اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  ایلام

تولید روزانه 60 تن محصولات و صادرات به خارج/ سیمرغی که از دل خاکستر بیرون آمده است

کارخانه‌ای با تولید ماهانه 60 تن محصول توانسته علاوه بر اشتغالزایی برای بیش از 25 نفر به کشورهای عراق و افغانستان نیز صادرات داشته باشد و همچنین نیازمند حمایت ویژه مسوولین برای تداوم تولیدات و گسترش کارخانه است.

تولید روزانه 60 تن محصولات و صادرات به خارج/ سیمرغی که از دل خاکستر بیرون آمده است

به گزارش خبرگزاری فارس از ایلام، کارخانه شیر ایلام زاگرس یکی از کارخانه‌های فعالی است که از سال ۸۶ تولید انبوه خود را شروع و برای بیش از ۲۵ نفر اشتغال مستقیم ایجاد کرده است و ماهانه ۶۰ تن تولید محصولات لبنی دارد؛ تولیدی که چراغش حمایت و صادراتی که نتیجه‌اش شکوفایی اقتصاد است.

اقتصاد به‌ عنوان یکی از مهم‌ترین مباحث برای جوامع مطرح است و اهمیت این مقوله در تمامی دوران‌های مختلف بر کسی پوشیده نبوده و نیست، استقلال جامعه و قدرت مقاومت آن در مقابل حوادث طبیعی و اجتماعی، شکوه و عظمت یک جامعه در مقابل جوامع دیگر و ثبات سیاسی آن، بستگی به حل مشکلات و رفع کمبودهای اقتصادی آن جامعه دارد.

در واقع اقتصاد زیر بنای توسعه هر کشور محسوب می‌شود و باید هر جامعه برای ماندن در صف رقابت با دنیا این عرصه را برای خود تقویت کند، مدل برداری از نوع اقتصادها در دینا متفاوت است و کشور به نحو و طریقی منابع اقتصادی خود و وضعیت فعلی آن را در جامعه تقویت می‌کند.

بدون شک کشورهایی که توانسته‌اند الگوهای بومی خود را به منصه ظهور برسانند اقتصادی قدرتمندتر داشته و به نوعی مبحث آسیب پذیری آن کمتر با چالش و تحت اما و اگرها قرار می‌گیرد، یکی از روش‌های نوین و حتی اسلامی در کشور ما موضوع اقتصاد مقاومتی است و فعال کردن چرخه‌های تولید در کشور است؛ تولیدی که نیازمند حمایت ویژه مسوولین و دستگاه‌های اجرایی است.

حال سوال اینجاست که آیا از این کارخانه‌هایی که تولید دارند حمایت می‌شود؟ آیا مشکلات پیشرو حوزه تولید مرتفع می‌شود؟ آیا در جلسات کارگروه تسهیل این موانع بررسی و برداشته می‌شوند؟ 

اشتغالزایی برای بیش از 25 نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم

تورج اسفندمند مدیر عامل کارخانه صنایع شیر در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: این کارخانه تولید آزمایشی و تولید انبوه خود را در سال ۸۵ شروع کرده است و توانسته برای بیش از ۲۵ نفر اشتغال مستقیم و غیر مستقیم ایجاد کند.

وی افزود: در ماه ۶۰ تن تولید داریم و حاصل آن صادرات محدود به کشورهای عراق و افغانستان است. 

مهمترین مشکل پیشرو حوزه تولید گران بودن مواد اولیه و موضوع سرمایه در گردش است.

مدیر عامل کارخانه صنایع شیر تصریح کرد: مهمترین مشکل پیشرو حوزه تولید گران بودن مواد اولیه و موضوع سرمایه در گردش است که مسوولین باید همت کنند که مشکلات مرتفع شود. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات پیشرو درخواست تسهیلات بانکی است که کارشکنی‌های زیادی در این خصوص به تولید کننده اعمال می‌شود.

تعیین تکلیف بدهی‌های معوق بانکی در کارگاه تسهیل و رفع مواتع تولید

رضا محمدرحیمی رئیس سازمان صمت استان نیز بیان کرد: با توجه به بدهی‌های معوق بانکی این کارخانه به شبکه بانکی، در راستای حمایت و پشتیبانی از این واحد، با استفاده از ظرفیت کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان موضوع تعیین تکلیف بدهی این کارخانه، در کارگروه مذکور مطرح شده است.

وی افزود: با موافقت و مصوبه کارگروه و استفاده از قانون تسهیل تسویه بدهکاران به شبکه بانکی، این شرکت بدهی‌های خود را با اعمال بخشودگی‌های قانونی تسویه کرده و متعاقب آن به منظور رونق تولید این واحد و ادامه فعالیت آن در سال ۹۹ این کارخانه از محل تسهیلات بند (الف) تبصره (۱۸) قانون بودجه جهت دریافت مبلغ ۵۱ میلیارد ریال تسهیلات از سوی سازمان صمت به بانک عامل معرفی ‌شده است.

رئیس سازمان صمت بیان کرد‌: در همین راستا به منظور تأمین شیر مورد نیاز کارخانه با طرح موضوع در جلسات کارگروه تسهیل مقرر شد که بخش عمده‌ای از شیر مورد نیاز این کارخانه از طریق واحد دامداری بنیاد مستعضفان واقع در شهرستان ایوان تامین شود.

وی یادآور شد: حل و فصل مسائل و مشکلات مربوط به تامین اجتماعی و امور مالیاتی شرکت نیز از جمله دیگر حمایت‌هایی است که از طریق کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان انجام گرفته است. 

 

اقدامات شاخص در جهت حمایت‌ از واحدهای تولیدی

جلیلیان یکی از کارشناسان جهاد کشاورزی نیز بیان کرد: ارتقا تکنولوژی و حمایت از واحدهای تولیدی در راستای افزایش رقابت پذیری، حمایت و گسترش از تولیدات با ارزش افزوده و فن آوری بالا، جذب و جلب سرمایه گذاری داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری خارجی و توسعه اقتصادی استان ایلام، حمایت از تشکل‌های بخش خصوصی و تعاونی در راستای حمایت از تولید و تولید کنندگان و مشارکت در انجام برخی از فعالیت‌های تصدی گری و افزایش توان رقابت پذیری بخش صنعت استان ایلام از اقدام‌های شاخصی است که می‌توان انجام داد.
 
وی بیان کرد: برگزاری دوره‌های آموزشی در جهت توسعه و حمایت از واحدهای تولیدی، توسعه و اجرای برنامه‌های محیط زیست در زمینه حفظ و گسترش مسائل زیست محیطی در توسعه صنعتی، استان تاثیر گزار است.

مشکلات کارخانه 

قاسمی مسوول فنی این کارخانه نیز گفت: مشکلاتی همچون، کمبود شیرخام در مقطع فعلی، نبود بازار فروش و عدم وجود نقدینگی از جمله مهمترین موانع پیشرو تولید کنندگان است.

وی ادامه داد: در حال حاضر منتظر مساعدت بانک‌ها برای تزریق اعتبار برای ادامه و توسعه فعلی این واحد تولیدی هستیم و جا دارد.

نیازمند حمایت برای ادامه و فعال سازی بیشتر

محمدی یکی از کارگران این واحد تولیدی گفت: برای ادامه و فعال سازی بیشتر و تولید بیشتر نیازمند حمایت همه جانبه دستگاه‌ها هستیم.

وی خاطر نشان کرد: ما کارگران قشر ضعیفی هستیم، سختی می‌کشیم ولی دستی باید باشد ما را یاری کند، تمام هم و غم ما این است که اگز کارخانه‌ها تعطیل شود چطور زندگی کنیم؟ 

 

لزوم حمایت و توجه به کارخانه‌های فعال

فرجی یکی از شهروندان ایلامی نیز در گفت‌وگو با فارس مطرح کرد: با توجه به وضعیت اشتغال در کشور، نبود کار دولتی اقتصاد و تولید در کارخانه‌ها باید بیش از پیش مورد اهمیت قرار گیرد.

وی اظهار کرد: موانع را باید از سر راه برداشت، موانعی که بزرگترین مشکلات را به وجود می‌آورند و باعث توقف کارخانه‌ها می‌شوند.

کاستن از قوانین و مقررات دولتی، تسهیل صدور مجوزها، حذف ضوابط سختگیرانه و برداشتن ایستگاه‌های غیر ضرور نظارتی در کنار ایجاد اعتماد نسبت به سرمایه گذاری بخش خصوصی، همان «مانع زدایی» است که باید از میان برداشته شود.

علاوه بر این پرهیز از هرگونه تنبیه یا جریمه تولید کنندگان در قبال آنچه که مسبب اولیه‌اش تصمیمات دستگاه‌های دولتی بوده است را می‌توان در زمره مانع زدایی از مسیر تولید ملی قلمداد کرد.

حال اگر مسیر تولید با چنین عزمی در بین نهادهای تصمیم گیرنده و برنامه ریز آغاز شود، به یقین نقطه پایان تمامی مشکلات اقتصادی و شروع شکوفایی و نقش آفرینی تولید ملی در بالندگی سیاسی و اجتماعی ایران خواهد بود.

انتهای پیام/۹۷۰۸۱۳/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول