اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

اتصال خط‌آهن برقی اصفهان-اهواز به راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان/اجرا از محل فاینانس چین و روسیه

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: شرکت مپنا به عنوان مجری خط‌آهن برقی اصفهان-اهواز در حال پیگیری جذب فاینانس از چین و روسیه برای احداث این راه‌آهن است.

اتصال خط‌آهن برقی اصفهان-اهواز به راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان/اجرا از محل فاینانس چین و روسیه

خیرالله خادمی در‌ گفت‌و‌گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس درباره جزئیات ساخت خط‌آهن برقی اهواز - اصفهان، اظهار داشت: این پروژه که توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور اجرا می‌شود‌، یکی از مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است که با تکمیل این خط ریلی بهره‌وری بسیار مناسبی در راه‌آهن ایجاد می‌شود.

* اتصال خط‌آهن برقی اصفهان-اهواز به راه‌آهن سریع‌السیر تهران-اصفهان

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: مسیر ریلی برقی اصفهان-اهواز در ادامه مسیر قطار سریع‌السیر تهران - قم - اصفهان است و در مسیری دو خطه و برقی به طول 570 کیلومتر به بنادر جنوب غربی کشور وصل می‌شود.

وی افزود: این خط ریلی یک کریدور سراسری از تهران به اصفهان و سپس خوزستان و بندر امام خمینی (ره) از طریق قطار سریع‌السیر و قطار برقی خواهد بود.

خادمی اظهار کرد: همچنین این خط ریلی در حوزه تبادل ریلی بار و دسترسی به بنادر جنوبی کشور، برای کشور بسیار اهمیت دارد و یکی از محدود مسیرهای ریلی است که شرکت بهره‌بردار یعنی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران تأکید و اصرار بر شروع عملیات اجرایی این محور دارد، چون بهره‌وری زیادی برای این خط پیش‌بینی شده‌ و بار زیادی توسط این شبکه جابه‌جا خواهد شد با تکمیل خط‌‌ بارهای بندر امام خمینی (ره) به راحتی به مرکز کشور ‌‌جابه‌جا می‌شود،همچنین بارهایی نظیر بارهای فولادی و معدنی و سنگ‌آهن از اصفهان و یزد از طریق ریل به خوزستان و فولاد خوزستان جابه‌جا می‌شود.

* ‌کره جنوبی به دلیل تحریم در سال‌‌ 95 از خط‌آهن اهواز-اصفهان خارج شد‌

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه پس از انقلاب اسلامی ‌ما در دو مرحله مطالعات تکمیلی این خط ریلی را انجام دادیم، اضافه کرد: از سال 1394 تفاهم‌نامه‌‌ای با کشور کره، شرکت دایلینگ داشتیم که در این خط آهن سرمایه‌گذاری کند و از طریق فاینانس این مسیر ریلی بسیار مهم را بسازد، شرکت کره‌ای حدود یک سال مطالعات مسیریابی و تعیین کریدورهای مورد نظر را انجام داد و برآوردی را به ما دادند و این برآورد مبنای کار ما شد، مجدداً ما این برآورد شرکت کره‌ای را به شرکت ایرانی انعکاس دادیم و شرکت مهندسین مشاور پارس در این مورد کار کردند.

وی افزود: به دلیل شرایط تحریم و سنگین بودن پروژه، کشور کره عملاً کار را متوقف کرد و در این چند سال اقدامی انجام نداد، در این راستا ما بلافاصله از دو سال پیش تفاهم‌نامه‌ای برای اجرای این خط‌آهن با شرکت مپنای ایران که بزرگترین شرکت صنعتی است، ‌مبادله کردیم.

* پیگیری جذب فاینانس چین یا روسیه برای ساخت خط‌آهن برقی اهواز-اصفهان

خادمی افزود: با توجه به اینکه این خط ریلی، برقی است و قسمت زیادی از عملیات اجرایی آن در تخصص کاری شرکت مپنا است، قرار شد مپنا وارد این پروژه شود، همان‌گونه که گفته شد تفاهم‌نامه با مدیرعامل مپنا حدود دو سال پیش مبادله شد و امروز مپنا در حوزه تکمیل مطالعات و فازبندی پروژه کار می‌کند؛ البته مپنا تلاش می‌کند از کشورهای مختلف نظیر چین و روسیه کمک فاینانسی بگیرد تا عملیات اجرایی این پروژه ریلی مهم آغاز شود.

* اجرای خط‌آهن اهواز-اصفهان از محل اعتبارات ملی و فاینانس خارجی

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور درباره هزینه اجرای این خط ریلی بیان کرد: برآورد اولیه اجرای خط حدود 3.5 میلیارد دلار است.

وی درباره اعتبارات پروژه اظهار داشت: این پروژه ردیف اعتباری ملی دارد، ما در حال آماده‌سازی قطعاتی از پروژه هستیم که به مناقصه بگذاریم، اما قسمت عمده  این پروژه باید از طریق فاینانس خارجی تأمین مالی شود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول