اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

سنگدوینی: سد شصتکلاته برای ۴ سال آینده در مدار خواهد آمد/ هرمزی: بیش از ۵۲ حلقه چاه آب در گلستان از مدار خارج شد

نماینده مردم گرگان و آق‌قلا در مجلس شورای اسلامی در خصوص قطعی آب و برق استان گلستان گفت: سد شصتکلاته برای چهار سال آینده در مدار خواهد آمد متاسفانه با کمبود آب مواجه هستیم حتی اکنون اگر برق قطع نشود شهر گرگان با تنش آبی مواجه است.

سنگدوینی: سد شصتکلاته برای ۴ سال آینده در مدار خواهد آمد/ هرمزی: بیش از ۵۲ حلقه چاه آب در گلستان از مدار خارج شد

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، مردم گلستان بی‌آبی و قطعی چندساعته برق را به صورت روزانه تحمل می‌کنند که این روند شرایط زندگی آنها را سخت کرده است.

خاموشی‌های اخیر مشکلاتی را برای صنایع و تولیدکنندگان نیز ایجاد کرده است و قطعی برق موجب ضرر و زیان فراوانی شده است بسیاری از مسائل را با مدیریت بهتر می‌توان بهبود بخشید و اگر نظارت و عملکرد خوبی در حوزه آب و برق صورت گیرد، شاهد کاهش مشکلات خواهیم بود.

 

می‌طلبد که در این شرایط خاص و سخت، مسوولان مربوط عزمی جهادی و تلاشی جدی برای تأمین آب و برق پایدار برای مردم داشته باشند.

در این زمینه خبرنگار فارس گفت و گویی صمیمی با رمضانعلی سنگدوینی «نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی»، بهزاد هرمزی «مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان» و سیدمحسن حسینی «مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان» صورت داد.

*سهم برق گلستان ۵۰ درصد کاهش یافت/ تامین آب شرب گرگان از آب‌های زیرزمینی

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: با توجه به اینکه استان گلستان دارای نیروگاه برق داریم و مصرف برق استان گلستان نسبت به سایر استان‌ها کمتر است ولی متاسفانه شاهد آن هستیم که سهم برق استان گلستان به میزان ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است این یک اشکال است.

سنگدوینی ابراز کرد: پیگیری‌های لازم در این زمینه در حال انجام است و بودجه‌های خوبی در این زمینه گرفته شد تنها مرکز استانی که تمام منابع آب شرب آن از منابع زیرزمینی تامین می‌شود آب شهر گرگان است.

وی تصریح کرد: چند وقت گذشته به روستایی سر زدم و دیدم برق و آب آن روستا قطع شده است آب چاه آن روستا به دلیل قطع برق قطع شده است مردم در وضعیت بدی به سر می‌برند.

* سد شصتکلاته برای ۴ سال آینده در مدار خواهد آمد/ گرگان با تنش آبی مواجه است

نماینده مردم گرگان و آققلا در مجلس شورای اسلامی افزود: سد شصتکلاته برای چهار سال آینده در مدار خواهد آمد در سال گذشته با وزیر نیرو جلسه گذاشتیم قرار شد ۱۰ حلقه چاه آب برای شهر گرگان مجددا حفر شود ما با کمبود آب مواجه هستیم حتی اگر تا همین الان برق قطع نشود شهر گرگان با تنش آبی مواجه است.

سنگدوینی خاطرنشان کرد: تا چهار سال آینده باید به فکر تامین آب شهر گرگان و روستاهای آن باشیم در غیر این صورت مردم در تابستان با مشکل آب مواجه خواهند شد.

وی از قطعی آب و برق در استان گلستان ابراز گلایه کرد و گفت: نباید اجازه دهیم قطع برق در شهر گرگان اتفاق بیافتد به خصوص در مکان‌هایی که حلقه چاه داریم.

* انقلاب بزرگی در حوزه آب شرب روستایی به وجود خواهد آمد/ پیش‌بینی ۶۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه آب شرب روستایی گلستان

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان گفت: با توجه به پیگیری‌های نمایندگان مجلس شورای اسلامی در استان بودجه خوبی برای گلستان در نظر گرفته شد که به اعتقاد بنده انقلاب بزرگی در حوزه آب شرب روستایی به وجود بیاید.

 

هرمزی ادامه داد: نکته دیگری که نمایندگان مجلس در استان و وزارت نیرو به جد پیگیر آن بودند موضوع تامین آب شرب شهر گرگان از سد میرداماد و سد شصت‌کلاته بود هرچند که نیاز آب شرب تمام شهر گرگان را تامین نمی‌کند شاید آب شرب حدود ۲۰۰ الی ۲۵۰ لیتر بر ثانیه تامین شود اما به هر حال این یک گام به جلو است.

وی تصریح کرد: اعتبار بسیار خوبی برای سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است حدود ۶۳۱ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اعتبار در حوزه آب شرب روستایی برای سال جاری به استان پیش‌بینی شده است.

* آب شرب روستایی گلستان تقریبا ۷۴ درصد است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان اذعان کرد: امیدواریم تخصیص این بودجه نیز صورت گیرد تا بتوانیم به خوبی این پروژه را مدیریت کنیم در حال حاضر در راستای رفع مشکل آب شرب مردم روستایی استان گلستان قرارداد بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان منعقد شد.

هرمزی با بیان اینکه استان گلستان از نظر تامین آب شرب در مقایسه به میانگین کشور حدود چهار درصد عقب است، اظهار کرد: میزان درصد آب شرب روستایی گلستان تقریبا ۷۴ درصد است بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا مشکل آب شرب را مرتفع کنیم.

وی در خصوص روستاهای فاقد آب شرب گفت: روستاهایی که فاقد آب شرب هستند متاسفانه در شمال استان گلستان قرار دارند و فاقد منبع آبی مطمئن در قسمت شمالی هستند و باید آب شرب از قسمت جنوبی به این منطقه منتقل کنیم که هزینه‌بر است.

* ۵۰حلقه چاه به دلیل قطعی برق در گلستان از مدار خارج شد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان ابراز کرد: قطع برق گلستان در یک هفته اخیر سبب شد به شدت در مسیر تامین آب شرب روستایی با اختلال روبه رو شویم متاسفانه استان گلستان با کمبود آب شرب مواجه است.

 

هرمزی ابراز کرد: به دلیل قطع برق در روز گذشته در شهر گرگان تعداد ۵۱ حلقه چاه آب از رادار خارج شده بود و در سطح استان گلستان نیز بیش از ۵۲۰ حلقه چاه آب به مدت یک الی پنج ساعت از مدار خارج شده بود.

وی تصریح کرد: برابر با پروتکل‌های پدافند غیرعامل که در استان گلستان به ما ابلاغ شد ما موظف هستیم در ایستگاه‌های پمپاژ از دیزل استفاده کنیم اما برای ۶۰۰ حلقه چاهی که در سطح استان گلستان وجود دارد استفاده از دیزل منطقی نیست و علاوه بر آن اعتباری در این زمینه وجود ندارد و اصلا شدنی نیست که ۶۰۰ حلقه چاه آب مجهز به دیزل شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب گلستان افزود: در حال حاضر در سطح استان گلستان حدود ۴.۵ الی پنج مگاوات دیزل استفاده می‌کنیم اما گستردگی خاموشی‌ها به گونه‌ای است که نمی‌تواند با دیزل پوشش داده شود.

* سد میرداماد، ۸ میلیون مترمکعب آب شرب گرگان را تامین می‌کند

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان گفت: آب منطقه‌ای گلستان انجام دو کار در بخش آب شرب گرگان را در دستور کار خود قرار داده است یکی برنامه میان‌مدت در سد میرداماد است که با عنایتی که مجلس و وزارت نیرو دارد خوشبختانه در سال جاری ردیف اجرایی پیدا کرد و وزیر نیرو حدود ۴ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی کرده بود ولی مجلس توانست این اعتبار را به ۱۴ میلیارد تومان ارتقا دهد این کار باعث می‌شود که کارهای اولیه در زمینه سد میرداماد را در منطقه شصتکلاته آغاز کنیم.

حسینی ابراز کرد: این سد تقریبا ۸ میلیون مترمکعب آب شرب شهرستان گرگان را تامین می‌کند برابر یک چهارم نیاز آب شرب گرگان می‌شود.

* تحویل ۵ حلقه چاه آب و ایستگاه پمپاژ تا اواسط تابستان در گلستان

وی اظهار کرد: چهار مولفه در بخش تامین آب شرب منطقه مهم است از جمله تامین، مخزن، شبکه توزیع و نحوه مصرف مشترکین آب را می‌توان نام برد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای گلستان یادآور شد: دو حلقه چاه آب را تا پایان خردادماه جاری به  شرکت آب‌منطقه‌ای گلستان تحویل می‌دهیم همچنین سه حلقه چاه آب در شرق گرگان با یک ایستگاه پمپاژ و مخزن را تحویل خواهیم داد البته با توجه به نوسانات قیمت‌ها متاسفانه پیمانکار ما این کار را رها کرد و ما با یک پیمانکار دیگری قرارداد بستیم و امیدواریم تا اواسط تابستان بتوانیم مجموع پنج حلقه چاه آب و ایستگاه پمپاژ را تحویل دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بیش از ۹۰ درصد منابع تامین آب شهرستان گرگان از منابع آب زیرزمینی است، سد شصتکلاته (میرداماد) 8میلیون متر مکعب تخصیص آب شرب دارد.

سد میرداماد (شصت کلاته) به دلیل اینکه می‌تواند بخشی از مشکل آب شرب شهرستان گرگان را مرتفع کند بسیار حائز اهمیت است که در این راستا نمایندگان مردم استان گلستان در شورای اسلامی و همچنین شرکت آب و فاضلاب استان و دیگر مسوولان ذی‌ربط باید برای پیگیری و رفع موانع و مشکلات قطعی آب گامی اساسی بردارند.

انتهای پیام/83019

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول