اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

والی هرات: آمریکا معامله‌گری بیش نیست؛ طالبان با افغان‌ها توافق کنند

والی هرات گفت: افغان‌ها هیچگاه نمی‌خواهند بعد از شکست روسیه دست به دامن آمریکا باشند، طالبان برای نشان دادن حسن نیت خود دیگر مهمات و تجهیزات جنگی از آمریکا نگیرند و به زندگی مسالمت آمیز خود بازگردند.

والی هرات: آمریکا معامله‌گری بیش نیست؛ طالبان با افغان‌ها توافق کنند

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، گردهمایی بزرگ ده هزار نفری تحت نام (همایش پیامبر صلح و رحمت) با حضور عالمان دینی، مسوولان محلی، شهروندان و فعالین مدنی در هرات برگزار شد.

شرکت‌کنندگان در این همایش از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا هرچه زودتر آتش بس کرده و روند صلح را به نتیجه برسانند.

«سید وحید قتالی» والی هرات در این همایش گفت: هر افغانستانی که دوست دارد به فضای صلح بیاید ما آن را می‌پذیریم و گذشته را فراموش می‌کنیم، باید به یاد داشت که روسیه با کفن و قرآن در افغانستان شکست داده شد اما آمریکا با طالبان در دوحه معامله کرد و به توافق رسید و گفته طالبان مبنی بر شکست آمریکا دروغ محض است.

وی افزود که  اگر طالب راست می‌گوید بیاید با برادر مسلمانان خود توافق کند دیگر خونی نریزد و دست ما را به سوی آمریکا دراز نکند و برای ادامه خشونت‌ها و جنگ تجهیزات جنگی از آمریکا نگیرد.

وی ادامه داد: سرداران جهادی که زمانی روس را شکست داده اند هیچ قابل مقایسه با مزدورانی که امروز شاهراه ها را آماج قرار می‌دهند نیستند و این مزدوران باید بدانند تنها در افغانستان یک پرچم مشروعیت دارد و جای پرچمی دیگری نیست.

وی همچنین گفت: صلح افغانستان تنها با دعا کردن محیا نخواهد شد و دستور داده شده تا صلح را بدست آوریم حالا چه از راه گفت‌وگو و چه از را شمشیر اما صلح آمدنی است و در افغانستان محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: ای کاش می‌شد در کنار ایجاد هیئت‌های گفتگو کننده هیئتی از کشورهای اسلامی ایجاد می‌شد و از سازمال ملل می‌خواستند تا بگذارند چند روزی افغانستان و فلسطین هم مانند کشورهای خارجی طعم خوش صلح را بچشند و در آرامش زندگی کنند.

والی هرات خاطرنشان کرد که اگر دخالت کشورهای خارجی از افغانستان کم شود می‌توانیم از، مس شیدا، سد سلما، سیمان شهرستان زنده جان، نفت تیرپل و گاز شهرستان گلران در هرات میلیون ها دلار پول بدست آوریم و دیگر خانواده‌ها کشته شدن فرزندان خود را شاهد نباشند و گام‌های خود را به سوی آبادانی برداریم.

از سوی دیگر مولوی سید محمد شیرزادی برگزارکننده همایش صلح خواهی در هرات گفت: همایش چند هزار نفری هرات تنها برای تحقق صلح و پایان جنگ در افغانستان و پیروی از دین اسلام است و با توجه به اینکه خارجی‌ها در حال ترک افغانستان هستند دیگر بهانه‌ای برای جنگ نیست و می‌طلبد تا حکومت و طالبان با پیروی از قرآن و گفته‌های پیامبر اسلام در مورد صلح، به میز مذاکره آمده و از طریق گفتمان خشونت‌ها را کاهش داده و صلح را اجرائی کنند.

مولوی محمد یوسف منیب یکی از عالمان دینی در هرات در این مورد گفت: جنگ فعلی افغانستان و دخالت‌های گسترده در روند صلح که تاکنون به نتیجه نرسیده است به دلیل حضور آمریکا و دیگر کشورهای خارجی است که تنها برای رسیدن به هدف خود در امور افغان‌ها دخالت می‌کنند در صورتی که افغان‌ها متحد باشند و در کارها احکام الهی را جاری سازند جنگ افغانستان ختم خواهد شد.

شرکت‌کنندگان در این همایش بزرگ صلح خواهی از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا در اسرع وقت آتش بس کنند و دیگر خانواده‌ای را داغدار نسازند و دست از اختلافات برداشته و صلح که آرزوی هر شهروند افغان است را اجرائی کنند.

گفتنی است که با افزایش خشونت و تلفات غیر نظامیان و نظامیان در میدان‌های نبرد با طالبان و تخریب زیربناها در این جنگ‌ها اما باز هم شهروندان افغان نسبت به آمدن صلح خوشبین هستند و از طرف‌های درگیر جنگ می‌خواهند تا مذاکرات صلح را هرچه زودتر آغاز و آتش بس کنند.

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول