاصل وام‌های قرض‌الحسنه  صندوق‌ها افزایش یابد.

وی افزود: در ابتدای امر به دلیل خروج ماهیانه پول از حساب صندوق‌ها جهت وام‌های قرض‌الحسنه ( جهت خوداشتغالی، امورات درمانی و معیشتی ) تصمیم به بستن  حساب صندوق‌ها به مدت 3 ماه  گرفته شد تا پول واریزی جهت شروع به‌کار کارگاه پس‌انداز شود و از سویی دیگر با مساعدت فرمانده حوزه (خواهران شهید مطهری)  و پذیرش ضمانت با اطلاع فرمانده ناحیه درخواست وام 200 میلیون ریالی با استفاده از میانگین‌گیری بانکی به بانک طرف قرار داد صندوق‌ها داده شد که پس از  طی روند بانکی این وام به حساب صندوق‌ها انتقال و اقساط ماهیانه آن نیز به صورت مستقیم  از حساب جاری صندوق‌ها طی یک سال برداشت می‌شود.

قنبری ادامه داد: به موازات این امور مکان کارگاه آماده گردید و به دلیل رفع کسری بودجه جهت شروع کار با یکی از بانوان خودسرپرست  توانا در زمینه  خیاطی شریک شده و تعاملات و قرارداد لازم در این خصوص نیز نوشته و تثبیت گردید. طبق قرار داد مصوب شده  در مجموع 700 میلیون ریال آورده جهت خرید دستگاه‌ها و لوازم خیاطی به‌کار گرفته شد و طبق آن اولویت پذیرش پرسنل  به‌ کار‌گیری شده در کارگاه تولیدی "ثیاب" (کلمه قرآنی به معنی پوشاننده) با خانم‌های سرپرست خانوار و خودسرپرست و اقشار ضعیف از لحاظ اقتصادی  است.

 

هر پایگاه مقاومت یک نفر جهت همکاری به عنوان فروشنده به کارگاه معرفی کرده است. ( لازم به ذکر است، دوره ثبت‌نام جهت آموزش و کمک به خرید چرخ صنعتی بانوان مستعد و تحول کار به منازل در دست اقدام است. )

قنبری اظهار داشت: اگر اشاره‌ای به روند کار داشته باشیم در ابتدای امر به دلیل خرید پارچه با قیمت بالا کمی دچار مشکل بودیم که به حول و قوه‌الهی این مشکل نیز به وسیله تعاملات صورت گرفته با کارخانه بزرگ تولید لباس (نیکو تن‌پوش) جهت تامین پارچه مرغوب  رفع گردید و تصمیم بر آن شد که پارچه‌های مدنظر ما نیز به همراه طاقه‌های تولیدی بزرگ جهت بافت سفارش داده شود.

 

در مجموع در کارگاه تولیدی "ثیاب" به صورت مستقیم پنج نفر و به صورت غیرمستقیم 25 نفر به عنوان مسوول فروش مشغول کار هستند و سود خالص از تولیدات کارگاه بعد از تقسیم بین دو طرف معامله مستقیما به حساب‌های صندوق‌های مردمی واریز و به‌صورت وام قرض‌الحسنه به‌کار گرفته می‌شود.

امید است  با عنایت پروردگار منان  برند "ثیاب" روز به روز بزرگتر و یکی از تولیدی‌های حجاب نامی و با کیفیت  کشور در منطقه باشد.

انتهای پیام/60020/س/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول