اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

هر عشایری گوشت قرمز 16 ایرانی را تولید می کند/نبوداعتبار برای بازسازی راه های عشایری

رئیس سازمان امور عشایر ایران گفت: هر نفر از جامعه عشایری؛ گوشت قرمز ۱۶ نفر از جمعیت ایرانی را تولید می‌کند.

هر عشایری گوشت قرمز 16 ایرانی را تولید می کند/نبوداعتبار برای بازسازی راه های عشایری

به گزارش خبرگزاری فارس از کلیبر، شاهپور علایی مقدم در جلسه شورای عشایری شهرستان کلیبر  از توزیع 20 هزار  پنل خورشیدی در بین خانوارهای عشایری در کشور خبر داد، اظهار داشت: با مشارکت وزارت نیرو به منظور تامین انرژی آلاچیق و چادرهای عشایری؛ ۲۰ هزار پنل خورشیدی از خردادماه سال‌جاری در بین خانوارهای عشایری توزیع می‌شود که از این تعداد ۵۰۰ پنل خورشیدی به استان آذربایجان شرقی اختصاص می‌یابد.

وی تصریح کرد: در سال ۹۴ ظرفیت تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری ۱۶۲ هزار تن بود و در این دوره با پرداخت 2 هزار میلیارد تومان تسهیلات حمایتی؛ ظرفیت تولید گوشت قرمز در مناطق عشایری به ۲۰۰ هزار تن افزایش یافت در حالی که نیاز سالانه کشور به گوشت قرمز ۸۸۰ هزار تن است به طوری که ۳۵ درصد گوشت قرمز کشور توسط جامعه عشایری تولید می‌شود.

رئیس سازمان امور عشایر ایران بابیان اینکه هر نفر از جامعه عشایری؛ گوشت قرمز ۱۶ نفر از جمعیت ایرانی را تولید می‌کند، یادآور شد: جامعه عشایری کمترین آسیب به حاکمیت را داشته و بیشترین فایده را دارند و ۳۴ میلیون هکتار مرتع در اختیار دارند.

وی با ابراز خرسندی از تصویب قوانین حمایتی از جامعه عشایری در مجلس یازدهم گفت: در قانون‌گذاری مجلس شورای اسلامی قوانین تاثیرگذاری برای حمایت از جامعه عشایری تصویب شده که می‌توان از آنها به عنوان شاهکار قانون‌گذاری یاد کرد؛ این در حالی است که به طور میانگین سالانه ۱۵۶ میلیارد تومان از درآمدهای مالیات بر ارزش افزوده عاید جامعه عشایری جهت ایجاد زیرساخت‌ها اختصاص می‌یابد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس نیز با بیان اینکه عشایر ارسباران گرفتار هزاران مشکل در حوزه زیرساختی است، گفت: فراکسیون عشایری مجلس برای گره‌گشایی از مشکلات ریل‌گذاری می‌کند.

حسین حاتمی اظهار داشت: منطقه ارسباران سکونت‌گاه اصلی عشایری است که به مقصد آذربایجان شرقی کوچ می‌کنند.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه شهرستانهای کلیبر، هوراند و خداآفرین دارای ۴ منطقه آموزش و پرورش بوده که آموزش و پرورش عشایر آذربایجان شرقی نیز مستقر در کلیبر است که نیاز به بررسی و حل مشکلات و نیازمندی‌ها را دارند یادآور شد: آموزش و پرورش عشایر و شهرستان‌های کلیبر، هوراند و خداآفرین با مسائل و مشکلات متعددی گریبانگیر هستند.

وی با بیان اینکه فراکسیون عشایری جزو فراکسیون‌های تاثیرگذار بوده که در هیات رئیسه نیز حضور دارند، ابراز داشت: فراکسیون عشایری مجلس شورای اسلامی حکم پشتیبانی ماموریت‌های عشایری را دارد و از طرفی برای گره‌گشایی از مشکلات این جامعه زحمت‌کش و تولیدکننده ریل‌گذاری می‌کند.

وی با تاکید بر نقش برجسته جامعه عشایری منطقه ارسباران در تولید، معیشت و اقتصاد خاطرنشان کرد: منطقه ارسباران به عنوان کانون جامعه عشایری استان آذربایجان شرقی که در تولید نقش برجسته‌ای دارند، اما با هزاران مشکل در حوزه زیرساختی و آموزش و پرورش مواجه هستند.

انتهای پیام/60001/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول