اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان جنوبی

عبدالملکی: ایران با دارابودن عناصر قدرت، لکوموتیو تولید است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) به گفتمان درون‌زا اشاره کرد و افزود: این نظریه ایران را به دلیل دارابودن عناصر قدرت، لکوموتیو می‌داند که قدرت تولید دارد.

عبدالملکی: ایران با دارابودن عناصر قدرت، لکوموتیو تولید است

حجّت‌الله عبدالملکی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، به دو گفتمان اقتصادی «نظریه توسعه وابسته» و «گفتمان درون‌زا»، اشاره کرد و اظهار داشت: انتخابات ۱۴۰۰ چالش بزرگ بین این دو گفتمان رقیب در حوزه اقتصاد است که هر دو طرفداران پروپاقرصی در سطح نخبگان و عموم مردم دارد.

وی نماینده نظریه توسعه وابسته را دولت روحانی که هشت‌سال مسئولیت اداری کشور را بر عهده داشتند معرفی کرد و افزود: این گفتمان کشورهای دنیا را به دو دسته تقسیم می‌کند که دسته اول چند کشور محدود غربی مانند آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلیس که قدرت حرکت و پیشرفت دارند و گروه دوم سایر کشورها که شبیه به واگن به خودی خود قدرت حرکت ندارند و باید حتما به لکوموتیو متصل شوند تا به حرکت درآیند.

عبدالملکی ادامه داد: ایران در نظریه توسعه وابسته که در زمان مدیریت آقای روحانی در مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تولید شد، واگن می‌باشد که حتما برای پیشرفت باید خود را به آمریکا یا اروپا متصل کند. 

اجرایی‌شدن نظریه توسعه وابسته در دولت روحانی

وی با بیان اینکه دولت از سال ۹۲ نظریه توسعه وابسته را اجرا کرد، گفت: اکنون نیز تلاش می‌شود تا به‌نحوی خود را به غرب و آمریکا نزدیک و خواسته‌های آن‌ها را برآورده کنند تا بلکه آن‌ها کمک کنند تا پیشرفت کنیم.

وی به نسبت تعارض غرب و جمهوری اسلامی اشاره کرد و افزود: انقلاب اسلامی با نظریه ولایت فقیه کار خود را شروع کرد؛ ولایت فقیه تداوم ولایت انبیاء و ائمه معصومین در زمان غیبت است که بر اساس مکتب سیاسی اسلام مشروعیت و وجاهت دارد. 

ترس غربی‌ها از احیای تمدن انقلاب اسلامی

وی به ترس غربی‌ها از احیای تمدن انقلاب اسلامی اشاره کرد و عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت تمدنی جدید در حوزه تمدن اسلام آغاز می‌کند که نقطه شروع آن نظریه ولایت‌فقیه که تکمیل کننده نظریه تمدنی دوره تمدن شکوهمند اسلامی است.

وی ادامه داد: به فرض که ایران واگن و آمریکا و اروپایی‌ها لکوموتیو، در چارچوب این رویارویی تمدنی با چه شرطی حاضر خواهند بود از ایران حمایت کنند؟ راننده لوکوموتیو برای اینکه ما را به دنبال خودش بکشد، هر شرطی بگذارد باید بپذیریم.

از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم

وی با بیان اینکه درگیر جنک تمدنی هستیم، گفت: اگر بی‌خیال نبرد تمدنی که آرمان بزرگ انقلاب اسلامی برای سعادت بشر است، شوید؛ آنوقت ممکن است غرب با شما تعامل کند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) تصریح کرد: در صورتی که تمام دستورات غرب را اجرا کنیم، باز نیز بهانه‌های جدیدی را مطرح خواهند کرد که در نهایت، این لوکوموتیو، ما را نمی‌کِشد، بلکه به بردگی می‌کِشد؛ آن هم بردگی سنتی است.

وی با بیان اینکه اتفاقاتی که در هشت سال اخیر در مقابله با غرب افتاد، از آرمان‌های انقلاب اسلامی فاصله گرفتیم، گفت: برجام‌های هسته‌ای، نفتی، اف‌ای‌تی‌اف، زیست محیطی و فرهنگی را پذیرفتیم که امریکا و اروپا حاضر شوند ما را یدک‌کش کنند تا پیشرفت کنیم که ایران ذیل امریکا تعریف گردد و آن ایده تمدن اسلام به کل فراموش شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق به گفتمان درون‌زا اشاره کرد و افزود: این نظریه ایران را به دلیل دارابودن عناصر قدرت، لکوموتیو می‌داند که قدرت تولید دارد؛ اقتصادی که تولید نداشته باشد واگن است. 

وی ۵ عامل تولید را بازار، فناوری، نیروی کار، سرمایه و منابع طبیعی برشمرد و افزود: در برخی عالی و برخی دیگر بی‌نظیر هستیم. 

کل صادرات ایران به کشورهای همسایه ۲۰ میلیارد دلار است

وی با بیان اینکه ایران با ۸۵ میلیون و کشورهای همسایه با ۶۲۰ میلیون جمعیت، بازار فروش خوبی دارند گفت: ۱۵ کشور همسایه مجموعا بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار واردات دارند که سهم ایران از این بازار تنها ۲ درصد است.

 حجّت‌الله عبدالملکی عنوان کرد: فناوری کشورهای همسایه از ایران پایین‌تر است و از نظر سیاسی، فرهنگی عمدتا با ما در یک راستا هستند و حتی در شرایط تحریم نیز با ما کار می‌کنند.

تحول نوین اسلامی نیازمند افزایش جمعیت است

وی به ۴۰ میلیون نیروی کار و ۳۳ میلیون جوان کشور اشاره کرد و گفت: در کشور ۱۵ میلیون نفر تحصیلات دانشگاهی و یک و نیم میلیون نخبه هستند؛ البته اقتصاد ایران برای اینکه به اقتصاد کامل برسد به جمعیت بیشتری نیاز دارد. 

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق به ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور اشاره کرد و افزود: ایران همچنین جزو کشورهای خوب و روبه‌رشد در علم و فناوری است.

وی بیان داشت: بلحاظ جغرافیایی در منطقه بسیار استراتژیک و یک اقلیم ۴ فصل که به آب‌های آزاد نیز دسترسی داریم؛ بیشترین ذخایر نفت و گاز و همچنین غنی‌ترین منابع معادت را داریم.

انتهای پیام/۶۷۰۱۵

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول